مشهد- ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: تسهیل دسترسی مجاوران و زائران حضرت امام رضا (ع) به حرم مطهر رضوی باید محور راهبردی برنامه‌های مدیریت شهری مشهد باشد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید احمد علم‎ الهدی، وی در دیدار با شهردار و جمعی از معاونان شهرداری مشهد افزود: دسترسی زائران به حرم مطهر رضوی از طریق خطوط مترو از همه پایانه‎ ها باید فراهم شود و اجرای طرح ترافیکی زوج و فرد در محدوده حرم مطهر امام هشتم (ع) برای زائران نیز باید پایان یابد تا محدودیت برای زائران ایجاد نشود.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که شهرداری قصد گره‎ گشایی از کار آن‎ها را دارد که البته رسالت ذاتی شهرداری هم همین است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه برکت فعالیت شهرداری به ایجاد عدالت شهری و محرومیت ‎زدایی است، گفت: باید کار به سویی سوق پیدا کند که مردم اعم از زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)، شهرداری مشهد را تسهیل‎ کننده امور و حامی خود بدانند.

وی افزود: برکت شهرداری مشهد زمانی محقق می‌شود که یک محله شهر بالاتر از محله های دیگر نباشد. یکی از مشکلات مناطق حاشیه شهر مشهد، محدودیت در دسترسی به خطوط اتوبوسرانی اصلی شهر است و باید این مشکل هرچه سریع تر برطرف شود اما چگونگی برطرف کردن این چالش نیز حائز اهمیت است و باید به ‎گونه‌ای باشد که اتوبوس‎های جدید که به این محلات اختصاص پیدا می‌کند، هم تازه خریداری شده باشند و هم هزینه تردد برای مسافران رایگان شود.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: شهرداری مشهد در تعامل با آستان قدس رضوی، باید پیشخوان حرم مطهر رضوی را هرچه زودتر ساماندهی کند. از جمله وظایف اساسی شهرداری به ویژه در یک کلانشهر مذهبی همچون مشهد توجه به فرهنگ شهری مشتمل بر مسائل زیرساختی و موضوعات میدانی است. در حوزه زیرساخت‎ ها، باید فرهنگ شهری همان‎طور که در محلات مختلف شهر موردتوجه قرار می‌گیرد، بدون استثنا در حاشیه شهر نیز در دستور کار قرار داشته باشد زیرا هیچ تفاوتی میان شهروندان و مجاوران حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در محلات مختلف وجود ندارد.

وی گفت: در عرصه میدانی هم باید تلاش‎ ها در جهتی باشد که ب‎طور مثال در ایام پیروزی انقلاب، مشهد موزه انقلاب اسلامی شود یا در ایام جشن و شادی اهل بیت (ع)، شهر امام رضا (ع) پایگاهی برای شور و نشاط شهری باشد. مردم باید این تحول شهری را به چشم نظاره کنند و این امر بسیار حائز اهمیت است اما از سوی دیگر، نباید شهرداری مشهد خود را متولی پرداخت‎های نقدی به هیاتهای مذهبی، مساجد و تشکل‎های مختلف بداند.

امام جمعه مشهد افزود: برون‎سپاری و منع تصدی‎گری فقط در شرایطی بجاست که شهرداری از مساجد و هیاتهای مذهبی کار بخواهد و در ازای خدمتی که به مردم مشهد عرضه می‎‌شود، هزینه آن را پرداخت کند.