تهران-ایرنا- مقام های تجاری آمریکا اعلام کردند تحقیقاتی را آغاز می کنند که ممکن است به اعمال تعرفه بر صفحه های خورشیدی وارداتی از کشورهای آسیای جنوب شرقی منجر شود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: در صورت اعمال چنین تعرفه هایی، این اقدام ضربه مهلکی به پروژه های انرژی پاک خواهد بود که به واردات ارزان با هدف کاهش هزینه ها وابسته هستند.

تصمیم وزارت بازرگانی آمریکا درباره واردات از کشورهای مالزی، تایلند، ویتنام و کامبوج به نوعی پیروزی برای شرکت «آکسین سولار» قلمداد می شود. این شرکت تولید کننده صفحه (پنل) های خورشیدی مستقر در کالیفرنیا، سال جاری درخواست چنین تحقیقاتی را داد و چنین استدلال می کند که تولید کنندگان چینی تولیدات خود را به سمت این کشورها سوق داده اند تا از پرداخت مالیات آمریکا بر کالاهای مرتبط با پنل های خورشیدی ساخت چین پرهیز کنند.

درخواست این شرکت آمریکایی تازه ترین اقدام شرکت های تولید کننده صفحه های خورشیدی در آمریکا است که قصد دارند جریان واردات پانل های خورشیدی ارزان قیمت از آسیا را منع کنند.

آنها چنین استدلال می کنند که محصولات آنها نمی توانند در بازارها رقابت کند.

گروه های تجاری صنایع خورشیدی می گویند تحقیقات به پیشرفت آمریکا در زمینه تغییرات اب و هوایی آسیب وارد می کند. دولت جو بایدن به دنبال قطع وابستگی به سوخت فسیلی برای تولید برق تا سال ۲۰۳۵ است؛ هدفی که می تواند استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در این کشور را از ۳ درصد کنونی به ۴۰ درصد افزایش دهد.

بر اساس گزارش انجمن برق هسته ای پاک آمریکا، واردات از این چهار کشور حدود ۸۰ درصد از پانل های خورشیدی را که انتظار می رود امسال در آمریکا نصب شود، تشکیل می دهد.