۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۱۸
کد خبر: 84695247
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مسافران نوروزی: مهریز به امکانات رفاهی بیشتری نیاز دارد

یزد-ایرنا- جمعی از مسافران و گردشگران که در تعطیلات نوروز امسال مهریز را مقصد سفرهای خود انتخاب کرده‌اند گسترش فعالیت‌های فرهنگی و رفاهی در تفرجگاه‌ها و مکان‌های تاریخی شهرستان را خواستار شدند.

همه ساله به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، آثار و ابنیه متعدد و متنوع تاریخی و فرهنگی و برخی مناطق طبیعی و گردشگری مهریز نه تنها میزبان و پذیرای مردم مناطق مختلف استان که مورد بازدید و استقبال برخی از هموطنان از اقصی نقاط کشور قرار می‌گیرد که به این شهرستان سفر می‌کنند.

هرچند طی سال‌های گذشته به منظور تامین رفاه مسافران و گردشگران توسط برخی از دستگاه‌های اجرایی و ستاد خدمات سفر با همکاری تشکل‌های مردمی و همراهی مسئولان اقداماتی در شهر،  مناطق بخش مرکزی و ییلاقات صورت گرفته ولی به دلیل استقبال خوب مسافران  و گردشگران جوابگو نیست. 

در این خصوص تعدادی از هم استانی‌ها، مسافران و میهمانان نوروزی که در این روزها در مهریز به سر می‌برند و از مکان‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی شهرستان دیدن کردند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از اقدامات صورت گرفته، توجه بیشتر به امور رفاهی و فرهنگی را خواستار شدند.

رضا عباسی یکی از مسافران نوروزی که به همراه خانواده خود از بندرعباس به مهریز آمده و تاکنون از کوه‌ریگ و غربال‌بیز دیدن کرده به اهمیت اطلاع‌رسانی بهتر آثار منطقه به خصوص در فضای مجازی تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه به رغم وجود مکان‌های زیبای تاریخی و فرهنگی هنور شهرستان مهریز در کشور به نحو مناسب شناخته شده نیست به اهمیت بهره‌گیری از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی و تبلیغات اشاره کرد.

دیگر مسافر نوروزی مهریز از زرند کرمان است که به اهمیت انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی اشاره کرد و گفت: ایجاد ایستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی در تفرجگاه‌ها برای برگزاری مسابقات، مشاوره و پاسخگویی به سوالات مردم و جوانان ضروری است .

مسافران نوروزی: مهریز به امکانات رفاهی بیشتری نیاز دارد

فاطمه عندلیبی که معلم است و برای اولین بار به همراه خانواده به مهریز آمده می‌گوید: ایجاد زمینه برای برگزاری نماز جماعت در تفرجگاه‌ها و برپایی نمایشگاه‌ صنایع دستی و مراکز فروش مناسب جزو مورد مهمی است که امیدواریم در این خصوص اقدام شود.

رسول مرادی که یزدی است و به گفته خودش زیاد همراه خانواده به مهریز و برخی مکان‌های تفریخی و طبیعی سر می‌زند به اهمیت افزایش و رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی و همچنین ایجاد فروشگاه‌های خرید اشاره کرد و پیگیری آن را خواستار شد.

وی با بیان اینکه بعد از حدود ۲ سال مردم امسال بیشتر میل سفر و حضور در مکان‌های تاریخی و فرهنگی را دارند به اهمیت حضور افرادی مجرب و آگاه به آثار تاریخی برای راهنمایی مسافران اشاره کرد.

وی به اهمیت برگزاری برخی جشنواره‌های فرهنگی هنری نوروزی و مرتبط با شرایط منطقه در کنار معرفی ظرفیت‌ها با بهره گیری از فضای مجازی و افراد مسلط در هر مکان تاریخی پرداخت.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهریز با بیان اینکه امسال حجم مسافران و گردشگران به منطقه نسبت به گذشته قابل قیاس نیست گفت: ستاد خدمات سفر مرتب به منظور فراهم کردن شرایط مناسب برای میهمانان تشکیل شده است .

مجاهد کرباسی افزود: امور فرهنگی و تبلیغی برای اطلاع‌رسانی هم در فضای مجازی و مکتوب صورت گرفته و با همکاری برخی دستگاه‌ها نسبت به برپایی نمایشگاه گردشگری و کمپ راهنمای میهمانان در شهر و روستاها اقدام شده است .

وی اظهار کرد: با همکاری اعضای ستاد خدمات سفر برای رفاه حال گردشگران و مسافران در زمینه اسکان و همچنین تامین نظر میهمانان برای معرفی منطقه و صنایع دستی تاکنون اقداماتی صورت گرفته است .

همچنین مهدی شکری بخشدار مرکزی مهریز گفت: برای رفاه حال مسافران با همکاری دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی مناطق روستایی در بخش‌های مختلف بر حسب نیاز در حوزه فرهنگی و رفاهی و توجه به مطالبات پیگیری و اقدام شده است .

وی اظهار کرد: سرکشی به مناطق مختلف و آثار تاریخی، فرهنگی و ییلاقات که مسافرپذیر هستند صورت می‌گیرد و در صورت وجود مشکل پیگیری و مرتفع می‌شود.

بخشدار مرکزی مهریز اظهار کرد: برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان به خصوص در مناطق روستایی نسبت به ایجاد کمپ گردشگری اقدام شده و مورد استقبال مسافران قرار گرفته است .

همچنین سرپرست فرمانداری مهریز گفت: اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی بر اساس شرایط با رعایت ارزش‌ها و حفظ حرمت‌ها برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و صنایع دستی شهرستان به مسافران نوروزی و گردشگران بیش از گذشته ضروری است.

محمد دهقان بنادکی به اهمیت پیگیری امور فرهنگی و رفاهی مسافران و گردشگران اشاره کرد و به دلیل استقبال مسافران نوروزی در سطح استان و شهرستان باید دستگاه‌های اجرایی و مسئولان آمادگی کامل برای پذیرش مسافران و مهمانان را در شهرستان با پیوست فرهنگی داشته باشند.

مسافران نوروزی: مهریز به امکانات رفاهی بیشتری نیاز دارد

وی با قدردانی از اعضای ستاد خدمات سفر و تلاش‌های خوبی که تاکنون در شهرستان صورت گرفته بر لزوم و نظارت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید کرد و ادامه داد: برنامه‌های فرهنگی و شاد نوروزی با هدف معرفی شهرستان در مناطق مختلف تا پایان ایام تعطیلات نوروز انجام شود. 

سرپرست فرمانداری مهریز با اشاره نامگذاری نهم فروردین‌ماه به عنوان روز مهریز بیان کرد: در این روز جشنی در باغ جهانی پهلوان پور برگزار می شود و بنابراین انتظار می‌رود دستگاه های متولی برای هرچه بهتر برگزار شدن این برنامه باشکوه پای کار باشند و اطلاع رسانی گسترده در این خصوص صورت گیرد.

دهقان بنادکی همچنین بر نظارت بیشتر در حوزه حجاب و عفاف در مکان‌های تفریحی تاکید کرد و گفت: انجام فعالیت‌های فرهنگی بر اساس نیاز به خصوص در پارک‌ها و مکان‌های تاریخی، فرهنگی  طبیعی در شهر و مناطق روستایی با همکاری مردم ضروری است .

وی بیان کرد: برای بررسی مسایل و مطالبات مردم و مسافران مکرر و مستمر توسط اعضای ستاد خدمات سفر سرکشی به مکان‌های مختلف فرهنگی، تاریخی و طبیعی شهرستان و گفت و گوی بدون واسطه با میهمانان صورت می گیرد و برای معرفی ظرفیت‌ها و مکان‌ها تاکنون اقدام شده و این کار مهم ادامه دارد. 

مهریز یکی از شهرستان‌های ۱۱ گانه استان یزد است که در ۳۰ کیلومتری جنوب مرکز استان و در کنار جاده بین‌المللی شمال به جنوب کشور( تهران ، بندر عباس ، یزد و کرمان) قرار دارد و از شمال به بخش مرکزی یزد، از شرق به بخش مرکزی بافق و بخش مرکزی شهرستان شهربابک استان کرمان، از سمت جنوب به شهرستان‌های خاتم و سیرجان و از سمت غرب به بخش نیر شهرستان تفت و نیز شهرستان‌های ابرکوه و تفت محدود است .

ادامه ارتفاعات شیرکوه در بخش غربی شهرستان موجب تشکیل سفره‌های غنی آب زیرزمینی و تعدیل هوای آن نسبت به دیگر نقاط استان یزد شده است و یک بخش مرکزی، پنج دهستان به نام‌های ارنان، بهادران، تنگ چنار، میانکوه و خورمیز و ۴۶۸ آبادی دارد و ۴۶ روستای بخش مرکزی آن دارای شورای اسلامی و دهیاری مصوب است.

این شهرستان با داشتن آب و هوای مناسب، شرایط بسیار خوبی را برای کشت انواع محصولات باغی و زراعی از قبیل پسته، گردو، بادام، انجیر، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده و یکی از مهمترین مراکز کشت پسته با بیشترین میزان تولید در استان تلقی می‌شود.

مهریز ۶۰۰ اثر تاریخی شناسایی‌ شده دارد و باغ پهلوان پور، قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) ثبت شده است.

تاکنون ۱۱۵ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی مهریز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. 

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha