اردبیل-ایرنا- دو سال آموزش غیرحضوری آسیب‌های غیرقابل جبرانی به لحاظ آموزشی و پرورشی به دانش‌آموزان وارد کرده است. با واکسیناسیون گسترده در ماه‌های اخیر و مهار این ویروس و حضور در مدارس اکنون زمان جبران عقب ماندگی‌هاست.

به گزارش ایرنا، بالاخره بعد از حدود دو سال فعالیت غیرحضوری، هیاهو و هیجان به مدارس بازگشت و پس از مدت‌ها تعطیلی مدارس، بهار طبیعت به نوعی با بهار علم همزمان شد. دیروز شلوغی خیابان‌ها بویژه در مقابل مراکز آموزشی، نگاه‌های نگران برخی از والدین و جنب و جوش مدیران، معلمان و مربیان آموزشی فضای جدیدی در شهر خلق کرده بود.

فعالیت دوباره مدارس و حضور دانش‌آموزان در نخستین روز پس از تعطیلات نوروزی در مدارس بازهم زمینه ساز اظهار نظرهایی درخصوص نحوه تداوم آموزش در مدارس شده است.

 واقعیت این است که  شیوع کرونا همچنان که سبک زندگی بسیاری از مردم را تغییر داد و الزامات جدیدی در زندگی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی شهروندان ایجاد کرد، موجب تغییرات شگرفی در آموزش شد. طی سال‌های گذشته با وجود فراهم بودن زیرساخت‌های آموزش مجازی، با توجه به عدم الزام در این زمین شاید کمتر کسی از این بستر و فضا استفاده می‌کرد با این حال شیوع کرونا استفاده از این بستر تکنولوژیک را اجتناب ناپذیر کرد.

 این وضعیت هم باعث شد دستگاه‌ها و متولیان زیرساخت‌های این بخش را تقویت کنند و هم موجب ارتقای سواد علمی و تکنولوژیک دانش آموزان و حتی خانواده‌ها شد. در عین حال و با وجود فرصت‌هایی که آموزش مجازی در دوره کرونا داشت، این شیوه از آموزش آسیب‌های غیرقابل انکاری هم داشت. هرچند در یک مقایسه منطقی بین سلامت مردم و کیفیت آموزش در دو سال گذشته مانند هر بش دیگر سلامت اولویت داشت و هر اقدامی با ملاحظات مربوط به این مقوله مبنای عمل قرار می‌گرفت.

افت سطح آموزشی دانش آموزان موضوعی است که در این مدت به دغدغه اصلی مسوولین و اولیا تبدیل شده بود. علاوه براین حضور دانش آموزان در محیط واقعی و مدارس زمینه ساز تربیت اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان شده و منجر به ارتقای مناسبات اجتماعی جامعه می‌شود در واقع اگر قرار باشد دانش آموزان امروز در مدرسه تعاملات اجتماعی را یاد نگیرند آسیب‌های آن خواه ناخواه در آینده دامن جامعه را خواهد گرفت.

همزمان با بازگشایی مدارس در استان اردبیل با تعدادی از اولیا و معلمان در این خصوص همسخن شدیم تا نظر آنها را درباره حضور دانش آموزان در مدارس بدانیم. برخی از اولیا همچنان دغدغه سلامت فرزندانشان را دارند و تاکیدشان بر این است که آموزش حضوری و بازگشایی مدارس باید با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در مراکز آموزشی و البته نظارت دقیق مدیران مدارس باشد.

 دل کندن از خانه سخت است اما بسته بودن مدارس توجیهی ندارد

یکی از اولیای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به خبرنگار ایرنا گفت: ۲ سال آموزش مجازی، بسیاری از دانش‌آموزان را بی‌سواد بار آورد و شروع آموزش حضوری هر چند در فرصت کم بارقه امید در بین خانواده‌ها ایجاد کرده است.

موسی شهبازی افزود: البته در این مدت ماندن در خانه هم برای دانش آموزان و اولیا و هم برای برخی از معلمان تا حدودی تبدیل به عادت شده و دل کندن از این شرایط هم کمی دشوار است.

یکی دیگر از اولیای دانش آموزان در این زمینه گفت: معمولا بچه‌ها در سنین پایین‌تر کمتر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و با تزریق دو دز واکسن احتمال شیوع این بیماری در مدارس به حداقل رسیده است.

وی اظهار کرد: در شرایطی که تمام مساجد ، باشگاه‌های ورزشی ، قهوه‌خانه‌ها و بازارها باز بوده و بازار میهمانی‌ها ، جشن عروسی ، مراسم ختم ، دید و بازدیدهای نوروزی و مسافرت‌های ایام عید گرم بود ، بسته بودن مدارس و مجازی بودن آموزش توجیهی ندارد.

یکی از دبیران مدارس اردبیل هم به ایرنا گفت: آموزش حضوری ۱۰۰ درصد بهتر از آموزش مجازی هست ، محل آموزش فقط برای تحصیل نیست بلکه از لحاظ روانی و تربیتی هم تاثیرگذاری بیشتری بر دانش آموزان دارد.

زهرا روزی‌طلب افزود: با این حال  این نکته را هم مد نظر قرار داد که بازگشایی مدارس پس از تعطیلات عید نوروز که جای جای استان اردبیل مملو از گردشگر و مسافر بود، ممکن است منجر به افزایش شیوع کرونا شود و از این جهت باید بسیار مراقب بود.

در عین حال یک معلم ابتدایی نیز گفت: با توجه به کاهش بیماری کرونا و واکسیناسیون کادر آموزشی و دانش‌آموزان بازگشایی مدارس و آموزش حضوری و چهره به چهره تصمیمی صحیح و بجاست.

هاله تراب‌نژاد افزود: اگر دانش‌آموزان و معلمان مشکوک به کرونا قرنطینه و دوره درمان خود را رعایت کنند، هیچ مشکلی برای دانش آموزان پیش نخواهد آمد.

در آموزش غیرحضوری دانش‌آموز احساس مسئولیت نمی‌کند

میرزا جهانبانی دبیر دبیرستان‌های شهرستان اصلاندوز مغان هم به خبرنگار ایرنا گفت: مشارکت فعال دانش‌آموزان در کلاس درس، حفظ نظم و انضباط، گسترش دامنه ارتباط در کلاس حضوری ، طرح سوالات ذهنی، تمرین کارگروهی و یادگیری بهتر از مزایای آموزش حضوری است.

وی افزود: واقعیت این است که در کلاس حضوری، در هر صورت از طریق اجبار به نتیجه می‌رسیم ولی در آموزش غیرحضوری دانش آموز احساس مسئولیت نمی کند در این شرایط بار آموزش به دوش والدین است که به علت تسلط نداشتن آنها به موضوع دروس، دانش آموز از یادگیری عقب می‌ماند.

جهانبانی ادامه داد: بنابراین تدریس حضوری هم برای دانش آموزان و هم برای دبیران و آموزگاران مفید است در کلاس حضوری تبادل اطلاعات براحتی صورت می گیرد.

 دبیر دبیرستان‌های اصلاندوز بیان کرد: نزدیک سه سال است که به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ، آموزش دانش آموزان به صورت مجازی و یا ترکیبی بود اما بعد از فروکش کردن آمار مبتلایان، تصمیم به بازگشایی مدارس شده که البته این امر با شروع ماه رمضان برای دانش آموزان کمی سخت است.

جهانبانی در عین حال گفت: برگزاری کلاس درس از ساعت ۷:۴۵ دقیقه تا ۱۲:۳۵ دقیقه هم از دید کارشناسان صلاح نیست و بهتر بود باز گشایی به صورت تدریجی صورت می‌گرفت که این رویه برای دانش آموزان هم بهتر می‌شد.

وی با اشاره به آسیب‌های آموزش غیرحضوری افزود: آموزش غیرحضوری کاستی‌ها و آسیب‌های اجتماعی بیشتری بدنبال داشته که به مرور خودش را در جامعه نشان می‌دهد.

جهانبانی گفت: بروز شکاف عمیق بین دانش آموزان و معلمان در استفاده از آموزش دیجیتال، کاهش انگیزه دانش‌آموزان، عدم تمرین کارگروهی ، کم شدن رابطه مستقیم بین معلم و دانش آموز، تنبلی، کم تحرکی دانش‌آموزان و خستگی و دل آزردگی خانواده‌ها از جمله آسیب های آموزش غیرحضوری است.

برای جبران عقب ماندگی دانش آموزان نباید فرصت را از دست داد

بنا به اعتقاد کارشناسان امر آموزش، تعطیلی طولانی آسیب‌های عمیقی به روند یادگیری و آموزش دانش‌آموزان وارد کرده است و می‌بایست به نحوی جلوی این معضل گرفته شده و به آن پایان داده شود. اما این اتفاق مثبت نباید با کم‌توجهی به موضوع مهم بهداشت و سلامت عمومی قربانی شود.

در وضعیت کنونی که کرونا با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تقریبا مهار شده است،باید نهایت دقت و مراقبت را داشت تا شاهد پیک جدید کرونا نباشیم.

امروز و در چنین شرایطی مدیران و معلمان در کنار تقویت آموزشی دانش‌آموزان وظیفه سنگین‌تری در رعایت پروتکلهای بهداشتی و جلوگیری از شیوع دوباره کرونا برعهده دارند، این مهم البته بدون همکاری اولیای دانش‌آموزان میسر نیست.

خانواده‌ها و نیز مربیان آموزشی باید در زمینه تقویت و اعتلای آموزشی جامعه و تامین سلامت آن همانند دو بال یک پیکر عمل کنند و در این صورت است که می‌توان به موفقیت نایل شد.

 معاون استاندار: بهترین قدرشناسی دانش آموزان حفظ سلامتی است

در همین زمینه رضا قاسیمان معاون سیاسی، امنیتی استانداری اردبیل گفت: با شروع دوباره آموزش حضوری ، فرهنگیان استان باید برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان همت مضاعف داشته باشند.

وی افزود: در مدت دو سالی که آموزش بصورت حضوری در مدارس به نوعی متوقف شد و معلمان با ایثار و فداکاری آموزش را بصورت غیرحضوری ادامه دادند، شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان استان بودیم.

معاون استاندار اردبیل مدرسه را محلی برای تمرین اجتماعی شدن دانش‌آموزان دانست و ادامه داد: حضور در کلاس‌های درس کنار همسالان موجب تکمیل شخصیت اجتماعی دانش‌آموزان می‌شود.

وی خطاب به دانش‌آموزان گفت: حفظ سلامتی بهترین قدرشناسی برای پدر و مادر و همچنین معلمان است پس تلاش کنید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به نحو احسن رعایت نمایید.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل هم گفت: معلمان در دوران کرونا ایثارگرانه اجازه ندادند فرآیند آموزش و پرورش دانش‌آموزان تعطیل شود و چه بسا در این راه به بیماری کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست دادند.

کلام‌الله صفری با بیان اینکه آموزش غیرحضوری منجر به افت تحصیلی دانش‌آموزان شده است، اظهار کرد: برغم اینکه همکاران فرهنگی در دوران کرونا فرآیند تعلیم و تربیت را ادامه دادند متاسفانه شاهد افت تحصیلی و کیفیت آموزش در استان شدیم.

وی خاطرنشان کرد: بهترین نوع آموزش ، آموزش حضوری است و ۸۰ درصد اولیا و معلمان کشور خواستار آموزش حضوری هستند.

 سرپرست آموزش و پرورش: خانواده ها نگران نباشند

به گفته صفری ، مدرسه کانون دوم زندگی دانش‌آموز می‌باشد و وقتی از خانواده خود جدا می‌شود وارد محلی به نام مدرسه می‌شود که علمی و تخصصی است و از نظر روحی و معنوی متفاوت است.

وی با اشاره به لزوم رعایت شیوه‌نامه بهداشتی که از سوی وزارت متبوع ابلاغ شده است، بیان کرد: فرهنگ‌سازی زدن ماسک، استفاده از مایع ضدعفونی کننده و تهویه مناسب کلاس‌ها از جمله الزامات این شیوه‌نامه می‌باشد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان به خانواده‌ها اطمینان خاطر داد نگران تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس نباشند چرا که در برخی مدارس که با تراکم دانش‌آموزی روبرو هستیم تلاش شده از فضاهای بزرگتری همچون کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده شود تا هیچ مشکلی متوجه دانش‌آموزان نباشد.

صفری در عین حال بر لزوم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس به والدین تاکید کرد و افزود: اکیپ‌های نظارتی در مناطق و نواحی و همچنین اداره کل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس را بصورت مستمر رصد می‌کنند.

با پایان تعطیلات نوروزی از روز گذشته ۲۲۰ هزار دانش‌آموزان استان اردبیل در سه هزار مدرسه فعالیت آموزشی و پرورشی را بصورت حضوری آغاز کردند.