۶ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۳۴
کد خبر: 82871336
T T
۰ نفر
جاذبه های گردشگری بجستان چشم انتظار مسافران نوروزی است

گناباد- ایرنا- شهرستان بجستان به عنوان یكی از مناطق قدیمی خراسان رضوی با توجه به موقیت و مكانهای تاریخی و گردشگری متنوع مقصدی جذاب برای مسافران و گردشگران نوروزی است.

بجستان دروازه ورودی خراسان رضوی از مسیز زمینی استانهای خراسان جنوبی، كرمان، یزد، اصفهان، فارس و هرمزگان می باشد كه در طول تاریخ بورستان، بژستان و بزستان هم خوانده شده است. بر اساس برخی روایتها بجستان توسط سام نریمان بنیان نهاده شده و قدمت زندگی و آبادانی این منطقه به دوران زرتشت می رسد. این منطقه تا دوران قاجار از لحاظ داد و ستد و تجارت اهمیت زیادی داشته است.

* آثار تاریخی مهم بجستان
مسجد جامع بجستان در قرن نهم هجری قمری و زمان شاهرخ تیموری بنا نهاده شد. این مسجد مشتمل بر دو ایوان بر دو سوی صحن مربع شكل می باشد.

*مسجد جامع مرندیز
از جمله آثار تاریخی مربوط به قرن یازدهم هجری قمری مسجد مرندیز است كه با وسعت 600 مترمربع در سه كیلومتری مركز این شهر واقع است. از جمله ویژگیهای معماری این بنای تاریخی صحن، ایوان، قبله و شبستان گنبددار آن است. و ایوان مقصوره آن نیز دارای پوشش شكل گرفته از تاق است. مسجد جامع مرندیز به دلیل وجود بخشی از تزیینات و نمای بیرونی اطراف و صحن و ایوان از نظر نقشه و نوع عناصر تزیینی مشابه مسجد تاریخی خواف، مسجد رشتخوار و گنبد مقبره قطب الدین حیدر می باشد.

* پل یونسی
پل یونسی از بناهای تاریخی دوران صفوی بر روی كالشور ساخته شده است. این پل دارای سازه ای آجری و محكم است و از جمله خصوصیات معماری آن می توان به 9 چشمه طاق جناقی و آبروهای نیمه مدور اشاره كرد كه در بخشی از آن سنگ یا ملات ساروج و قسمتهایی دیگر از آجر و گچ استفاده شده است.

* رباط زین آباد
رباط تاریخی زین آباد با وسعت دو هزار مترمربع در 15 كیلومتری جنوب شرقی بجستان و 60 كیلومتری جاده بجستان به گناباد قرار دارد. در طول تاریخ توقفگاه و مامنی برای زدودن خستگی از كاروانیان بوده است.

* رباط فخرآباد
رباط چهار ایوانی فخرآباد بجستان دیگر اثر تاریخی مربوط به دوران قاجار در حاشیه روستایی به همین نام قرار گرفته و از ویژگیهای معماری آن می توان به سردر ورودی، ایوانچه های طرفین ورودی به عنوان توقفگاه تابستانی، شاه نشین، فضای اصطبل، بارانداز و صحن اشاره كرد. از دیگر آثار تاریخی بجستان كاروانسراهای مزار آهنگ، خارفیروزی و منزل تاریخی رحیمی هستند كه هر كدام جلوه گاهی از تمدن و تاریخ منطقه است.

* صنایع دستی
گیوه دوزی در روستاهای جزین، بقچیر و افكان، آهنگ، گلیم بافی در یونسی، فخرآباد، نیان، ابراهیم آباد و قالیبافی، پارچه بافی، نمدمالی، حوله بافی و سبد بافی در سایر مناطق بجستان مهمترین صنایع دستی این شهرستان به شمار می روند.

* جاذبه های طبیعی
مناطق ییلاقی تنگه نسترن، بوستان طبیعی نوبهار، دره آهنگ، باغ سلیمه مزار، سد سریده به لحاظ رویش لاله های درشت و گلگون، شقایقهای زیبای بهاری و بیدمشكهای زیبا، دو منطقه حفاظت شدهٔ هلالی و افتخار با گونه های كم نظیر حیات وحش و نیز كویر زیبا از جاذبه های گردشگری طبیعی بجستان به شمار می روند.
بوستان طبیعی و باغ زیبای پرندگان بجستان از كم نظیرترین مجموعه ها در خراسان رضوی و شامل حیات وحش و جلوه هایی از طبیعت و باغ پرندگان و سایت نگهداری آهو و جبیر است. این بوستان طبیعی برخوردار از پرندگان زیبا و خوش الحانی همچون زاغی پاقرمز، طوطیهای رنگارنگ و طاووس می باشد.
از مجموع 150 اثر تاریخی شناسایی شده در شهرستان بجستان تاكنون 40 مورد در فهرست آثار تاریخی و معنوی ایران به ثبت رسیده است.
بجستان در فاصله 278 كیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858