تهران-ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی رحلت آیت‌الله ری شهری نوشت: مطمئنا خدمات آن عالم مجاهد و استاد اخلاق که پس از عمری مجاهدت علمی و عملی، دعوت حق را لبیک گفت در تاریخ معاصر این مرز و بوم مانا خواهد بود.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز سه شنبه در پی رحلت آیت‌الله محمد محمدی ری شهری در پیامی با ابراز تالم و تاثر از درگذشت این عالم پرهیزگار و مجاهد انقلابی، پژوهشگر سختکوش علوم اسلامی و معارف اهل بیت علیهم السلام تاکید کرد: آن عالم وارسته علاوه بر خدمات علمی و اجرایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش بسیار مهمی در مبارزه با جریان‌های منحرف و ضدانقلابی دهه ۶۰ داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مطمئنا خدمات آن عالم مجاهد و استاد اخلاق که پس از عمری مجاهدت علمی و عملی، دعوت حق را لبیک گفت در تاریخ معاصر این مرز و بوم مانا خواهد بود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: اینجانب با تجلیل از خدمات آن فقیه دانشمند در عرصه‌های مختلف و سنگرهای گوناگون انقلاب اسلامی، ارتحال آن مجاهد مخلص را به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و رهبر معظم انقلاب (دام ظله) و حوزه های علمیه و دوستداران و ارادتمندان ایشان به خصوص مردم شهرری و خادمان آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام تسلیت گفته و از درگاه حضرت احدیت برای روح پرفتوح آن عالم، علو درجات  و رحمت واسعه مسالت می‌کنم.

به گزارش ایرنا،   «محمّد محمّدی نیک ری‌شهری» هفتم آبان ماه ۱۳۲۵ در خانواده‌ای متدین در شهر ری دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۳۹ پس از پایان تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه شهر ری شد و در سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ـ به‌جز مدّت کوتاهی که به دلایل سیاسی به حوزه‌های علمیه مشهد و نجف مهاجرت کرد ـ به گذراندن مدارج تحصیلی و تدریس در حوزه علمیه قم اشتغال داشت و پس از سال‌ها حضور در دروس خارجِ فقه و اصول، به درجه اجتهاد نایل آمد.

وی از ابتدای نهضت اسلامی به‌ویژه در جریانات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به جمع نیروهای انقلاب پیوست و بارها در این مسیر دستگیر، محاکمه، تبعید و زندانی شد و پس ‌از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان به ‌فعالیت‌های اجتماعی ـ سیاسی اشتغال داشت و مسئولیت‌های مختلفی همچون حاکم شرعی دادگاه‌های انقلاب، ریاست دادگاه انقلاب ارتش، دادستانی کل کشور و دادستانی دادگاه ویژه روحانیت را بر عهده گرفت و در ششم شهریور ماه ۱۳۶۳، با کسب آرای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

دبیرکلّی جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی ولیّ فقیه و سرپرستی حجاج، ریاست مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث و ریاست دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث از دیگر مسئولیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری بود. وی شب گذشته در بیمارستان خاتم الانبیاء به دیار حق شتافت.