گناباد_ ایرنا_ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بجستان گفت: ایجاد موزه باستان‌شناسی و مردم شناسی، ضرورت توسعه و معرفی پتانسیلهای گردشگری این شهرستان واقع در جنوب خراسان رضوی است.

مهدی جمالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: بجستان با توجه به پیشینه تاریخی خود دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری است که با راه اندازی موزه‌های باستان شناسی و مردم شناسی فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه در معرض دید گردشگران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: راه اندازی این موزه ها اولویت اداره میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری بجستان قرار دارد که  از ظرفیتهای بین بخشی در این زمینه استفاده خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بجستان ادامه داد:  موانع بر سر راه ثبت کاروانسرای "فخرآباد" این شهرستان در فهرست آثار جهانی یونسکو رفع شده است و امید است در آینده نزدیک شاهد ثبت جهانی این اثر باشیم.

وی افزود: شهرستان بجستان دروازه ورودی خراسان رضوی از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور است و در بحث گردشگری و آثار تاریخی و دیدنی مورد توجه رهگذران مسافران و گردشگران می باشد.

جمالی غارنوردی و کویرنوردی را از طرفیتهای مهم گردشگری در بجستان دانست و گفت: با گذشت بیش از دو سال از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا حوزه گردشگری با خسارتهای زیادی مواجه شد که از آن جمله می‌توان به تعطیلی واحدهای اقامتی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بر اساس اعلام ستاد کرونا محدودیت و ممنوعیتی  برای تردد مسافران در تعطیلات نوروزی سال آینده  وجود نخواهد داشت، شاهد حضور چشمگیر مسافران به استان خراسان رضوی در این تعطیلات خواهیم بود که شمار زیادی از آنها از طریق بجستان وارد این استان می‌شوند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد خدمات سفر  بجستان در آستانه تعطیلات نوروزی گفت: ورود روزانه پنج تا هشت هزار مسافر به خراسان رضوی در این مدت از طریق بجستان برآورد شده است که بدین منظور   بستر اسکان روزانه تعداد ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر مسافران نوروزی در این شهرستان فراهم شده است.

وی شناساندن آداب و رسوم  محلی،  رقص های بومی محلی ، آیین شاد و جشنواره‌های نوروزگاهی را از جمله برنامه ها در تعطیلات نوروز در بجستان دانست و گفت:  پایگاه‌های امداد رسان خدمات سفر نیز در حوزه استحفاظی بجستان در خدمت مسافران و زائران امام رضا (ع) هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بجستان گفت: بستر بازدید مسافران از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان به خصوص کویر نوردی و صعود غارنوردی در قالب تورهای گردشگری فراهم شده است.

از مجموع ۱۵۸ اثر تاریخی شناسایی شده در بجستان  ۱۴۸ اثر جزو آثار ملی ثبت شده  و  ۲۵ مورد هم در آینده در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود.

مرکز شهرستان بجستان در فاصله ۲۷۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.