دانشگاه علمی کاربردی برای رفع نیازهای جامعه تلاش کند

تهران- ایرنا- مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر ضرورت آموزش‌های مهارت‌محور در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی هم سو با نیازهای جامعه پدیدآمده و باید که باید در راستای رفع این نیازها تلاش کند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه علمی کاربردی، سید احمدرضا خضری در آیین تکریم حسین بلندی رئیس پیشین و معارفه محمد علی‌اکبری سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در سازمان مرکزی این دانشگاه اظهار کرد: بیش از ۳۳ سال از عمر دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌گذرد و این دانشگاه ظرفیت و فرصت بزرگی برای کشور است.

مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، با اشاره به ارتباط این دانشگاه با صنعت و جامعه گفت: این دانشگاه در جهت اتصال بدنه علم و آموزش به جامعه نقش واسطه و پل ارتباطی مهم داشته است و آنچه که انجام می دهد در میدان عمل، به کار آمده و دردی از دردهای جامعه را درمان می‌کند. دانشگاه جامع علمی کاربردی هم سو با نیازهای جامعه پدیدآمده است و باید با تربیت نیروی ماهر و کارآمد در راستای رفع نیازهای جامعه تلاش کند.

انتظارات وزارت علوم از دانشگاه جامع علمی کاربردی

خضری با بیان اینکه ۲۳۰ هزار دانشجو، بیش از ۴۰ هزار مدرس و هزار کارمند و نیروی پشتیبان ظرفیت بزرگی در اختیار دانشگاه جامع علمی کاربردی است، تاکید کرد: همچنین، حدود ۶۰۰ مرکز آموزشی علمی کاربردی که در سراسر کشور مستقر است، ظرفیت بی‌نظیری برای دانشگاه به شمار می آید؛ بنابراین با وجود این ظرفیت؛ انتظار می رود که به برنامه‌های اعلامی خود پایبند و وفادار باشند.

مشاور وزیر اظهار داشت: اولین شعار ارزشمند این دانشگاه را می‌توان "هر ایرانی یک مهارت" نام برد و اگر این شعار عملیاتی شود، نیروی انسانی ماهر و خلاقی تربیت می کنیم که برای کشور مفید خواهند بود. دومین شعار دانشگاه جامع علمی کاربردی "استانداردسازی آموزش" است. چگونگی آموزش و نحوه ارائه و ضرورت آن در مباحث علمی گنجانده و در سراسر جهان به آن توجه می‌شود.

وی سومین شعار را تضمین کیفیت نام برد و گفت: این شعار بسیار گران است؛ چرا که به عنوان مسئولیت سنگین بر دوش افرادی قرار می‌گیرد که کیفیت را مورد توجه قرار می دهند و همین به معنای تامین رضایت، مخاطبان و کسانی است که توقع دارند برای آنها کاری درست انجام دهیم؛ اگر مدعیان تضمین کیفیت، از جامعه اعتماد و اطمینان دریافت کنند، این مهم به شیوه صحیح عملیاتی خواهد شد و اگر از تضمین کیفیت آموزش عقب بنشینند، دیگر آموزش، کارایی نخواهد داشت.

تفاوت دانشگاه جامع علمی کاربردی در وام گرفتن دانشگاه از دو واژه علمی و کاربردی است؛ بنابراین توقع می رود این دانشگاه علم آموزی را با جنبه کاربردی پیش ببرد. وظیفه این دانشگاه، مهارتی کردن علم متناسب با نیازهای جامعه است.

ضرورت توجه ویژه به هوش مصنوعی

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اگر می‌خواهیم دانشگاهی علمی کاربردی باشد، باید نیازهای دانشگاه را درست بشناسیم و آن‌ها را بیاموزیم تا کاربرد داشته باشد، اگر نشناسیم نمی توانیم علوم کاربردی را بیاموزیم. توقع بعدی روزآمدسازی دانشگاه است که جنبه مهارتی و کاربردی باید در آن برجسته باشد؛ چرا که مهارت‌های علم مانند هوش مصنوعی روز به روز در حال تغییر است که جهان پرشتاب به آن سمت حرکت می‌کند و می تواند فرصت های بزرگ و تهدیدات فراوان خلق کند؛ چرا که از دل هوش مصنوعی هر خروجی پدید می آید.

خضری افزود: روزآمد سازی هوش مصنوعی امر ضروری و مهم در قوانین بالادستی و برنامه هفتم پیشرفت کشور است که دانشگاه جامع علمی کاربردی باید برای رفع نیازهای کشور به آن سمت گام بردارد.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه ساماندهی واحدهای دانشگاه جامع علمی کاربردی را از وظایف ستاد عنوان کرد و گفت: همانطور که دانشگاه نقش آفرینی موثری داشته است؛ ضروری است فعالیت واحدهای زیرمجموعه آن مورد بازنگری و ارزیابی قرار گرفته و در صورتی که فعالیت متناسب ندارند، شناسایی و ساماندهی شوند. طی سال های اخیر دانشگاه از ماموریت های خود که علمی کاربردی است دور شده و به سمت رشته های محض حرکت می کند، بنابراین از وظایف ستاد برگرداندن دانشگاه به ریل خود است و دانشگاه باید از آموزش ها و علومی که جنبه غیرکاربردی و غیر مهارتی دارند، پرهیز کند.

وی با بیان اینکه از تکالیف برنامه هفتم توسعه، عملی کردن ۴۰ درصد از آموزش‌های کشور به شیوه مهارتی است، افزود: باید بکوشیم همه دانشگاه ها وظیفه خود را به درستی انجام دهند و دانشگاه علمی کاربردی و ملی مهارت باید بیش از دیگر دانشگاه‌ها مدعی این اصل باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha