۵ فروردین ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 7583856
T T
۰ نفر
کشاورزان خراسان شمالی نگران سرمازدگی باغهای میوه هستند # بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/01/85 داخلی.اقتصادی.باغداری.سرمازدگی. کشاورزان و باغداران خراسان شمالی با نوسان ناگهانی و مکرر دمای هوا در این استان، نگران تکرار سرمازدگی باغهای میوه و تحمل خسارات هنگفت هستند.
آنها گفتند: در سالهای اخیر در اوایل فصل بهار و پس از شکوفه زدن درختان میوه، سرد شدن ناگهانی هوا خسارت هنگفتی را به باغداران خراسان شمالی وارد کرده است. کشاورزان افزودند: صندوق جبران خسارات حوادث پیش بینی نشده بخش عمده خسارتها را به باغداران و کشاورزان پرداخت نکرده و همین امر موجب تشدید نگرانی باغداران در شرایط کنونی شده است. یکی از باغداران بجنورد گفت: در دوسال اخیر بخش عمده ای از محصول هلو و گردو روستاهای اطراف بجنورد بر اثر سرما خسارت دیده است. "علی بازخانه ای" افزود: کارکنان جهاد کشاورزی از برخی باغهای سرمازده بازدید کردند اما مبلغی از سوی صندوق جبران خسارات به آنها پرداخت نشده است. طی یک ماه اخیر نیز دمای هوا این استان با نوسان های ناگهانی طی 12 ساعت 15 درجه سانتیگراد کاهش یافته و موجب نابودی بخش عمده از شکوفه های بادام شده است. در سالهای اخیر سرد شدن ناگهانی هوا در این استان موجب شده درختان میوه هسته دار شامل هلو، زردآلو، گردو، شلیل، آلو و بادام، بین 80 تا 100 درصد آسیب ببینند. معاون فنی و اجرایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با سرد شدن ناگهانی هوا در فروردین ماه سال گذشته بیش از 360 میلیارد ریال خسارت به باغها و مزارع این استان وارد شد. عباسعلی صفایی گفت: کمکهای صندوق جبران خسارات تنها به محصولات و باغهایی تعلق می گیرد که بیمه باشند. وی افزود: 21 نوع محصول کشاورزی در این استان زیر پوشش بیمه قرار دارد.
این مسوول عمده خسارت اوایل فصل بهار در باغهای این استان را مربوط به دشتها به علت شکوفه دادن زودهنگام درختان دانست. او گفت: در برخی از این نواحی حتی گونه های پیشرس گیلاس و گلابی نیز دچار سرمازدگی می شوند. وی بیان کرد: باغهای شهرستانهای اسفراین، شیروان، فاروج، حومه بجنورد، نواحی سملقان، درکش و شهرآباد در شهرستان مانه وسملقان و بخشهای شوقان و سنخواست در شهرستان جاجرم در سالهای اخیر بر اثر سرما خسارت دیده اند. او همچنین نسبت به آسیب دیدن تاکستانها و مزارع گندم، جو و کلزا نیز بر اثر سرما ابراز نگرانی کرد. دمای هوا در اوایل فصل بهار در خراسان شمالی با نوسانهای ناگهانی بیش از 20 درجه سانتیگراد مواجه و به 12 درجه سانتیگراد زیر صفر تنزل می یابد.
استان خراسان شمالی با 38 هزار هکتار باغ، سالانه حدود 157 هزار تن میوه تولید می کند. 2738/659
۰ نفر