بجنورد-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بارش برف و سرمای شب گذشته که در برخی مناطق به زیر صفر رسید به باغ‌های استان خسارت زد.

محمد محمدزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشتر سرمازدگی شب گذشته در سطح باغ های شهرستان بجنورد و شیروان بوده است.

وی افزود: احتمال خسارت درختان میوه های هسته دار از جمله زردآلو، بادام، انواع آلو و هلو خسارت وارد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص کشتزارها نیز گفت: احتمال پنج درصد خسارت در سطح جوزارها وجود دارد اما در خصوص سرمازدگی سایر کشتزار ها گزارشی نشده است.

محمدزاده افزود: هر ساله در بهمن و اسفند ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان بویژه بادام و زردآلو می شود.

وی از کشاورزان خواست تا محصولات خود را بیمه کنند و گفت: تنها اهرم برای کمک به میزان خسارت دیده ها از بخش کشاورزی صندوق بیمه است، کشاورزان خسارت دیده از ناحیه بیمه تنها جبران خسارت را دریافت می کنند.

ارتفاع برف که بارش آن از نخستین ساعات بامداد امروز -پنجشنبه- آغاز شده و همچنان ادامه دارد در مناطق کوهستانی به بیش از ۳۰ سانتیمتر رسیده است.

همچنین هواشناسی خراسان شمالی پیش بینی کرده است که کاهش دما به میزان هشت تا ۱۰ درجه سانتیگراد تا صبح فردا جمعه دور از انتظار نیست و دمای مرکز استان به هفت درجه سانتیگراد زیرصفر خواهد رفت.  

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.