به گزارش خبرنگار ایرنا، سید کمال هادیانفر روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در ایام نوروز ۸۶ میلیون و ۷۱۵ تردد در جاده های کشور ثبت شد که بیشترین استان و شهر تهران بزرگ است.
وی افزود: ۶۳ درصد جمعیت ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری تهران در ایام نوروز به سفر رفتند وکه بالغ بر ۵ میلیون نفر بودند.
به گفته سردار هادیانفر، در ایام نوروز تهرانیها به ۳۶ درصد شهرهای کشور سفر کردند که بیشترین سفرهای نوروزی پایتخت نشینان به استان های مازندران و گیلان بوده است.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در نوروز امسال هر ساعت ۱.۶ یا همان ۲ نفر از هموطنان را در جادهها و شهرها از دست دادیم.
هادیانفر با بیان اینکه پلیس امسال ۶۸ میلیون خدمت به مردم ارائه کرد، گفت: طرح نوروزی از ۱۰ اسفند در شهرها شروع شد و در ۲۴ اسفند رزمایش برگزار و از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ طرح نوروزی در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز شد.
وی ادامه داد: در این مدت بیش از ۷۶ هزار نفر با ۲۶ هزار خودروی سبک و سنگین و هفت هزار و ۵۰۰ پایگاه ثابت و سیار و ۶۴ فروند بالگرد، جایروپلن و پهپاد تمام دستگاههای دخیل در طرح نوروزی خدمات رسانی کردند.
بیشترین تردد جادهای در ایام نوروز چه روزی بود؟
هادیانفر تاکید کرد: در مجموع ترددهای بین استانی به صورت رفت و برگشت بیش از ۸۶ میلیون و ۷۱۵ هزار تردد ثبت شده و متوسط روزانه تردد بین استانی بیش از چهار میلیون و ۳۳۵ هزار تردد بوده است.
وی بیشترین تردد مربوط به روز پنجم فروردین با پنج میلیون و ۲۹۳ هزار تردد بوده است.
هادیانفر تاکید کرد: در نوروز امسال بیش از ۵۰ درصد افزایش تردد بین استانی نسبت به سال ۱۴۰۰ و بیش از ۲۴۲ درصد افزایش تردد نسبت به سال ۹۹ و بیش از ۲۰ درصد افزایش تردد نسبت به سال ۹۸ که خبری از کرونا نبود، داشتیم.
رئیس پلیس راهور ناجا یادآور شد: تهرانیها با ۳۶ درصد بالاترین میزان سفرها را داشتند و بعد البرز، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و مازندرانیها به ترتیب بیشترین سفرها را رفته و کمترین خروج و سفر را ایلامیها و خراسان جنوبی، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمدیها داشتند.
مسافرپذیرترین شهرها در ایام نوروز
به گفته هادیانفر بیش از یک میلیون و ۵۷۷ هزار ورودی فقط مربوط به استان مازندران بوده و به ترتیب گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان و هرمزگان بیشترین ورودیها را داشته و همچنین کمترین ورودیها را ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان بلوچستان داشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای دو میلیون و ۲۰۰ هزار راننده پرخطر پیامک ارسال شده است و ۳۲۵ هزار خودرو اعمال قانون و ۳۵ هزار خودرو ساعتی توقیف شدند و ۶ هزار دستگاه خودرو به پارکینگها رفتند.
هادیانفر افزود: در ۹۶ درصد معابر هیچ گره ترافیکی نداشتند؛ البته در محورهای قزوین، هراز، چالوس و فیروزکوه بیشترین ترافیکها را داشتیم که در برخی از این محورها محدودیتهای ساعتی را اعمال کردیم.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه امسال ۲۶ درصد کاهش فقره تصادفات را داشتیم، گفت: در تصادفات فوتی ۸۳۸ نفر از هموطنان جان باختند که البته نسبت به سال ۱۴۰۰ که هزار و یک نفر جان باخته اند تعداد ۲۲۳ نفر یعنی ۲۱ درصد کاهش داشته ایم همچنین در تعداد مصدومین ۵۹۰ نفر کاهش یعنی ۳.۳ کاهش داشته ایم.
وی گفت: در سال ۱۴۰۰ در هر روز ۵۳ نفر از دست دادیم و در سال ۱۴۰۱ هر روز ۴۱.۹ از هموطنان را در تصادفات از دست دادیم.
هادیانفر تاکید کرد: امسال بیش از ۵۰۹ میلیون تردد بین شهرها را داشته ایم که ۴۰ درصد افزایش تردد بین شهری را داشتیم همچنین بیش از ۵۳ درصد تصادفات مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و خوزستان بوده است.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بیشترین ساعت تصادفات از ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ داده است، گفت: در تصادفات ۷۰ درصد سواریها، ۲۰ درصد موتوریها، ۶ درصد وانت بارها، چهار درصد کامیونها و یک درصد مسافربرهای عمومی نقش داشتند.
وی خاطرنشان کرد: ۳۵ درصد تصادفات برون شهری واژگونیها بوده و ۵۴ تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها بوده که البته تا قبل از امسال ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میداد.
هادیانفر با اشاره به اینکه استقبال از سفرهای نوروزی بیشتر از پیش بینیهای ما بود، افزود: بیش از ۹۵ درصد از رانندگان به عنوان رانندگان قانون مدار در طرح نوروزی پلیس راهور شرکت کردند.
رئیس پلیس راهور ناجا ضمن تشکر از تشکیل جلسه شورای عالی ایمنی گفت: این جلسه به ریاست رییس جمهور پس از هشت سال برگزار شد که از توجه شخص رییس جمهور و دولتمردان تشکر داریم.
کدام خودروها رکورددار بیشترین تصادفات بودند؟
هادیانفر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در تصادفات منجر به فوت و جرحی نوروز ۱۴۰۱ تعداد ۸۶ درصد خودروهای داخلی دخیل بودند، اما شاید این عدد به دلیل فراوانی خودروهای داخلی باشد و ۱۴ درصد خودروهای خارجی نقش داشتتد و رکورددار تصادفات پژو ۴۰۵ ، پارس ، ۲۰۶ و پراید بوده است.
رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: جدیترین موضوع پلیس راهور برای امسال این است که تمام دستگاهها را در ایمنی تردد و کاهش تصادفات پای کار بیاوریم همچنین به دنبال هدفگذاری منطقی و شدنی در برنامه هفتم توسعه یعنی به دنبال کاهش ۵۰ درصدی تصادفات فوتی در پایان این برنامه هستیم.
به گفته وی، به دنبال مسئولسازی و تعیین سهم دستگاهها در بحث تصادفات، هوشمندسازی پلیس راهور هستیم در سال ۱۴۰۱ بنا داریم در اعمال قانون کمترین تنش را داشته باشیم و بیشتر از فناوری و سامانهها بهره ببریم.
هادیانفر ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ تلاش میکنیم هرچه خودرو و موتورسیکلت در پارکینگها بوده است ترخیص شود و موانع ترخیص آنها برداشته شود به عنوان مثال دیون دولتی برداشته شد و فقط حق پارکینگها به حداقل رسید و جرایم هم تقسیط شد.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه امسال توقیفها به حداقل میرسد و اجازه نمیدهیم بی مورد وسیله نقلیهای توقیف شود افزود: ۱۳۲ هزار خودرو در پارکینگها است که ۵۲ درصد آنها را پلیس توقیف کرده یعنی دستور قضائی دارند و ۳۶۷ هزار دستگاه موتور سیکلت در پارکینگها است که ۸۴ درصد توقیفها مربوط به پلیسهایی به غیر از راهور است.
چه کسی روی قطعات خودرو نظارت میکند؟
هادیانفر درباره ایمنی خودروهای داخلی نیز گفت: در موضوع خودرو، نقش راننده، نقشی انکارناپذیر است اما نباید فراموش کنیم راننده با هر سطح مهارت و گواهینامه یک انسان است که پشت فرمان مینشیند.
رئیس پلیس راهور ناجا اظهار کرد: ایجاد حادثه برای انسان نیز در هر لحظه متصور است یعنی امکان دارد پشت فرمان دچار سرگیجه یا بیهوش شود یا حتی بیمبالاتی داشته باشد اما در تمام دنیا یک راه نجات در تصادف برای رانندگان پیشبینی میکنند و آن بحث ایمنی وسیله نقلیه است.
وی خاطرنشان کرد: ساخت خودرو با پلتفرم، آلیاژ و فلز مشخص یا ضخامت آنها یا آپشنهای خودرو مانند کیسه هوا، کمربند و ترمز ABS نجاتدهنده راننده یا سرنشینان و این موارد در خودروهای داخلی دچار مشکل است، تا کی باید هر روز گزارش تصادفات، انفجار خودروها و مرگ هموطنان باشیم.
به گفته وی، یک خودروی ایمن چهار مزیت زیبایی، کیفیت، ایمنی و ارزان بودن را دارند، واقعاً کدام یک از خودروهای داخلی ما این مزیتها را دارند و باید این موارد را اصلاح کنند.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: باید خودروساز مشکلات را برطرف کنند، همه باید از تولید داخل حمایت کنند اما تولید داخل نیز باید کیفی و ایمن باشد، اکنون چه کسی روی قطعات خودرو نظارت میکند، آیا نظارت ۱۰ سال پیش سازمان استاندارد کفایت میکند تازه آن هم بیشتر توسط افرادی صورت میگیرد که در خودروسازی است.
وی تاکید کرد: تا کی باید شاهد تصادفات باشیم، امیدوارم تمام دستگاههای مسئول و نظارتی نقش خود را ایفا کنند، باید خودروسازها بر تولید خودروی ایمن و کیفی متمرکز شوند و چارهای جز این ندارند.
هادیان فر یادآور شد: چرا خودروها در تصادف مچاله شده یا آتش میگیرند، چرا باید خودرو منفجر شود باید به این موارد رسیدگی کنند، امیدوارم امسال تمام سازمانهای نظارتی کمک کنند و خود خودروسازها نیز در این رابطه پیشگام شوند.
به گفته وی، با مطالبه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مردم، دیگر خودروسازها جای دفاعی ندارند به طور مثال وقتی به خودروساز میگویند قطر آلیاژ کم است باید اصلاح کند.
هادیان فر تاکید کرد: ما خودمان را مسئول میدانیم، بنابر قانون و تأیید وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست باید پلاک کنیم اما اگر اینها دخالت نکنند حتماً ارائه پلاک را متوقف میکنیم و دیگر اینگونه خودروها را پلاک نمیکنیم.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: چرا هر روز باید شاهد تصادفات دلخراش باشیم همچنین برابر قانون ما مکلف به تعیین سهم تقصیر دستگاهها در تصادفات هستیم و این کار را میکنیم به طور مثال در تصادف پژو ۴۰۵ با پژو پارس محور لرستان به نورآباد که هشت نفر زن و بچه در آتش سوختند، ۳۳ درصد خودروساز مربوطه را در کروکی در شورای ترافیک استان مقصر دانستیم و پرونده قضائی را برای قاضی محترم لرستان فرستادیم تا رسیدگی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: از این به بعد نیز به همکاران ابلاغ کردیم که برای دستگاهها سهم تقصیر در تصادفات تعیین کنند لذا امیدوارم دستگاههای قضائی در این رابطه ورود جدیتری داشته باشند.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره واردات خودرو نیز با بیان اینکه ما تأکید داریم که کشور به سمت خود کفایی برود و حتماً محصول کیفی و ایمن داشته باشیم گفت: در سال ۸۴ تا ۸۶ یکی از شاخصههای بسیار مهم که ۲۷ هزار کشته سوانح رانندگی را به ۱۶ هزار در هر سال رساند، بحث واردات خودرو استاندارد و ایمن در کشور بود، ما نیازمند استفاده از خودروی ایمن و کیفی و نه لوکس و فاخر هستیم تا در تصادف کمتر شاهد فوتی باشیم لذا واردات منجر به ایجاد بازار رقابت برای خودروسازها داخلی و بهتر شدن آنها میشود اما در صورت عدم رقابت، مردم مجبور به خرید محصولی است که امروز همه به آن بیکیفیت میگویند.