فرزاد سردارزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال گذشته سه هزار و ۷۹ مورد گزارش تخلف از سوی مردم مربوط به کالاهای موجود در بازار و یک هزار و ۴۰۱ مورد هم در زمینه خدمات در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ثبت شده است.
وی اضافه کرد: از مجموع شکایت های مردمی ۹۳۰ مورد آن منجر به احراز تخلف و سپس تشکیل پرونده و ارسال به تعزیرات حکومتی شد.
رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: از کل گزارشهای مردمی ثبت شده یک هزار و ۶۴۲ مورد به صورت تلفنی بوده و ۲ هزار و ۸۰۵ مورد هم به طور کتبی به این سازمان اعلام شده و مابقی از طریق سامانه و مراجعه حضوری به ثبت رسیده است.
سردارزاده با اشاره به اینکه آگاهی مردم نسبت به حقوق شهروندیشان موجب کاهش تخلفات صنفی خواهد شد، گفت: وقتی مردم به حقوق خود آگاه باشند و هر نوع تخلفی را در بازار گزارش دهند و پیگیر نتیجه آن شوند بی شک بازاریان سودجو هم دیگر اقدام به گرانفروشی و یا کم فروشی نخواهند کرد.
سامانه تلفنی ۱۲۴ بطور شبانه روزی برای دریافت شکایت، انتقادات، پیشنهادات و نظارت مردمی فعال است و شهروندان میتوانند هر گونه تخلف اقتصادی در راستای عدم درج قیمت، صدور فاکتور، تقلب و گرانفروشی را از این طریق اعلام کنند.
۷۵ هزار و ۷۶۸ واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد و از این تعداد بیش از ۳۰ هزار واحد در مرکز استان مستقر هستند که سه درصد از این واحدهای صنفی را فروشگاه های متوسط و زنجیره ای تشکیل داده است.