تهران- ایرنا- پارلمان انگلیس در گزارشی با بیان کمبود نیرو در حوزه سلامت و تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹، نسبت به معکوس شدن نرخ بقای سرطان و نابودی دستاوردهای بدست آمده در این حوزه به دولت هشدار داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری "اسکای نیوز"، نمایندگان پارلمان انگلیس به دولت این کشور هشدار داده‌اند که با توجه به کمبود نیروی متخصص در نظام بهداشت و سلامت انگلیس و ادامه همه گیری کووید-۱۹، نرخ بقای سرطان در انگلیس با خطر معکوس شدن روبرو است.

نرخ بقای سرطان یکی از معیارهای کلیدی و اثربخش در خدمات مربوط به این بیماری بشمار می رود. این شاخص نشان می دهد که نظام بهداشتی تا چه اندازه در تشخیص بیماری خوب عمل کرده است ضمن آنکه میزان دسترسی جامعه به درمان موثر را مشخص می کند.  

گزارش کمیته بهداشت و مراقبت های اجتماعی مجلس بانگلیس با اشاره به جیره بندی کادر نظام بهداشت و سلامت این کشور، از دولت خواسته است سرمایه گذاری بیشتری در این بخش انجام دهد. براساس گزارش این کمیته عواملی از جمله عدم تمایل بیماران به مراجعه و تشخیص دیرهنگام سرطان در انگلیس به طور قطع به این معنی است که زندگی بسیاری از افراد پیش از موعد به پایان می رسد.

پارلمان انگلیس همچنین دولت را به عدم تلاش جدی برای مقابله با شکاف های موجود در کمبود نیروی کار بخش سرطان متهم کرد.

نمایندگان مجلس می گویند کمبود نیروی کار در این بخش تشخیص اولیه را به خطر می اندازد که کلید بهبود نرخ بقای کلی و رسیدن به سطح کشورهایی مانند کانادا یا استرالیا است.

در این گزارش آمده است به دلیل کوتاهی دولت انگلیس برای بهبود شرایط در این زمینه، ۳۴۳ هزار نفر احتمالا تشخیص زودهنگام سرطان را برای دوره زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸ از دست بدهند.

نمایندگان مجلس براساس گزارش های دریافتی اعلام کردند که تشخیص، درمان و تحقیقات با کمبود ۱۸۹ متخصص سرطان، ۳۹۰ پاتولوژیست و یک هزار و ۹۳۹ رادیولوژیست روبرو است. علاوه بر این  نظام بهداشت و سلامت بریتانیا تا سال ۲۰۳۰  با کمبود سه هزار و ۳۷۱ پرستار بخش سرطان مواجه خواهد شد.

این گزارش همچنین به تأثیر مخربی که همه گیری کووید-۱۹ بر خدمات سرطان داشته اشاره می کند.

در این گزارش آمده است که در دوره زمانی آوریل ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ (فروردین ۹۹ تا اسفند ۱۴۰۰) شمار کسانی که در انگلیس برای درمان سرطان مراجعه کردند ۳۶ هزار نفر و در سراسر بریتانیا این میزان ۴۵ هزار نفر کاهش داشته است.   

«جرمی هانت» رئیس کمیته بهداشت و وزیر پیشین دولت انگلیس با اشاره به معکوس شدن نرخ بقای سرطان در انگلیس گفت: ما نگران تاثیر مخرب و طولانی مدت همه گیری ویروس کرونا بر خدمات سرطان هستیم و این خطر به اندازه ای است که می تواند دستاوردهای مربوط به نرخ سرطان را معکوس کند.

در گزارش کمیته بهداشت پارلمان از دولت خواسته شده تا طرحی را برای رسیدگی به شکاف‌های کلیدی موجود در پرسنل بخش سرطان بررسی کند و سرمایه گذاری در این بخش را در برنامه خود قرار دهد.