تهران- ایرنا- قائم مقام رییس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به تاکید ویژه وزیر علوم بر جذب دانشجویان خارجی گفت: در حال حاضر آمار جذب دانشجوی خارجی این دانشگاه سه رقمی و در حال افزایش است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه جامع علمی کاربردی، اصغر کشتکار در نشستی با حضور بیات مدیرکل آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت علوم تاکید دارد که دانشگاه جامع علمی کاربردی باید قطب تربیت تکنسین اعم از کاردان و کارشناس در منطقه باشد و تاکید ویژه ای در مبحث جذب دانشجویان خارجی دارد.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: همچنین تکلیف این دانشگاه در برنامه پنجم و ششم، توسعه ۳۰ درصدی آموزش های مهارتی بوده ولی این امر محقق نشده است.

وی گفت: در دانشگاه جامع علمی کاربردی به مدرک گرایی اعتقادی نداریم، بنابراین در این دانشگاه به آموزش ها به صورت توسعه کیفی، هدفمند، پایدار، داخلی و بین المللی توجه شده است و برای پیشرفت، ارتقا، ایجاد مشاغل دانش بنیان و مهارت محور و در تحقق شعار سال، باید این آموزش ها توسعه یابد.  

کشتکار افزود: یکی از رویکردهای مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه آموزش های کوتاه مدت و تک پودمان است. از آنجا که طول عمر مشاغل کم شده باید آموزش های کوتاه مدت نیز در نظر گرفته شود، دانشگاه جامع علمی کاربردی برای فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها که زمینه آشنایی با یک رشته را دارند آموزش های مهارتی کوتاه مدت در نظر گرفته که با آن می توان به بازار کار نزدیک تر شد.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین با انتقاد از نبود یک دستگاه متولی به عنوان شناسایی کننده برای نیازسنجی در کشور، اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی برای رفع این نیاز، به کمک دستگاه های اجرایی و پیشنهاد آنان اقدام به تدوین برنامه درسی می کند و این دوره ها توسط همان دستگاه اجرایی و مرکز آموزش علمی کاربردی متقاضی اجرا می شود.

وی افزود: برای سال تحصیلی جدید ۱۰۰ برنامه درسی با رویکرد مهارت آفرینی تدوین می شود و در حوزه مدرسان نیز جذب خبرگان در اولویت قرار دارد. دانشگاه جامع علمی کاربردی در طراحی و نیازآفرینی بخش آموزش های مهارتی در برنامه هفتم توسعه می تواند مشارکت و نقش بسزایی داشته باشد.

در این جلسه که به میزبانی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد، بیات گفت: برای ایران که اقتصاد نفت محور دارد، تربیت تکنسین مهارتی بیشترین نیاز کشور می باشد و دانشگاه جامع علمی کاربردی باتوجه به ماموریت ویژه ای که دارد می تواند در این امر پیشرو باشد و این دانشگاه، خلاء نظام آموزش عالی کشور در حوزه آموزش های مهارتی را برطرف و مهارت های مورد نیاز را آموزش دهد.

وی با بیان این که برای تربیت تکنسین و نیروی ماهر و متخصص به دوره های پودمانی و ضمن خدمت نیاز داریم، گفت: یک نقش بسیار مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی، تبیین کارکرد آن است، این امر می تواند با ارائه گزارش عملکرد دانشگاه، محقق شود. ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه جامع علمی کاربردی می تواند بسیار پررنگ باشد.

مدیرکل آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: ما آمادگی کامل داریم با دانشگاه جامع علمی کاربردی همکاری داشته باشیم.

در پایان این دیدار مقرر شد کارگروهی متشکل از کارشناسان متخصص دانشگاه جامع علمی کاربردی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تشکیل شود و موارد مربوط به نقش دانشگاه در حوزه آموزش های مهارتی و همچنین در تدوین مدل آموزش های مهارتی مورد نیاز بخش های مختلف کشور در برنامه هفتم توسعه به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.