سنندج- ایرنا- فرماندار قروه گفت: هم افزایی بنگاه داران املاک نقش مهمی در کاهش قیمت مسکن دارد و بنگاه داران املاک باید در حوزه کاری خود کارشناس و مشاور نرخ قیمت مسکن داشته باشند و در این زمینه با یکدیگر هم افزایی داشته باشند تا شاهد افزایش قیمت مسکن نباشیم.

به گزارش بامداد پنجشنبه خبرنگار ایرنا، خلیل فعله گری شامگاه چهارشنبه در نشست مشاوران املاک شهرستان قروه افزود: با همفکری و مشاوره شما بنگاه داران به خانواده هایی که درآمد پایین دارند نباید بگذارید آنها با مشکل اجاره مسکن مواجه شوند.

فرماندار قروه ادامه داد: اجاره بها بالا، درآمد پایین و تورم در بازار به ویژه بازار مسکن باعث دغدغه مردم شده است و مردم برای سال آینده جهت پول پیش و اجاره خانه نگران هستند.

وی از بنگاه داران املاک خواست اگر مقدور باشد به جای نرخ یک ششم برای تعیین نرخ قیمت اجاره و مسکن یک دهم یا حتی یک‌ دوازدهم نرخ بهای مسکن دریافت کنند.

فعله گری در ادامه با اشاره به افزایش تعداد بنگاه داران در این‌ شهرستان‌افزود: شاید صدور جواز بنگاه داران توسط متولیان‌ به خاطر ایجاد شغل باشد تا از بیکاری و ‌آسیب های اجتماعی جلوگیری شود.

وی یادآور شد: طرح نهضت ملی مسکن و هم‌افزایی و کارشناسی بنگاه داران همچون ترمزی برای افزایش قیمت اجاره مسکن مستاجران‌ عمل خواهد کرد.

برخی مشاوران املاک در گرانی مسکن نقش دارند

دادستان قروه نیز در این جلسه گفت: برخی از مشاوران املاک وبنگاه داران شهرستان قروه به دلیل دریافت حق کمیسیون بالاتر، قیمت مسکن را افزایش می دهند که این امر باعث‌ اخلال نظم عمومی جامعه می شود.

سید مهدی سجادی افزود: برای بنگاه دارانی که به خاطر حق کمیسیون یا مغرضانه شهرستان را به چالش می کشانند پرونده قضایی تشکیل می شود.

وی به نقش و کمک بنگاه ها در کاهش نرخ قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: اکثریت مردم توانایی پرداخت اجاره بالا را ندارند و باید مساله انصاف را نیز در نظر گرفت.

سجادی با بیان اینکه شهرستان قروه یک شهرستان کوچک با درآمد متوسط یا پایین تر است، افزود: یکی از مواردی که برای هر انسانی در جامعه ضرورت دارد بحث مسکن است که به یک معضل تبدیل شده است.

مشاوران املاک، رهن و اجاره خارج از عرف را قبول نکنند

رییس اتحادیه املاک شهرستان قروه هم گفت: مشاوران املاک نقش واسطه گری دارند و در تعیین نرخ رهن و اجاره نقشی ندارند اما می توانند رهن و اجاره خارج از عرف توسط مالکان را قبول نکنند.

فریدون محمدی افزود: برخی از مشاوران املاک نرخ های نجومی مالکان را قبول نمی کنند اما خود این مالکان در فضای مجازی مستاجر پیدا می کنند.

به گفته وی گاهی نرخ تعیین اجاره و رهن توسط خود مستاجر و صاحب ملک بالا می رود و آنها بین خودشان توافق می کنند و همین علت باعث ‌افزایش نرخ اجاره و رهن می شود که مشاوران املاک نقشی ندارند.

شهر قروه در ۹۰ کیلومتری شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.