تهران- ایرنا- یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از نظر مردم فرانسه «امانوئل مکرون» و «مارین لو پن» ویژگی‌های شخصیتی نسبتا مشابهی دارند. این دو سیاستمدار فرانسوی قرار است روز یکشنبه چهارم اردیبهشت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به رقابت بپردازند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، نظرسنجی یک موسسه (Kantar Public - Epoka) در خصوص ویژگی‌های شخصیتی دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نشان می دهد ۸۰ درصد فرانسویان هر دو نامزد را مصمم و حدود ۷۰ درصد هم آنان را باهوش و مقتدر می دانند. همینطور از هر ۱۰ فرانسوی ۶ نفر صفت شجاعت را برای هر دو نامزد مناسب می داند.

تحلیلگر این نظرسنجی معتقد است که مکرون و لو پن تفاوت چندانی در نظر مردم فرانسه ندارند و در افکار عمومی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. همچنان که مردم فرانسه هر دو را سیاستمدارانی سنتی می‌دانند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که وجهه لو پن در افکار عمومی از نظر «مهارت و اعتبار» نسبت به سال ۲۰۱۷ بهبود یافته است و در این ویژگی تقریبا با رئیس جمهوری فعلی برابری می‌کند.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که نزدیک به نیمی از مردم فرانسه لو پن و مکرون را به یک میزان واجد شرایط ریاست جمهوری می‌دانند حتی اگر در این زمینه مکرون (۵۳ درصد) کمی از رقیب (۵۰ درصد) پیشتر باشد.

البته که هر دو مدعی ورود به الیزه تفاوت‌هایی را هم در نظر مردم دارند؛ ۵۹ درصد مردم مکرون را فریبکارتر می دانند و آرای لو پن در این باره ۴۹ درصد است. ۵۳ درصد فرانسویان رفتار مکرون را تحقیر آمیز می دانند و این میزان نزد نامزد رقیب او ۴۱ درصد است. در مورد مهارت شنیدن حرف دیگران هم مارین لو پن با ۴۸ درصد جایگاه بهتری نسبت به مکرون با ۳۸ درصد رای موافق دارد.

بااینحال ۴۶ درصد فرانسویان لو پن را گزینه‌ای نگران کننده تر از مکرون در نظر می گیرند. همچنین ۴۸ درصد مردم لو پن را تهاجمی می دانند که این خصوصیت در مکرون ۴۲ درصد عنوان شده است.

در حالی که رای هواداران «ژان لو ملانشون» سومین نامزد دور نخست انتخابات، برای دو نامزد نهایی دور دوم تاثیری سرنوشت‌ساز دارد، این نظرسنجی نشان می دهد که آنان تمایلی به هیچیک از دو نامزد از خود نشان نمی دهند و مکرون را فریبکار و لو پن را تهاجمی می خوانند.

به گزارش ایرنا، بهبود وجهه مارین لو پن نزد فرانسویان و نیز نزدیکی ویژگی های شخصیت دو رقیب دور دوم انتخابات در کنار بی میلی هواداران ملانشون به حضور در دور دوم انتخابات، احتمال نزدیک بودن آرای دو نامزد را قوت بخشیده و نگرانی از به قدرت رسیدن حزب راست تندرو را در فرانسه بیشتر می‌کند.

مردم فرانسه روز یکشنبه (۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت) به پای صندوق های رای می‌روند تا با حضور در دومین دورانتخابات ۲۰۲۲، رئیس جمهوری کشورشان را برای دوره‌ای پنجساله تعیین کنند.

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که حدود دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم راه یافتند.