بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره ورزش و امور جوانان مانه و سملقان از برگزاری مسابقات کشتی با چوخه با حضور ۱۳۰ چوخه کار از استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی امروز- جمعه- به میزبانی مانه و سملقان خبر دا.

علی محمدنیا شامگاه جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این رقابت ها با هماهنگی انجمن کشتی با چوخه کشور و اخذ مجوز از ستاد مقابله با کرونا خراسان شمالی، امروز جمعه - ۵ فروردین- برگزار شد.

وی افزود: در این رقابت ها کشتی گیران در اوزان ۷۴، ۸۴،  ۹۴ و مثبت ۹۴ به رقابت پرداختند.

وی با اشاره به نتایج فردی، گفت: در وزن ۷۴ کیلوگرم به ترتیب علی رحمانی، ناصر مقصودی و مهدی عطایی به نشان های نخست تا سوم دست یافتند.

محمدنیا افزود: در وزن ۸۴ کیلوگرم جواد عفتی، هادی قدیمی و مجید محمد آبادی به ترتیب اول تا سوم شدند.

وی ادامه داد: در وزن ۹۴ کیلوگرم نیز صادق آذرنگ مقام اول، بهزاد اعتمادی مقام دوم، مصطفی اسکندری مقام سوم و در وزن مثبت ۹۴ نیز احمد یزدان پناه مقام نخست، علی محمد عاشوری مقام دوم و ابوالفضل ثانی به مقام سوم دست یافتند.

این مسابقات به مدت دو سال به دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود.

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

خراسان شمالی و خطه شمال خراسان مهد کشتی با چوخه است و پهلوانان و قهرمانان زیادی از این خطه برای کشور در میادین ملی و بین المللی افتخارآفرینی کرده اند.

آشخانه مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است.