آستارا - ایرنا - میهمانان نوروزی آستارا در کنار بازدید از بازارها و اماکن دیدنی این شهرستان، در بقاع متبرکه آن نیز حضور یافته و از طرح آرامش بهاری، غرفه‌ها و خیمه‌های معرفت و فعالیت‌های فرهنگی و هنری استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ آستان امامزادگان ابراهیم و قاسم (ع) یکی از بزرگترین و معروف ترین اماکن مقدس آستاراست که در هفت کیلومتری آستارا در محور آستارا به تالش واقع شده و همه ساله، مسافران و گردشگران زیادی برای زیارت و استراحت و اسکان موقت در آن حضور می یابند.

بر اساس اطلاعات موجود؛ امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع) از فرزندان یا نوادگان امام موسی کاظم(ع) بوده اند و در سال ۲۵۳ هجری قمری در راه ترویج اسلام به شهادت رسیده اند.

زیارتگاه این امامزادگان، هم به خاطر موقعیت مکانی و هم به دلیل احترام خاص نزد مردم دور و نزدیک، از حرمت خاصی برخوردار است و هر سال، آئین تحویل سال نو در محوطه آن برگزار می شود.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه و معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری آستارا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آماده سازی خیمه های معرفت، نمایشگاه محصولات فرهنگی، مشاوره وقف، گفتمان دینی، قرائت قرآن و مسابقات فرهنگی و هنری در محوطه آستان امامزادگان خبر داد.

جمشید مهدوی گفت: با وجود اینکه عملیات بازسازی صحن بقعه امامزادگان ابراهیم و قاسم (ع) به منظور راحتی و رفاه بیشتر زائران، با همت اداره اوقاف و خیران آغاز شده، اما رفت و آمد زئران و مشتاقان اهل بیت (ع) به این مکان زیارتی بخصوص در سال نو رونق خاصی دارد و بازسازی صحن، مانعی برای زیارت حرم ایجاد نکرده است.

غرفه های آرامش بهاری در آستان امامزادگان آستارا

وی حرم امامزادگان آستارا را از قطب ها و مراکز فرهنگی، مذهبی و معنوی گیلان دانست و افزود: این مکان علاوه بر مناسبت های ملی و مذهبی، قبل از شیوع کرونا، در آئین های پیاده روی اربعین حسینی شاهد حضور هزاران زائر داخلی و خارجی بود و همیشه یکی از موکب های استقبال و هدایت زائران در صحن امامزادگان برپا می شد.

او وجود آرامستان بزرگ در محوطه حرم را از نشانه های عشق و علاقه عمیق مردم شهرهای دور و نزدیک به ساحت مقدس اولیای الهی عنوان و ابراز امیدواری کرد با تداوم پشتیبانی و کمک هالی مالی نیکوکاران و خیران، صحن حرم تا شهریور سال آینده تکمیل و آماده بهره برداری شود.

علاوه بر این مکان مقدس، در آستارا بقاع دیگری نظیر پیرقطب الدین و شیخ محمود خیوی وجود دارد که علاوه بر ارزش و اهمیت تاریخی و فرهنگی، از نظر رونق گردشگری مذهبی نیز مهم هستند و مردم و مسافران اغلب از آنها نیز بازدید می کنند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، مرز جمهوری آذربایجان و همسایگی استان اردبیل واقع شده است.