لزوم جهاد تببین مورد تاکید رهبر معظم انقلاب

مشهد- ایرنا- چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار مداحان اهل‌ بیت (ع) به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) بر جهاد تببین تاکید بسیار کردند به گونه ای که در انتهای سخنان خود در دعایی از خداوند خواستند "ما را سربازان جهادِ عظیمِ این روزگار که جهاد تبیین است، قرار دهد".

‌جهاد به معنای بذل جان و مال در راه خدا و در جنگ با دشمن اسلام است و با اعلام رهبر معظم انقلاب باید برای روشنگری و تببین دستاوردهای انقلاب تا پای جان جنگید و کوتاهی در آن جایز نیست، بر همین اساس لازم است برای انجام آن راهکار دقیق و منسجم طراحی و اجرا شود.

جهاد تبیین در عمل

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ایران به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کرده است و هر از گاهی برخی از مطالب آن رسانه ای شده ولی دشمنان ما با نقشه ای پیچیده سعی در ناامید کردن مردم و عدم توجه به داشته ها و استعدادهای درونی ایرانیان دارند.

از سوی دیگر برخی مطالب مطرح شده به عنوان دستاوردهای انقلاب به خوبی برای مردم بیان نشده است.

در این خصوص استاندار خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: جهاد تبیین، مربوط به یک موضوع نمی‌شود و روش بیان آن نیز فقط گفتاری نیست.

یعقوبعلی نظری افزود: به برکت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی عرصه‌ای برای خدمت به مردم فراهم شده است و مسوولان با خدمت کردن خود در تمام عرصه‌ها می توانند در عمل به تبیین دستاوردهای نظام اقدام کنند.

وی ادامه داد: دستاوردهای نظام اسلامی و جایگاهی که امروز ایران در آن قرار گرفته و منجر به عزت، استقلال، آزادی، هویت ملی و اعتقادی مردم شده است باید به مردم و به ویژه جوانان منتقل شود و برای این کار نیاز به مجاهدت فراوان است.

استاندار خراسان رضوی گفت: انجام خدمت برای مردم به نوعی جهاد و عمل تبیینی است ولی ضعف در انتشار و اطلاع صحیح فعالیت‌های انجام شده برای مردم نیز وجود دارد.

مصداق واقعی جهاد تبیین

برای انجام جهاد تبیین، فرد باید دغدغه ها و مسائل را بشناسد و سپس برای رفع چالش ها اقدام کند.

بر همین اساس نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی طی دیدار با جمعی از جوانان فعال فرهنگی مشهد گفت: وجود جوانان دغدغه‌مند و فعال در حوزه‌های فرهنگی به‌ مثابه یک ذخیره، مایه قوت قلب کسانی است که از شروع نهضت امام راحل تاکنون در عرصه حرکت‌های مختلف انقلابی در این کشور حضور داشته و یک انقلاب پر ماجرا را پشت سر گذاشته‌اند.

آیت‌الله‌ سید احمد علم‌الهدی افزود: اقدامات فرهنگی خودجوشی که امروزه در جامعه ما به راه می‌افتد و در آن‌ها دغدغه‌های اجتماعی مورد پردازش و بررسی قرار می‌گیرد، مصداق واقعی جهاد تبیین است.

وی ادامه داد: تاکید مستمر رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین به این خاطر است که این موضوع نیاز روز کشور است و این امر در خصوص افرادی مصداق جهاد پیدا می‌کند که فراتر از وظیفه سازمانی و مسوولیت خود به میدان بیایند.

نوروز، فرصتی برای جهاد تبیین

بسیاری از مردم کشور سعی دارند هر سال در ایام آغاز سال نو خود را به شهر مشهد برسانند تا در زمان تحویل سال، در حرم و بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) باشند. از این رو می‌توان از این فرصت به خوبی برای تببین دستاوردهای انقلاب اسلامی بهره برد.

تولیت آستان قدس رضوی در جلسه شورای معاونان این آستان خواستار برنامه‌ریزی مدیران برای تحقق جهاد تبیین شد و گفت: فعالیت‌های آستان قدس رضوی طی ۱۰۰ سال اخیر و مقایسه میزان توسعه، خدمات و دستاوردهای این آستان ملکوتی در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب در مقایسه با پیش از انقلاب باید به‌ صورت کامل و هنرمندانه تبیین شود تا مردم بیشتر در جریان امور قرار گیرند.

حجت‌الاسلام‌ احمد مروی حضور زائران نوروزی را فرصتی مناسب برای پرداختن به جهاد تبیین دانست و افزود: در این ایام باید با نگاهی نو، خلاقانه و به دور از کلیشه به تبیین و تشریح موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بزرگ کشور در عرصه‌های مختلف پرداخت.

وی به اهمیت فعالیت‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان در حرم مطهر رضوی اشاره کرد و ادامه داد: برنامه‌های تربیتی و پرورشی برای نسل آینده از بایسته‌های فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس رضوی است و همانگونه که برای بزرگسالان در حرم مطهر رضوی کار تبلیغی و فرهنگی انجام می‌شود، بیشتر از آن باید برای کودکان و نوجوانان با در نظر گرفتن اقتضائات سنی آنان فعالیت شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز گفت: نیازمند تبیین و تنویر افکار عمومی به‌ ویژه نسل جوان هستیم تا نسل امروز آگاه شود و این آستان مقدس مشارکت در جهاد تبیین را وظیفه خود می‌داند و در راستای عمل به فرمان ولی‌فقیه، فعالیت‌ها و برنامه‌های خود در این عرصه را تقویت می‌کند.

مالک رحمتی افزود: از اقدامات مهمی که باید مورد توجه باشد، پاسخ به مطالبه‌ جدی رهبر معظم انقلاب برای جهاد تبیین است و در این جهاد، تبیین مقوله انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نسل‌ جدید ما و متولدان دهه‌های ۶۰  تا ۸۰ که موتور محرکه امروز کشور هستند، دوره طاغوت را تجربه نکرده‌اند و اطلاعی از آن همه استبداد، ستمگری و خفقان ندارند، ضمن آن‌که باید گفت در تبیین شرایط آن دوران برای جوانان و تشریح دستاوردهای انقلاب در برخی برهه‌های تاریخی کم توجهی شده است.

وی ادامه داد: امروز دشمن با راه‌اندازی شبکه‌های متعدد فارسی زبان و با نهایت استفاده از قدرت هنر و رسانه، شرایط کشور را به گونه‌ای جلوه می‌دهد که بتواند روی ذهن مخاطب نسل امروز تأثیرگذار باشد و در برخی نهادهای متولی در کشور برای تقابل با این عملیات همه‌جانبه و بی امان دشمن و ارائه پاسخ مناسب به این سوالات، غفلت و کم کاری داریم که توجه جدی به جهاد تبیین می‌تواند این عقب ماندگی را جبران کند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: در انقلاب اسلامی چهار مؤلفه ایمان به خدا، تبعیت از ولی فقیه، اعتقاد به مردم و باور به راه، مؤثّر بود که باید از این چهار مؤلفه مراقبت و محافظت کنیم و در نهضت تبیین، توجه ویژه‌ای به این ارکان داشته باشیم. اگر این چهار مؤلفه را قبول داشته و بر استمرار آنها با تمام وجود همت کنیم، نسخه تداوم سربلندی انقلاب اسلامی و نظام الهی را در اختیار خواهیم داشت و آینده‌ای روشن‌تر در انتظار ما خواهد بود.

بستر جهاد تبیین در مدارس شکل می‌گیرد

یکی از مخاطبان اصلی جهاد تببین دانش آموزان هستند تا در کنار آموزشهای علمی که فرا می‌گیرند به دستاوردهای انقلاب نیز نگاهی داشته باشند و با انگیزه بسیار بتوانند مسیر تحول نظام اسلامی را پی بگیرند.

بر این اساس وزیر آموزش و پرورش در سفر به مشهد برای افتتاح چند طرح آموزشی به خبرنگار ایرنا گفت: بستر جهاد تبیین در مدارس کشور شکل می‌گیرد و با توجه به اهمیت جهاد تببین، مصادیق آن در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش مطرح و بررسی شده است.

یوسف نوری با بیان اینکه پایه جهاد تبیین در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب مطرح شده است افزود: با توجه به اهمیت جهاد تبیین، مصادیق آن با اسناد بالادستی این مجموعه از جمله سند بنیادین آموزش و پرورش تطابق داده شده و تناظر یک به یک آن‌ها مورد بررسی لازم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی هفت برکت را در طول ۴۳ سال انقلاب این کشور برای آموزش و پرورش مطرح کرده اند که از جمله آن مشارکت مردمی در امور اجتماعی و سیاسی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از بسترهای مشارکت مردم توسط وزارت آموزش و پروش شکل می‌گیرد گفت: در یکی از توصیه های رهبر معظم انقلاب به این وزارتخانه موضوع اهمیت پژوهش در مدارس کشور مطرح شده است و اگر اکنون شاهد پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان، به عنوان قسمتی از جهاد تبیین در کشور هستیم، زمینه آن در مدارس شکل گرفته است.

وی وظیفه معلمان را در حوزه جهاد تبیین خطیر خواند و افزود: کتاب های درسی مدارس نیز باید مبتنی بر کارآفرینی باشد، اما در حال حاضر مبتنی بر آموزش است که باید این رویکرد تصحیح شود.

مقابله با سیاه نمایی دشمن 

یکی از اهداف دشمنان ایجاد فضای منفی همراه با ناامیدی در میان مردم جامعه است و از سوی دیگر به صورت خاص، آنها جوانان کشور ما را مورد هدف قرار داده اند.

به همین سبب نخستین قرارگاه جهاد تبیین ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در قرارگاه منطقه‌ای نیروی زمینی ارتش در شمال شرق کشور تشکیل شد تا آنگونه که معاون سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش گفت هر کس می‌تواند باید در اجرای این فریضه به صورت قطعی و فوری اقدام کند.

سرهنگ سعید حسن‌خانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را یک فریضه دانسته‌اند افزود: نخستین گام، ‌تشکیل قرارگاه جهاد تبیین در یگان‌های نزاجا است و برای پیشبرد این امر باید هم‌افزایی لازم بین توانمندی‌های موجود در سطح یگان‌ها شکل گیرد.

وی با بیان اینکه اساس بیانات رهبر معظم انقلاب در فریضه جهاد تبیین مقابله با سیاه‌نمایی و ناامید سازی نسل جوان توسط دشمنان است، ادامه داد: در جهاد تبیین نباید فقط به دستاوردهای گذشته انقلاب بسنده کرد، بلکه باید چشم اندازهای آینده انقلاب و گام دوم انقلاب را نیز تبیین کنیم.

معاون سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش گفت: در طول ۴۳ سال گذشته، کار تبیینی بسیار انجام داده‌ایم ولی امروز این اقدام متفاوت‌تر از قبل است، چون اکنون در مقابل یک جنگ ترکیبی از طرف دشمنان قرار داریم و جهاد تبیین اساس مقابله با این جنگ است و گستره وسیعی را در بر می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha