یزد-ایرنا- جمعی از مسافران و گردشگران که در تعطیلات نوروز امسال مهریز را مقصد سفرهای خود انتخاب کرده‌اند گسترش فعالیت‌های فرهنگی و رفاهی در تفرجگاه‌ها و مکان‌های تاریخی شهرستان را خواستار شدند.

همه ساله به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، آثار و ابنیه متعدد و متنوع تاریخی و فرهنگی و برخی مناطق طبیعی و گردشگری مهریز نه تنها میزبان و پذیرای مردم مناطق مختلف استان که مورد بازدید و استقبال برخی از هموطنان از اقصی نقاط کشور قرار می‌گیرد که به این شهرستان سفر می‌کنند.

هرچند طی سال‌های گذشته به منظور تامین رفاه مسافران و گردشگران توسط برخی از دستگاه‌های اجرایی و ستاد خدمات سفر با همکاری تشکل‌های مردمی و همراهی مسئولان اقداماتی در شهر،  مناطق بخش مرکزی و ییلاقات صورت گرفته ولی به دلیل استقبال خوب مسافران  و گردشگران جوابگو نیست. 

در این خصوص تعدادی از هم استانی‌ها، مسافران و میهمانان نوروزی که در این روزها در مهریز به سر می‌برند و از مکان‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی شهرستان دیدن کردند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از اقدامات صورت گرفته، توجه بیشتر به امور رفاهی و فرهنگی را خواستار شدند.

رضا عباسی یکی از مسافران نوروزی که به همراه خانواده خود از بندرعباس به مهریز آمده و تاکنون از کوه‌ریگ و غربال‌بیز دیدن کرده به اهمیت اطلاع‌رسانی بهتر آثار منطقه به خصوص در فضای مجازی تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه به رغم وجود مکان‌های زیبای تاریخی و فرهنگی هنور شهرستان مهریز در کشور به نحو مناسب شناخته شده نیست به اهمیت بهره‌گیری از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی و تبلیغات اشاره کرد.

دیگر مسافر نوروزی مهریز از زرند کرمان است که به اهمیت انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی اشاره کرد و گفت: ایجاد ایستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی در تفرجگاه‌ها برای برگزاری مسابقات، مشاوره و پاسخگویی به سوالات مردم و جوانان ضروری است .

فاطمه عندلیبی که معلم است و برای اولین بار به همراه خانواده به مهریز آمده می‌گوید: ایجاد زمینه برای برگزاری نماز جماعت در تفرجگاه‌ها و برپایی نمایشگاه‌ صنایع دستی و مراکز فروش مناسب جزو مورد مهمی است که امیدواریم در این خصوص اقدام شود.

رسول مرادی که یزدی است و به گفته خودش زیاد همراه خانواده به مهریز و برخی مکان‌های تفریخی و طبیعی سر می‌زند به اهمیت افزایش و رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی و همچنین ایجاد فروشگاه‌های خرید اشاره کرد و پیگیری آن را خواستار شد.

وی با بیان اینکه بعد از حدود ۲ سال مردم امسال بیشتر میل سفر و حضور در مکان‌های تاریخی و فرهنگی را دارند به اهمیت حضور افرادی مجرب و آگاه به آثار تاریخی برای راهنمایی مسافران اشاره کرد.

وی به اهمیت برگزاری برخی جشنواره‌های فرهنگی هنری نوروزی و مرتبط با شرایط منطقه در کنار معرفی ظرفیت‌ها با بهره گیری از فضای مجازی و افراد مسلط در هر مکان تاریخی پرداخت.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهریز با بیان اینکه امسال حجم مسافران و گردشگران به منطقه نسبت به گذشته قابل قیاس نیست گفت: ستاد خدمات سفر مرتب به منظور فراهم کردن شرایط مناسب برای میهمانان تشکیل شده است .

مجاهد کرباسی افزود: امور فرهنگی و تبلیغی برای اطلاع‌رسانی هم در فضای مجازی و مکتوب صورت گرفته و با همکاری برخی دستگاه‌ها نسبت به برپایی نمایشگاه گردشگری و کمپ راهنمای میهمانان در شهر و روستاها اقدام شده است .

وی اظهار کرد: با همکاری اعضای ستاد خدمات سفر برای رفاه حال گردشگران و مسافران در زمینه اسکان و همچنین تامین نظر میهمانان برای معرفی منطقه و صنایع دستی تاکنون اقداماتی صورت گرفته است .

همچنین مهدی شکری بخشدار مرکزی مهریز گفت: برای رفاه حال مسافران با همکاری دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی مناطق روستایی در بخش‌های مختلف بر حسب نیاز در حوزه فرهنگی و رفاهی و توجه به مطالبات پیگیری و اقدام شده است .

وی اظهار کرد: سرکشی به مناطق مختلف و آثار تاریخی، فرهنگی و ییلاقات که مسافرپذیر هستند صورت می‌گیرد و در صورت وجود مشکل پیگیری و مرتفع می‌شود.

بخشدار مرکزی مهریز اظهار کرد: برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان به خصوص در مناطق روستایی نسبت به ایجاد کمپ گردشگری اقدام شده و مورد استقبال مسافران قرار گرفته است .

همچنین سرپرست فرمانداری مهریز گفت: اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی بر اساس شرایط با رعایت ارزش‌ها و حفظ حرمت‌ها برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و صنایع دستی شهرستان به مسافران نوروزی و گردشگران بیش از گذشته ضروری است.

محمد دهقان بنادکی به اهمیت پیگیری امور فرهنگی و رفاهی مسافران و گردشگران اشاره کرد و به دلیل استقبال مسافران نوروزی در سطح استان و شهرستان باید دستگاه‌های اجرایی و مسئولان آمادگی کامل برای پذیرش مسافران و مهمانان را در شهرستان با پیوست فرهنگی داشته باشند.

وی با قدردانی از اعضای ستاد خدمات سفر و تلاش‌های خوبی که تاکنون در شهرستان صورت گرفته بر لزوم و نظارت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید کرد و ادامه داد: برنامه‌های فرهنگی و شاد نوروزی با هدف معرفی شهرستان در مناطق مختلف تا پایان ایام تعطیلات نوروز انجام شود. 

سرپرست فرمانداری مهریز با اشاره نامگذاری نهم فروردین‌ماه به عنوان روز مهریز بیان کرد: در این روز جشنی در باغ جهانی پهلوان پور برگزار می شود و بنابراین انتظار می‌رود دستگاه های متولی برای هرچه بهتر برگزار شدن این برنامه باشکوه پای کار باشند و اطلاع رسانی گسترده در این خصوص صورت گیرد.

دهقان بنادکی همچنین بر نظارت بیشتر در حوزه حجاب و عفاف در مکان‌های تفریحی تاکید کرد و گفت: انجام فعالیت‌های فرهنگی بر اساس نیاز به خصوص در پارک‌ها و مکان‌های تاریخی، فرهنگی  طبیعی در شهر و مناطق روستایی با همکاری مردم ضروری است .

وی بیان کرد: برای بررسی مسایل و مطالبات مردم و مسافران مکرر و مستمر توسط اعضای ستاد خدمات سفر سرکشی به مکان‌های مختلف فرهنگی، تاریخی و طبیعی شهرستان و گفت و گوی بدون واسطه با میهمانان صورت می گیرد و برای معرفی ظرفیت‌ها و مکان‌ها تاکنون اقدام شده و این کار مهم ادامه دارد. 

مهریز یکی از شهرستان‌های ۱۱ گانه استان یزد است که در ۳۰ کیلومتری جنوب مرکز استان و در کنار جاده بین‌المللی شمال به جنوب کشور( تهران ، بندر عباس ، یزد و کرمان) قرار دارد و از شمال به بخش مرکزی یزد، از شرق به بخش مرکزی بافق و بخش مرکزی شهرستان شهربابک استان کرمان، از سمت جنوب به شهرستان‌های خاتم و سیرجان و از سمت غرب به بخش نیر شهرستان تفت و نیز شهرستان‌های ابرکوه و تفت محدود است .

ادامه ارتفاعات شیرکوه در بخش غربی شهرستان موجب تشکیل سفره‌های غنی آب زیرزمینی و تعدیل هوای آن نسبت به دیگر نقاط استان یزد شده است و یک بخش مرکزی، پنج دهستان به نام‌های ارنان، بهادران، تنگ چنار، میانکوه و خورمیز و ۴۶۸ آبادی دارد و ۴۶ روستای بخش مرکزی آن دارای شورای اسلامی و دهیاری مصوب است.

این شهرستان با داشتن آب و هوای مناسب، شرایط بسیار خوبی را برای کشت انواع محصولات باغی و زراعی از قبیل پسته، گردو، بادام، انجیر، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده و یکی از مهمترین مراکز کشت پسته با بیشترین میزان تولید در استان تلقی می‌شود.

مهریز ۶۰۰ اثر تاریخی شناسایی‌ شده دارد و باغ پهلوان پور، قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) ثبت شده است.

تاکنون ۱۱۵ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی مهریز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. 

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.