به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، جمال رحیمیان روز یکشنبه در هفتمین گردهمایی مدیران شعب انتشارات جهاد دانشگاهی سراسر کشور ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه اظهار امیدواری کرد در عرصه کتاب که از مهمترین عرصههای مورد تاکید مقام معظم رهبری است، با حضور نهادهایی همچون جهاددانشگاهی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به اهداف ترسیمشده توسط رهبر انقلاب دست یافته و شاهد شکوفایی این عرصه باشیم.
وی با بیان اینکه سال سخت و پرتلاشی را در جهاددانشگاهی و حوزه نشر پشتسر گذاشتیم، اضافه کرد:در دو سال اخیر باوجود شرایط کرونایی خوشبختانه آمار نشر نسبت به دوران پیش از کرونا بیشتر بوده است.
رحیمیان با تاکیدبر اینکه حوزه نشر حق بزرگی بر گردن موضوع علم، پیشرفت علم و تکنولوژی و فرهنگ دارد، تصریح کرد: با وجود اینکه از گذشته تا امروز که رفتن به سمت فضای مجازی و نشر الکترونیک و... مقداری نشر مکتوب را تحت تأثیر قرار داده، این حوزه همچنان بسیار مهم است.
وی افزود: کار نشر، کار بسیار سختی است و از طرفی معمولاً به چشم نمیآید، یک کتاب از لحظهای که متن خام آن به دست ما میرسد تا لحظهای که تبدیل به کتاب میشود، با زحمات زیاد اجرایی، محتوایی و علمی همراه است، از این رو باید قدر آن را دانست.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تاکید کرد: مطمئناً کاری که کتاب انجام میدهد را بسیاری از قالبهای فرهنگی و هنری نمیتوانند انجام دهند؛ از این رو نگاه همکاران ما در انتشارات جهاددانشگاهی به کتاب باید یک نگاه مقدس باشد. نیت قربتالیالله داشته باشید و قدر وقتیکه میگذارید را بدانید.
وی با بیان اینکه نشر هم صنعت است و هم هنر عنوان کرد: کسانی که وارد عرصه نشر میشوند، مانند صنعت سینما، اگر توجیه و پیشبینی درست اقتصادی برای کار خود نداشته باشند، در ادامه مسیر دچار مشکل میشوند.
رحیمیان گفت:بسیاری از ناشرها به همین دلیل که فضا و اقتصاد نشر را نمیدانستند، ورشکسته شدند.
وی بابیان اینکه صنعت نشر یک صنعت سهل و ممتنع است، اضافه کرد: نشر هم هنر است و نیاز بهدقت و زیباشناسی خاص خود را دارد و هم صنعت است و به دوراندیشی و توجیه اقتصادی نیازمند است.
رحیمیان با بیان اینکه از مجموعه جهاددانشگاهی کار جهادی توقع میرود، عنوان کرد: کار جهادی مختصاتی دارد و نیازهای علمی و فرهنگی روز بهعنوان یکی از شاخصهای اصلی آن مدنظر است. حتی باید نیازهای چند سال آینده کشور در حوزه نشر و دیگر حوزهها را پیشبینی کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.
وی افزود: خوشبختانه جهاددانشگاهی تأمینکننده بخشی از نیازهای علمی دانشگاهها پس از انقلاب فرهنگی و از دهه ۶۰ به بعد بوده و سابقه درخشانی از خود بهجای گذاشته است و البته این نیاز همچنان وجود دارد، مهم شناخت مخاطب و نیاز جامعه علمی و فرهنگی کشور است که باید در این مسیر گام برداریم.
رحیمیان، نوآوری و خلاقیت در عرصهها و فعالیتهای جدید نشر را از اقدامات مورد انتظار از انتشارات جهاددانشگاهی خواند و از همکاران خود در جهاد خواست که در تعامل با اهالی قلم، نشر و تألیف، بهویژه اساتید دانشگاه نهایت تکریم و احترام را در دستور کار خود قرار دهند و رویکرد حمایتی نسبت به مراجعین دانشجو داشته باشند.
کتاب های زرد جایگاه جهاددانشگاهی را کاهش می دهند
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن تاکید بر پرهیز انتشارات جهاددانشگاهی از چاپ کتابهای زرد تصریح کرد: کتابهایی که به بازاری بودن و زرد معروف هستند، شاید برای ما درآمدزا باشند، اما بطور قطع از شان و جایگاه جهاددانشگاهی خواهد کاست.
رحیمیان تاکید کرد: ارتباط انتشارات جهاددانشگاهی باید با مجموعه سازمانهای کشوری دستاندرکار حوزه نشر و کتاب وسیعتر و مداومتر باشد.
وی افزود: آثاری هم که منتشر میشود در وهله نخست باید مورد نیاز کشور باشد و در درجه بعد در رویدادهای ملی و کشوری همچون جایزه کتاب سال و... که رقابت وجود دارد، حضور قابلتوجهی داشته و به درجهای برسیم که هر یک از شعب جهاددانشگاهی یک کتاب برگزیده یا شایسته قدردانی در جایزههای ملی و کشوری داشته باشند.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همچنین تاکید کرد: جهاددانشگاهی از کتابهایی که با موضوع «جهاد روایت تبیین» منتشر شوند، قدردانی می کند.
ظرفیت انتشارات جهاددانشگاهی مصروف کارهای فاخر و جریانساز شود
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهاددانشگاهی به ویژه سعید کاظمی آشتیانی و تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: وقتی از جهاددانشگاهی صحبت میکنیم، مفهوم مقدس پیشروی بدون امکانات اولیه و طراحیهای بزرگ بدون مقدمات معمول که برخی تصور میکنند بدون آنها نمیتوان برنامهای را پیش بُرد، به ذهن متبادر میشود؛ لذا مهمترین مطلبی که باید در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی متبلور شود، به سمت کارهای نشدنی حرکت و آنها را شدنی کرد.
علی رمضانی با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره دستگاههای جدید علمی را میتوان بهعنوان مرامنامه کاری سازمان انتشارات جهاددانشگاهی قرار داد گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند، اقداماتی انجام شود که تکرار اقدامات دیگران نباشد؛ علاوه بر این توصیه میکنند کارها، کوچک شروع شود و به طور طبیعی به پیش برود.
وی افزود: شروع کار غیرتکراری، ارزشمند و البته در توان هر دستگاهی نیست، اما شروع این اقدامات در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با توجه به پشتوانه معنوی و دسترسی به دانشگاهها و فضای نخبگانی کشور، شدنی است.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد: بررسی آمار نشر کشور از ابتدای سال جاری، نشان میدهد بیش از ۱۰۲ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده و نزدیک به ۷۰ هزار عنوان این کتابها به عنوان چاپ نخست در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت شده است.
وی افزود: انتظار میرود با این تعداد اتفاقی را شاهد باشیم اما بیتردید مختصری از این تعداد قابل تأمل است و میتوان ظرفیت عظیم سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و بهواسطه اتصال با جامعه دانشگاهی مصروف کارهای جدید، فاخر و جریانساز شود.
رمضانی با بیان اینکه کتابهای بسیاری از ناشران دولتی و خصوصی قابلیت تکرار در قالب فعالیتهای جهاددانشگاهی را دارد، اضافه کرد: میتوان تقدم را در موضوعات دیگری برای جهاد رقم زد زیرا بسیاری از گرهگشاییها در امور کشور از سوی جهاددانشگاهی رقم خورده، این جریان در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی نیز قابل تکرار است.
وی افزود: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به انجام کاری ازجمله تولید دائرهالمعارفها دست بزنند که دیگران بهویژه ناشران بخش خصوصی توانایی انجام آن را ندارند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درخصوص ظرفیت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در ورود به حوزه علم ادامه داد:شایسته است جهاددانشگاهی بهعنوان نهاد در ارتباط و تعامل با دانشگاه به حوزه علم توجه ویژه داشته باشد.
وی گفت: بسیاری از استادان دانشگاه برای اهداف مختلف، چه شوق و اشتیاق شخصی یا طی مراتب ارتقاء علمی به چاپ کتاب در بیرون از دانشگاه اقدام میکنند؛ بنابراین چه بهتر که از این ظرفیت استفاده شود و با سیاستگذاری سازمان انتشارات جهاددانشگاهی پیش برود و این سازمان از یک ناشر نشسته به ناشر ایستاده، مطالبه گر و سیاستگذار تبدیل شود.
رمضانی با تاکید بر اینکه نشر کشور در برخی حوزهها به منظور ارتقاء به پیشرانهایی ازجمله فناوری نیازمند است، افزود: به نظر میرسد در این زمینه باید الگوهایی بسازیم؛ از جمله نمایشگاه مجازی کتاب و یا تولید کتابهای الکترونیکی که زمینه حذف انبار را فراهم میکند و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی میتواند در این حوزه پیش رو باشد.
وی با اشاره به اقدام سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در انتشار مجموعه «روایت پیشرفت» از این حرکت جهاد بعنوان یکی از نیازهای کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: مهم است روایت خود را در مقابل جنگ روایتها، قرائت کنیم؛ البته نیازمند رعایت ظرافتهایی است، بنابراین فکر میکنم ناشران فعال در این حوزه با همفکری دستورنامههایی در این حوزه تدوین کنند تا جای اشکالگیری از متون وجود نداشته باشد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر توجه به ترویج کتابخوانی بیان کرد:برای کتابهای سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، مسئله ترویج جدی گرفته شود.
رمضانی همچنین از مسوولان سازمان انتشارات جهاددانشگاهی خواست به اعلام وصول کتابهای سازمان برای ثبت در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران، مشارکت در جشنوارههای مختلف و دریافت کاغذ توجه کنند.
جهاددانشگاهی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در دانشگاهها پیشتاز است
رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی هم ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای این انتشارات عنوان کرد: در زمینه تولید محتوا امسال به مرز ۱۱ هزار عنوان نزدیک شدهایم و در شعب رکورد زدیم و تقریباً به هدف قطببندی که داشتیم رسیدهایم و میدانیم اولویتهای انتشاراتی شعب جهاددانشگاهی چه چیزی است.
حامد اکبرزاده افزود: در زمینههای ترویجی کتاب و فرهنگ مکتوب فعالیتهای متنوعی در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و شعب آن در حال انجام است و این امر مجموعه ما را به یکی از مهمترین نهادهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی در دانشگاهها تبدیل کرده است.
به گفته وی، جشنوارههای ملی پایاننامه و کتاب سال دانشجویی، مسابقات ملی پایاننامه و کتاب سهدقیقهای، طرح ملی فصل سخن، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نشر، سلسله همایشهای بررسی و نقد آثار اندیشمندان معاصر ایران و انتشار فصلنامه نوشتار فرهنگ از مهمترین برنامههای فرهنگی و ترویجی این سازمان و شعب آن است که چنین حجمی از فعالیتهای مربوط به حوزه فرهنگ مکتوب را نمیتوان در دیگر مجموعهها دید.
رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی ضمن تاکید تعامل و همافزایی خوب شعب و مرکز انتشارات جهاددانشگاهی، عنوان کرد:آنچه مسلم است این است که باید در کنار کمیت باید کیفیت را جدی بگیریم، در همین راستا بحث ارزیابی شعب را از سال گذشته بهصورت جدی شروع کردیم و ادامه دارد و گزارش خوبی هم از وضعیت واحدهای ما در حوزه فعالیتیشان تهیهشده است.
وی با اشاره به شروع به کار برند «شانزده» و تغییر نام کتابفروشی جهاددانشگاهی به همین نام از سال گذشته را از فعالیتهای اقتصادی ویژه انتشارات جهاددانشگاهی در سال گذشته خواند و اضافه کرد: یک فروشگاه اینترنتی بسیار خوب باقابلیتهای بالا هم ایجاد کردیم که از نیمههای سال ۱۴۰۰ به ثمر رسیده و از اتفاقات خوب این حوزه بود.
وی با بیان اینکه، در حوزه توزیع نیز همکاریها بسیار جدی شده است، افزود:تعداد قابلتوجهی از شعب ما الان همکاری کامل با ما دارند و تمامی آثارشان در تهران توزیع میشود و در حوزه زیرساختی نیز علاوه بر فروشگاه، سایت فروش هم فعالیت دارد و سایت جدید هم امروز رونمایی میشود.
اکبرزاده ادامه داد: از سال گذشته استفاده از ظرفیت نشر الکترونیک را هم در جدی دنبال کردیم و امسال به ثمر نشست و امسال با تاخیر اولین کتاب صوتی مجموعه انتشارات جهاددانشگاهی را رونمایی کردیم؛ دومین کتاب نیز آماده رونمایی است.
رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در خصوص برنامههای پیش روی این سازمان در سال آینده نیز عنوان کرد: مسئله نخست ما بحث کیفیت است و باید در کیفیت تولید آثار و فعالیتهای ترویجی که انجام میدهیم، بازبینی داشته باشیم.
وی افزود: همچنین توجه به فعالیتهای فرهنگی و ترویجی را در دستور کار قرار دهیم و اولویتهای موضوعی انتشارات را با هماهنگی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اعلام که بر اساس آن تولید محتوا خواهیم کرد.
اکبرزاده در بخش دیگری عنوان کرد: عمدتاً کارهایی که جهاددانشگاهی تولید میکند، متون علمی و دانشگاهی است اما در زمینه تولید متون فرهنگی هم باید جدیتر وارد شویم که در خود مجموعه ستاد سازمان و در بحث تاریخ شفاهی جهاددانشگاهی شروعشده است را در حوزههای دیگر پیش ببریم.
وی همچنین تصریح کرد:با همکاری و همراهی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، اساسنامه سازمان انتشارات تغییرات اساسی خواهد داشت و حتی نام آن تغییر و اقدامات رنگ و بوی فرهنگی بیشتری خواهد گرفت.
در این گردهمایی ضمن رونمایی از پایگاه اطلاعرسانی جدید سازمان انتشارات جهاددانشگاهی از شعب دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان بهعنوان شعب برگزیده و سازمانهای جهاددانشگاهی واحد استانهای کردستان، زنجان و البرز بهعنوان شعب شایسته تقدیر و تجلیل شد.