گرگان - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن از ورود و لانه‌گزینی هزاران قطعه پرنده مهاجر چلچله رودخانه‌ای به این شهرستان خبر داد و گفت: این مهمانان بهاری تا اوایل فصل تابستان در منطقه ماندگار هستند.

علی بیانی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت : این پرنده ها همه ساله از نیمه دوم فروردین از عرض های جنوبی تر کشور برای زادآوری به حواشی رودخانه های گلستان به ویژه بندرترکمن مهاجرت می کنند.

وی افزود : با توجه به در دسترس بودن غذای این چلچله ها (حشرات آب دوست) در رودخانه های لب شور منطقه این پرندها در حاشیه رودخانه های قره سو، گرگانرود و دیگر کانال های زهکشی غرب و شمال‌غرب گلستان به وفور قابل مشاهده هستند.

رییس محیط زیست بندرترکمن ادامه داد : چلچله رودخانه ای تا نیمه اول تیر در منطقه حضور دارند و پس از کسب توانایی پرواز جوجه های ۲ ماهه، دوباره به عرض های جنوبی‌تر بر می گردند.

وی گفت : پرواز دسته جمعی هزاران قطعه از این پرنده در ساعات ابتدایی یا پایانی روز و تلاش برای کسب غذا و انتقال آن به جوجه ها چشم اندازهای زیبایی را خلق می کند.

بیانی خاطرنشان کرد : حوزه سرزمینی شهرستان بندرترکمن به سبب برخورداری از زیستگاه های متعدد سالانه میزبان بیش از ۱۰۰ گونه پرنده است

رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن گفت: زیستگاه های منطقه به دلیل حضور گونه های متعدد پرنده مهاجر به آرامش بیشتر احتیاج دارد که همکاری نهادهایی چون مرزبانی و نیروی انتظامی در تامین این آرامش و مقابله با شکارچیان غیرمجاز دستاوردهای زیست محیطی همچون افزایش زاد و ولد گونه های ساکن این پهنه آبی خواهد داشت.

استان گلستان از جمله تنفس گاه‌های متنوع برای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ایران بوده و با اقلیم متنوع بصورت یکجا کوه، دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان را در خود جای داده است.

زیستگاه های آبی بندرترکمن در شمال غرب استان گلستان واقع است.