علیرضا حقی در گفتو گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای حضوری شایسته در رقابتهای جاده قهرمانی آسیا، چهار مرحله اردو در تهران و یک اردو را در ترکیه پشت سرگذاشتیم و با تمام توان در اندیشه افتخارآفرینی برای ایران هستیم.
وی ادامه داد: اردوی اول و دوم ما در جزیره قشم و کیش بود اما اردوهای بعدی را در تهران برگزار کردیم تا بچه ها به آمادگی مناسب برسند. با توجه به شرایط کرونایی و این که ورزشکاران ۲ سال از رقابت دور بودند اردوی ترکیه را هم در دستور کار قرار دادیم که تنها توانستیم در بخشی از آن حضور یابیم که شامل دو مسابقه تک مرحلهای بود اما بازهم اثرات مطلوب خودش را داشت.
مربی تیم ملی دوچرخهسواری یادآور شد: روند پیشرفت ورزشکاران مشهود و مشخص است و نسبت به قبل خیلی بهتر شده اند. این پیشرفت را مدیون خود ورزشکاران و خانواده آنها هستیم چرا که با توجه به مشکلات اقتصادی و نداشتن تجهیزات لازم، پای کار آمدند و خودشان را به روز کردند.
حقی تاکید کرد: دوچرخهسواری ورزشی تجهیزات محور است و اگر یک ورزشکار وسیله مناسبی نداشته باشد رقابت بسیار سخت میشود، چرا که سایر تیمها از امکانات روز بهره میبرند و نداشتن این لوازم یعنی جدال نابرابر. باتوجه به اقداماتی که انجام دادیم سعی کردیم ملیپوشان را در شرایط خوب روحی و روانی قرار دهیم و به همین دلیل در اردوی سوم نفرات اصلی را مشخص کردیم و تیم را یک ماه قبل از مسابقات بستیم. در گذشته ما تا پای پرواز نمیدانستیم که در تیم اعزامی هستیم یا نه؛ اما این شیوه را اجرایی کردیم تا ورزشکار خودش را پیدا کرده و بتواند آرامش و تصویرسازی خوبی از مسابقات داشته باشد.
وی گفت: واقعا از نظر قطعات و سخت افزار بسیار ضعیف هستیم، فدراسیون توان مالی برای خریداری تجهیزات روز را ندارد و هر چه داریم ثمره زحمت خود ورزشکاران و خانواده آنها بوده است. تیم ملی برای حضور در رقابتهای جاده قهرمانی آسیا به ۱۴ دوچرخه نیاز داشت اما در انبار فدراسیون فقط پنج دوچرخه وجود داشت که آنها هم نواقصی داشتند که خود بچهها آنها را تکمیل و مشکلات را رفع کردند.
او در واکنش به این سئوال که فدراسیون برای حضور در رقابتهای جاده قهرمانی آسیا چه کرد، افزود: وضعیت فدراسیون مشخص است، در دوره سرپرستی به سر میبرد و در حد توان و بضاعت اردوهای خوبی را برای ملیپوشان در نظر گرفت. اردوی ترکیه را هم داشتیم اما برای خرید تجهیزات به روز نیازمند حمایت و نگاه ویژه مسوولان ورزش هستیم و بعد از این مسابقات و قبل از بازیهای آسیایی باید در این خصوص چاره اندیشی شود تا در هانگژو دچار مشکل نشویم.
حقی به سایر رکابزنان آسیایی اشاره کرد و گفت: نمی شود به جدال ورزشکاری بروید که تا دندان مصلح است، تجهیزات سایر رقبای آسیایی ما در حد تور فرانسه است و این جدال نابرابر منصفانه نیست. الان ازبکستان، ژاپن، کره و حتی تیمهایی که تا چند سال پیش حرفی برای گرفتن نداشتند از ما پیش گرفته و این کار را سخت میکند.
مربی تیم ملی دوچرخهسواری خاطر نشان کرد: از وزیر ورزش و جوانان و سایر مسئولان میخواهم نشستی را هماهنگ کنند تا دغدغه ورزشکاران به گوش آنها برسد. مشکلات بسیاری داریم که باید در مورد آنها حرف زد و به نتیجه رسید.
وی به مسابقات جاده قهرمانی آسیا هم اشاره کرد و گفت: در سه رده سنی جوانان، امید و بزرگسالان به مصاف رقبا میرویم. در رده جوانان یک نفر را داریم که خیلی امیدواریم به مدال برسد. یکی از بهترین تیمهای رده سنی امید را در اختیار داریم که اتحاد و همدلی خوبی بین آنها ایجاد شده و اگر اتفای روی ندهد شانس مدال داریم. در رده سنی بزرگسالان نیز چهار رکاب زن داریم که با کوله باری از تجربه عضو تیم ملی هستند و در این رده نیز برای خود شانس مدال را می بینیم اما با همه این موارد اوج کار و تمرکز ما به بازی های آسیایی هانگژو معطوف است و می خواهیم در آنجا توانایی و ظرفیت دوچرخه سواری را نشان دهیم.