تهران- ایرنا- نماینده ایران در شبکه تبادل فناوری کشورهای گروه دی هشت از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری نوآورانه و صادرات محصولات فناورانه به کشورهای عضو این گروه خبر داد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمدصالح خالقی در این خصوص گفت: یکی از فعالیت هایی که در شبکه ملی فن بازار ایران سعی در گسترش آن داریم، انجام تبادلات فناورانه بین هشت کشور اسلامی در حال توسعه است.

وی افزود:  به منظور جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها، اختراعات و طرح‌های فناورانه، آماده هستیم تا با تجمیع این فرصت‌ها و ارایه به سرمایه‌گذاران کشورهای عضو گروه  دی هشت، قدمی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی برداریم.

نماینده ایران در شبکه تبادل فناوری کشورهای گروه دی هشت با بیان اینکه برای انجام این کار ۲ برنامه پیش رو داریم، یادآور شد:‌ نخست تسهیل مقررات و قوانین این هشت کشور و بستر سازی برای توسعه مبادلات فناورانه است، در این زمینه موضوع تاسیس صندوق مشترک و تسهیل قوانین بازرگانی بین هشت کشور در دستور کار قرار گرفته است.

خالقی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی شتاب بیشتر در مبادلات فناوری است، ما به عنوان نماینده ایران به واسطه شبکه فن بازار ملی ایران، این موضوع را به ۳۰ دفتر انتقال فناوری که در استان های مختلف داریم، ابلاغ کردیم که فرصت های سرمایه گذاری که دفاتر در استان ها اخذ می کنند را تجمیع کرده و به ما ارایه دهند.

وی همچنین گفت: این فرصت های سرمایه گذاری پس از دریافت در فواصل زمانی مشخص در طول سال علاوه بر معرفی در بازار داخلی به هشت کشور عضو  دی هشت ارایه می شوند و فرصت های سرمایه گذاری متناسب با ظرفیت های این کشورها به سرمایه‌گذاران آنها عرضه می‌شود.

به گزارش پارک فناوری پردیس،  نماینده ایران در شبکه تبادل فناوری کشورهای گروه دی هشت تاکید کرد: همچنین ما فرصت های صادراتی را از دفاتر هایمان در سراسر کشور اخذ کرده و بازار آن را در هفت کشور دیگر مورد بررسی و پایش قرار می‌دهیم و تلاش ما این است که در ساده ترین روش موضوع صادرات فناورانه به کشورهای عضو گروه دی هشت انجام شود.

خالقی با بیان اینکه فهرست بروکرهای تبادل فناوری کشور در سامانه شبکه فن‌بازار ملی ایران به آدرس techmart.ir موجود است، یادآور شد: در این راستا تمامی متقاضیان می‌توانند با مراجعه به یکی از بروکرهای تبادل فناوری کشور اطلاعات، فرصت سرمایه‌گذاری خود را به این بروکرها ارایه دهند.

به گزارش ایرنا، ‌گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه با نام اختصاری گروه دی هشت (D۸)، گروهی اقتصادی متشکل از هشت کشور در حال توسعهٔ اسلامی: ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است.

این گروه در ۱۵ ژوئن ۱۹۹۷ (۲۵ خرداد ۱۳۷۶) به پیشنهاد نجم الدین اربکان (رهبر حزب اسلام‌گرای رفاه و نخست وزیر وقت ترکیه) با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شد.