افزایش درخواست‌ها برای آرای ممتنع در دور دوم انتخابات فرانسه

تهران- ایرنا- جدایی‌طلبان کالِدونیای جدید (مجموعه‌ای از جزایر تحت تملک فرانسه در اقیانوس آرام) از فعالان و هواداران خود خواستند که در جریان دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه رای ممتنع بدهند؛ روندی که این روزها در بخش اعظمی از جامعه فرانسویان در حال گسترش است.

به گزارش ایرنا، پس از درخواست گسترده دانشجویان و دانش‌آموزان دبیرستان‌های فرانسه مبنی بر دادن رای ممتنع در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور با سر دادن شعارهایی نظیر "نه مکرون، نه لو پن" و اینکه مشخص شد بخش اعظمی از هواداران ژان لوک ملانشون نیز در دور دوم رای سفید و باطل به صندوق‌ها خواهند انداخت، حال روزنامه لو فیگارو به نقل از جدایی طلبان کالدونیای جدید خبر می‌دهد که این قشر قصد ندارند در دور دوم انتخابات بین حزب "راست افراطی" به رهبری مارین لو پن و امانوئل مکرون رئیس جمهور فعلی فرانسه تصمیم‌گیری کنند.

مکرون در دسامبر گذشته جدایی‌طلبان کالدونیای جدید را به طرح همه‌پرسی برای استقلال متهم کرده است.

این بیانیه به امضای گروه‌هایی همچون جبهه آزادی سوسیالیست ملی کاناک، جنبش تاریخی مبارزه کانک، حزب کارگر و دینامیک اونیتر جنوب امضا شده است.

کالدونیای جدید یا کالدونیای نو (به فرانسوی: Nouvelle-Calédonie) مجموعه‌ای از جزایر تحت تملک فرانسه از سال ۱۸۵۳ در اقیانوس آرام است و جمعیت آن حدود ۲۸۵ هزار نفر برآورد می‌شود.

این جزایر در محدوده ملانزی در جنوب باختری اقیانوس آرام قرار دارند و کالدونیای نو از جزیره اصلی (Grande Terre)، جزیره‌های لویالتی و چند جزیره کوچک تشکیل شده‌است.
در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری فرانسه رای سفید یا ممتنع جوانان یکی از چالش‌های اساسی سیاستمداران بوده است؛ چالشی که به نظر می‌رسد با کاهش استقبال از انتخابات امسال که در سال‌های گذشته کم سابقه بود و تحریم برخی گروه‌ها با عناوینی همچون رای سفید و ممتنع، به شکل جدی‌تری نمایان شده است.

از طرفی بررسی روند هدایت آرای ملانشون که با تفاوت اندکی از لو پن در جایگاه سوم دور نخست انتخابات فرانسه ایستاد و نقش پدیده انتخابات امسال را به خوبی ایفاد کرد، نشان می‌دهد که بیشتر هواداران وی در دور دوم انتخابات رای سفید یا باطل به صندوق‌ها خواهند انداخت.  

همچنین گزارش رسانه‌های فرانسه از گسترش اعتراض‌ها به نتایج دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه که از همان شب اعلام نتایج در سراسر این کشور آغاز و با تجمع معترضان در دانشگاه‌هایی همچون سوربُن ادامه داشت، خبر می‌دهد.

برگزاری تجمعات مختلف در بلوارهای اصلی پاریس و حتی چادر زدن معترضان در یکی از خیابان‌های پایتخت فرانسه که شب را نیز در همانجا به سر می‌برند، نمایی از این اعتراض‌ها ارزیابی می‌شود.

نظرسنجی موسسه ایفوپ نیز حاکی از آن است که ۱۴ درصد فرانسویان احتمال بروز تقلب در انتخابات را مطرح می‌کنند و این احساس نزد افرادی که بیشتر اطلاعات سیاسی خود را از اینترنت به دست می‌آورند بیشتر است و به ۲۴ درصد می‌رسد.

مکرون در دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه با کسب ۲۷.۶ درصد آرا در جایگاه نخست ایستاد و لو پن نیز ۲۳.۴۱ درصد آرا را از آن خود کرد تا بار دیگر موازنه قدرت در این کشور به رقابت هواداران طیف میانه‌روها و راست افراطی فرانسه بستگی یابد؛ رقابتی که آخرین مرحله آن برای ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha