بجنورد-ایرنا- مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) در بازه ۱۰ ساله، ۷۴.۲ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

مجید بیجندی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پهنه بندی شاخص خشکسالی SPEI که توسط مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی ارایه می شود و اکنون مناطق مختلف استان با درجات مختلف درگیر  تبعات خشکسالی است که در شهرستان های بجنورد، اسفراین و راز جرگلان این درصد درگیری خشکسالی بیش از ۹۰ درصد است.

وی افزود: میانگین بارش استان در سال شمشی ۱۴۰۰ تا ۲۲ اسفند، ۱۶۵.۸ میلیمتر بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۲۲ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۱۸ درصد کاهش دارد.

بیجندی خاطرنشان کرد: میانگین بارش استان در سال زراعی آبی جاری ۸۶.۱ میلیمتر بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۵.۲ درصد رشد را نشان می دهد اما نسبت به میانگین بلندمدت بارش استان ۳۹ درصد کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی تصریح کرد: تا کنون تنها ۳۳.۲ درصد از بارش سالانه استان تامین شده است،  میانگین بلند مدت بارش سالانه استان ۲۵۹.۹ میلیمتر  است.

وی درباره پیش بینی فصلی برای آغاز بهار گفت: پیش بینی ها بیانگر آن است که از هفته دوم بهار به بعد بارش کمتر از نرمال خواهد بود که این موضوع بر میزان کسری بارش استان خواهد افزود که در ۲ بخش مدیریت منابع آب و کشاورزی استان حائز اهمیت است.

وی گفت: با توجه به پیش بینی های فصلی، میانگین دمای هوای استان در سه هفته باقی مانده فروردین ۱۴۰۱ میانگین دما نرمال خواهد بود اما با توجه به ناپایداری های جوی که در ابتدای فصل بهار وجود دارد، نمی توان از هم اکنون رخداد سرمای کوتاه مدت در فروردین سال آینده پیش بینی کرد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند. 

این استان ۴۳۳ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که به نوعی کشاورزی و دامپروری از پیشران های اقتصادی محسوب می شود.