به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، تامین نیروی انسانی ماهر یکی از زیرساخت های مهم برای تضمین آینده و زمینه ساز توسعه علمی کشور است.
ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برای تحقق این هدف از دانشآموزان آغاز کرده و با هدف شناسایی و پرورش استعدادها، تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشآموز را در قالب برنامههای متنوع آموزشی ازجمله کارگاه، جشنواره، مسابقه و المپیاد، با مبانی و کاربردهای فناوری نانو آشنا کرده است.
همچنین در این راستا در هر استان، حداقل یک آزمایشگاه دانشآموزی آموزش فناوری نانو (در مجموع ۸۸ آزمایشگاه) با تجهیزات تخصصی ایرانساخت راهاندازی کرده است، در این برنامهها تلاش میشود تا افراد مستعد و برگزیدگان این مسابقات و المپیادها، در قالب کانون برگزیدگان باشگاه نانو ساماندهی شده تا به نقشآفرینی در زیستبوم فناورینانو مشغول شوند.
با توجه به جهتگیری برنامه فناوری نانو که از ابتدا رویکرد درونزا و متکی به توان علمی داخلی داشته است، این ستاد با یک الگوی حمایتی و بدون اینکه رقیب نهادهای دانشگاهی و پژوهشی شود، موجب شده است که بیش از ۴۰ هزار نفر در سطوح کارشناسی ارشد، دکتری و اعضای هیات علمی در بیش از ۱۵۰ مرکز دانشگاهی، در زمینه آموزش و پژوهش فناورینانو فعال شوند.
رویکرد جدید بر شکلگیری تیمهای تحقیقاتی توانمند با تمرکز بر حوزههای مشخص برای دستیابی به محصولات نوآورانه و رفع نیازهای صنایع تاکید دارد.
این اقدامات با حمایت از تولید علم تولید علم نانو تقویت شد و محققان ایرانی با انتشار نزدیک به ۹۵ هزار مقاله در مجلات معتبر نمایه شده در آی اس آی، رتبه چهارم ایران در علم نانو را در جهان در سال ۲۰۲۲ تثبیت کردند.
این در حالی است که در سال ۲۰۰۱ میلادی؛ ایران با انتشار ۱۰ مقاله، دارای رتبه ۵۷ بود.