سنندج- ایرنا- دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: کشف البسه قاچاق در سال ۱۳۹۹ از ۹۴ هزارو ۲۰۷ ثوب به ۲۰۰ هزار و ۳۴۰ ثوب در سال گذشته رسیده که نشان دهنده ۱۱۲ درصد افزایش است.

به گزارش ایرنا علی خداویسی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میزان کشف قاچاق لوازم صوتی و تصویری هم از چهار هزار و ۲۰۳ دستگاه در سال ۱۳۹۹ به هشت هزار و ۱۴۴ دستگاه رسیده که ۹۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: کشف قاچاق لوازم خانگی هم در این مدت از هشت هزار و ۶۰۲ دستگاه به ۱۲ هزار و ۸۴۱ دستگاه رسیده و نشان‌دهنده ۴۹ درصد افزایش یافته است.

خداویسی با بیان اینکه میزان کشفیات سیگار از ۱۷ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۸۴۰ نخ به ۲۹ میلیون و ۸۴۱ هزار نخ رسید که ۷۴ درصد افزایش در کشفیات را نشان می‌دهد ادامه داد: میزان کشف دستگاه‌های ماینر از ۱۷۸ دستگاه به ۲ هزار و ۴۹ هزار دستگاه رسید که ۵۱ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه طلا و زیورآلات از ۳۴ هزار و ۴۳۱ گرم به ۵۱ هزار و ۱۴۹ گرم  رسید و ۴۸ درصد افزایش داشته است یادآور شد: کشف دلار هم از ۳۵۲ هزار و ۱۷۵ دلار به ۳۹۰ هزار و ۸۴۵ دلار رسید که ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: کشف قاچاق احشام نیز از ۱۸ هزار و ۲۲۷ راس به ۱۶ هزار و ۹۶۰ رسید که هفت درصد کاهش یافت.

 وی اظهار داشت: کشف قاچاق گوشی تلفن همراه از ۲ هزار و ۱۲۵ دستگاه به ۳۰۸  رسید که ۸۶ درصد کاهش یافت.

 خداویسی تاکید کرد: در تامین معیشت مرزنشینان می‌توانیم از آنان  انتظار دوری از قاچاق را داشته باشیم بنابراین هرچه معیشت مرزنشین تامین و اشتغالزایی افزایش یابد کار مقابله با قاچاق راحت تر می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از پیشگیری در حوزه قاچاق کالا فرهنگسازی است افزود: از دستگاه‌های متولی فرهنگی به شدت ناراضی هستیم چون در جلوگیری از مصرف اقلام ممنوعه کار فرهنگی رضایت بخشی انجام نداده‌اند.

خداویسی با اشاره به اینکه برنامه در حوزه پیشگیری وجود ندارد اظهار داشت: از کودکی شروع و با زبان کودکی از مضرات قاچاق و مصرف اقلام ممنوعه صحبت شود.