به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز سهشنبه مجلس شورای اسلامی، دوفوریت الحاق دو بند به قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با دو فوریت و در ادامه با یک فوریت این طرح مخالفت کردند تا این طرح به صورت عادی اعلام وصول شود.
پیش از رای گیری نمایندگان موافق و مخالف این طرح دیدگاهها و نظرات خود را درباره طرح بیان کردند.
لطفی در مخالفت: تصویب این طرح سبب فربه شدن دولت میشود
حسن لطفی در مخالفت با این طرح گفت: تجربه خوبی از موسسات عمومی غیردولتی نداریم و در حقیقت دولت به اندازه کافی فربه است و با دوفوریت این طرح باز میخواهیم به این تعداد موسسه اضافه کنیم. نمونه اینها دانشگاه آزاد و سازمان تامین اجتماعی هستند که به هیچ فردی پاسخگو نیستند.
وی افزود: سازمان بازنشستگی کشور و شهرداری های کشور هم از جمله نهادهایی هستند که قانون درستی ندارند. صندوق بازنشستگی نفت هم که می توانستیم بر آنها نظارت کنیم، با این طرح داریم دست مجلس را از نظارت بر آنها کوتاه میکنیم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با این طرح موسسات غیردولتی را گسترش داده و سبب عدم پاسخگویی آنها خواهیم شد.
فرهنگی در موافقت: این طرح تفاوتها را بین سازمانهای دولتی و غیردولتی از بین میبرد
محمدحسین فرهنگی در موافقت با این طرح گفت: چه تفاوتی بین سازمان تامین اجتماعی و برخی سازمان ها و مجموعه های ارزشمندی مانند کمیته امداد و سایر سازمان هایی عمومی غیر دولتی وجود دارد؟ به عنوان مثال فرزند ایثارگر را استخدام نمی کند به این علت که جز نهادهای دولتی نیست.
البته اگر فوریت آن تصویب شود، جزییات آن در کمیسیون بررسی خواهد شد.
نماینده مردم تبریز یادآور شد: چنانچه این صندوق ها به موسسات عمومی غیردولتی تبدیل شوند، دستگاه های نظارت قادر به اعمال نظارت بر آنها خواهند بود و چنانچه ایرادات و اصلاحاتی بر این طرح وارد است، این ایرادات در بررسی جزئیات اصلاح خواهد شد.
مهرداد ویس کرمی در مخالفت: نباید نظارت مجلس تضعیف شود
مهرداد ویس کرمی در مخالفت با بررسی دوفوریتی این طرح با تاکید بر اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به فرهنگیان است، گفت: متاسفانه در گذشته شاهد سوءمدیریت های بسیاری در این صندوق بودیم و امروز باید در پی رفع آنها باشیم.
وی با طرح این سوال که چه موفقیتی تا به امروز در شرکت ها و موسسات عمومی غیردولتی شاهد بوده ایم؟ اضافه کرد: اگر به جای این تصمیم مدیریت به خود افراد ذینفع واگذار شود، صندوقهای مورد نظر به مراتب موفق تر خواهند بود. نباید کاری کرد که دست دولت در جیب مردم برود و نظارت مجلس تضعیف شود.
یوسفی در موافقت: این صندوق ها نیاز به اصلاح ساختار دارند
مجتبی یوسفی در موافقت با بررسی دوفوریتی این طرح با بیان اینکه صندوقهای خصوصی از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان و صندوق بازنشستگی صنعت نفت به حیاط خلوت دولت ها تبدیل شده است، گفت: البته همه ما به دولت مردمی و انقلابی آیت الله رئیسی اعتماد داریم، ولی باید به لحاظ ساختاری صندوق ذخیره فرهنگیان که متعلق به معلمان بوده و صندوق بازنشستگی صنعت نفت را نظارت پذیر کنیم.
عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: اموال و داراییهای معلمان و صندوق بازنشستگی صنعت نفت متعلق به فرهنگیان و بازنشستگان شریف است، اما عمدتاً با اختلاسها و سوءمدیریت ها کار به جایی رسیده که پرداخت حق این عزیزان با تاخیر و دیرکرد مواجه می شود، بنابراین این صندوق ها نیاز به اصلاح ساختار دارند تا به حیاط خلوت تبدیل نشوند.
کریمی در موافقت : وضعیت حقوقی های فرهنگیان، بازنشستگی و پس انداز بلاتکلیف است
علی اکبر کریمی به عنوان نماینده درخواست کننده بررسی دو فوریتی طرح مذکور، گفت: این طرح برای الحاق دو بند به قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی ارائه شده است که شامل صندوق ذخیره فرهنگیان و صندوق بازنشستگی و پس انداز رفاه کارکنان صنعت نفت میشود.
وی ادامه داد: طبق قانون محاسبات عمومی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی تعریف شده که واحدهای سازمانی هستند که با اجازه قانون برای انجام خدماتی که جنبه عمومی دارند تاسیس می شوند و فهرست این موسسات به تصویب مجلس می رسد. این فهرست برای اولین بار در سال ۷۳ تشکیل و در سال های بعد مواردی به آن الحاق شده است. در حال حاضر ۲۳ نهاد و موسسه غیردولتی در آن فهرست شده است. از جمله شهرداری ها، نهادهای انقلابی، صندوق های بازنشستگی مانند تامین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان در این فهرست قرار دارند.
این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: صندوق بازنشستگی صنعت نفت از این قائله عقب مانده و علیرغم اینکه ۷۵ سال از تاسیس و فعالیت آن می گذرد هنوز به عنوان ماهیت و شخصیت حقوقی بلاتکلیف است و در آن تصریح قانونی و شفاف سازی صورت نگرفته است.
نماینده مردم اراک عنوان کرد: صندوق بازنشستگی صنعت نفت یکی از بزرگ ترین مجموعه های بنگاه داری کشور بوده که بیش از ۱۸۰ شرکت ثبت شده در داخل و خارج از کشور دارد، همچنین ۱۸۰ هزار نفر شاغل و بازنشسته مستمری بگیر تحت پوشش این صندوق هستند که با خانواده آن ها به صدها هزار نفر می رسد لذا مجموعه بسیار بزرگی است که صدها هزار میلیارد تومان اموال و دارایی دارد اما به دلیل خلاء قانونی در سال های گذشته حیات خلوت مدیران سابق وزارت نفت شد هرچند که در حال حاضر مدیران انقلابی در این صندوق مستقر شده اند که امیدواریم به تخلفات گذشته نیز رسیدگی شود.
وی ادامه داد: خلاء قانونی همچنان وجود دارد و علیرغم اینکه تکالیف زیادی در قوانین داشتیم و وزارت نفت میبایست تکلیفها را انجام می داد و ماهیت و شخصیت این صندوق و اساسنامه آن را مشخص کرده و به تصویب مراجع ذی صلاح می رساند. از جمله ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و ماده ۱۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت که در سال ۹۱ در مجلس به تصویب رسید.
کریمی با بیان اینکه در سال ۹۸ با اعمال نفوذ وزیر سابق نفت اساسنامهای برای این صندوق تدوین و در شرکت ملی نفت به تصویب رسید، گفت: در آن اساسنامه ماهیت خصوصی برای این صندوق پیش بینی شد و بعد با اعتراض کارکنان دیوان عدالت اداری اساسنامه را ابطال کرد لذا همچنان وضعیت حقوقی این صندوق بلاتکلیف باقی مانده است.
کریمی تصریح کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان نیز که ۲۵ سال از زمان تاسیس آن می گذرد ۸۰۰ هزار نفر از فرهنگیان عضو آن بوده از بدو تاسیس در خلاء قانونی به لحاظ تعیین وضعیت حقوقی خودش قرار دارد. این صندوق نیز ۶۷ شرکت ثبت شده داشته و دهها هزار میلیارد اموال دارد