مشهد- ایرنا- شهردار مشهد گفت: حمایت دولت از توسعه حمل و نقل عمومی در بخش‌های مختلف تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو ضروری است و این امر بدون کمک دولت محقق نمی‌شود.

سیدعبدالله ارجائی شامگاه چهارشنبه در آیین آغاز عملیات ساخت و تجهیز ایستگاه‌های مرحله نخست خط سوم قطار شهری مشهد، که با حضور وزیر کشور برگزار شد، افزود: ۱۲ هزار تاکسی فعال در مشهد وجود دارد که روزانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسافر را جابه جا می‌کنند و بیش از پنج هزار دستگاه از این تعداد فرسوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توسط هزار و ۷۸۰ دستگاه اتوبوس فعال در مشهد روزانه ۸۳۰ هزار نفر جابه جا می‌شوند و میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی حدود ۱۰ سال است.

ارجائی اضافه کرد: ناوگان اتوبوسرانی مشهد دست کم به تزریق هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی و برقی نیاز دارد که امید است از محل منابع دولت بتوان سهمی را جذب کرد، چهار خط اتوبوس تندرو نیز در مشهد فعال است که نیازمند بازنگری و توسعه است.

شهردار مشهد ادامه داد: ۲ خط مترویی نیز در مشهد بهره‌برداری شده و ۲ خط هم اکنون در دست ساخت است.

وی خاطرنشان کرد: خط اول مترو مشهد از انتهای وکیلآباد تا فرودگاه مشهد را پوشش می‌دهد که سهم بالایی در کاهش ترافیک این مسیر دارد.

ارجائی افزود: خط دوم مترو از نقطه حاشیه شهر در بلوار طبرسی شروع می شود که ظرفیت مسافری آن با افزایش واگن قابل افزایش است.

وی ادامه داد: برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت خط یکم قطارشهری مشهد به ۶۰ واگن جدید نیاز است و اگر خط قطار گلبهار به مشهد احداث شود خط یکم برای مشهدی ها در زمان اوج سفر قابل استفاده نخواهد بود لذا باید به سرعت واگن‌ها را افزایش داد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: همچنین اولویت مدیریت شهری بهره‌برداری از بخش اول خط سوم قطارشهری به طول ۶ کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) است که ۵ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این بخش نیاز است و امیدواریم با همراهی دولت این اعتبار محقق شود.

ارجائی افزود: پیش بینی می شود کلانشهر مشهد در افق سال ۱۴۲۰ در زمان اوج سفرها روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار سفر داشته‌ باشد در حالی که ظرفیت فعلی شبکه معابر مشهد برای بیشتر از۷۳۶ هزار سفر پاسخگو نیست.

شهردار مشهد ادامه داد: آلودگی هوای مشهد نیز در حد بالایی است، در سال گذشته فقط ۱۴ روز هوای پاک داشتیم و شهر سالانه با بیش از ۳۰۰ روز وارونگی هوا مواجه است که سهم منابع متحرک در آلودگی هوای مشهد بیش از ۶۴ درصد است.

وی تاکید کرد: توسعه حمل و نقل عمومی و حمایت دولت از این بخش، نقش موثری در کاهش آلودگی هوا و تسریع در توسعه حمل و نقل عمومی دارد.

شهردار مشهد ادامه داد: همچنین حدود ۲۰ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به نیروگاهی است که از سوخت مازوت استفاده می‌کند، این امر علاوه بر ایجاد مشکل فنی برای این نیروگاه، منجر به افزایش آلودگی هوای مشهد نیز می‌شود لذا از دولت انتظار می رود مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه را متوقف کند.

عملیات اجرای سازه، معماری و تجهیزات مرحله نخست خط ۳ قطارشهری مشهد، برای اتصال خطوط قطار شهری به حرم مطهر، پایانه مسافربری امام رضا (ع)، فرودگاه و راه‌آهن طی مراسمی با حضور وزیر کشور آغاز شد.
با اجرای این ایستگاه‌ها و بهره‌برداری از مرحله نخست طرح، خطوط یک، دو و سه قطار شهری مشهد به حرم مطهر، فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری امام رضا(ع) متصل خواهد شد.