مشهد- ایرنا- کنگره بین‌المللی "اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت" روز چهارشنبه با قرائت پیام آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، مرجع عالیقدر جهان اسلام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، در کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت که به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه امام رضا (ع) مشهد برگزار می‌شود، معاون وزیر اقتصاد و دارایی به همراه سایر مهمانان برجسته ملی و بین المللی شرکت دارند.

رییس دانشگاه امام رضا (ع) روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه کنگره مزبور گفت: کنگره اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت در راستای لبیک علمی و عملی به دغدغه‌ها و استراتژی‌های مقام معظم رهبری برپا شده است.

مرتضی رجوعی افزود: دانشگاه امام رضا (ع) مطابق با رسالت‌ و رویکردهای علمی خود مبتنی بر اولویت ترویج و تبیین معارف‌الهی و تعالیم ناب محمدی و تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون ضرورت ترویج بدیع علوم و معارف اهل بیت (ع) در مسیر نقش‌آفرینی مجموعه‌های علمی در حل عالمانه مسائل اصلی جامعه، اقدام به طراحی "دبیرخانه بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز" با مشارکت نخبگان و پژوهشگران حوزوی دانشگاهی کرده است.

وی ادامه داد: دبیرخانه بین‌المللی امام رضا(ع) از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی شد که اولین کنفرانس آن با موضوع اقتصاد در همان سال برپا شده است  و اکنون شاهد برپایی دومین کنگره در این راستا هستیم.

رییس دانشگاه امام رضا (ع) در خصوص فلسفه برگزاری کنگره بین‌المللی اقتصاد تولید و اشتغال گفت: هدف ما بر اساس سیاست‌های ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و شبکه‌سازی نخبگانی فعال در حوزه اقتصاد و اشتغال با محور اقتصاد اسلامی و آیین قرآن و عترت بوده است.

دکتر رجویی افزود: در ۱۲ پیش نشست این کنگره بیش از ۲ هزار مخاطب به صورت مستقیم در وبینارها شرکت کردند و ۲۵۰ مقاله علمی در هشت محور ارائه شد که ۶۰ مرکز دانشگاهی از عمده دانشگاههای بزرگ و دولتی در این همایش مشارکت داشتند.

وی اظهار امیدواری کرد که از طریق این همایش ها بتوانیم برای مشکلاتی که در کف جامعه وجود دارد راه کار مناسبی ارائه دهیم  و در سال ۱۴۰۱ با توجه به شعار سال به سمت ارایه راه کارهای عملی و میدانی گرفته شده از قرآن و عترت برویم و آن ها را در قالب سیاست‌نامه ای در اختیار دولتمردان قرار دهیم.

وی تاکید کرد: در این راستا تلاش می کنیم تا نقش کلیدی دانشگاه  در عرصه حل مسایل و مشکلات اقتصادی را پررنگ‌تر کنیم، لذا در این مسیر آماده ایم تا تمام ظرفیت دانشگاه امام رضا(ع) برای تحقق گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و شبکه‌سازی نخبگانی پای کار بیاوریم.

 رییس دانشگاه امام رضا (ع) افزود: امیدواریم با برگزاری برنامه‌های علمی از این دست، زمینه مناسب و شایسته‌ای برای آشنایی گروه‌های مختلف مردمی با علوم و معارف ناب قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سطح جهان فراهم شود.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                      عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی و دبیر علمی کنگره "اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت" با اشاره به آیاتی از سوره مائده گفت: اقتصاد صرفا به مفهوم معیشت نیست و اقتصاد معادل کل دین است.

دکتر عادل پیغامی افزود: فقر و بیکاری ناشی از این است که اقامه حق صورت نمی‌گیرد و دولتمردان به قرآن و عترت پایبند نیستند یا از آن مطلع نیستند.

وی بیان کرد: این کنگره با محوریت اقتصاد و اشتغال و تولید کار خود را پیش برده و سعی نموده است تا شعار سال و دغدغه کشور و مردم را در آینه قرآن و عترت دنبال کند و این ویژگی منحصر به فرد کنگره مزبور است.

پیغامی افزود: تاکنون چنین همایش و کنگره‌ای برگزار نشده که شعار سال را در آینه قرآن و عترت دنبال کرده باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد از این حیث مهم است که ما در مسیر جامعه‌سازی و جامعه‌پردازی نظام‌سازی و تمدن‌سازی که در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تاکید شده است، نیازمند آن هستیم تا این مسیر را تحت تعالیم قرآنی و تحت سیره و فرمایشات اهل بیت دنبال کنیم.

تقدیر از برترین‌های علمی و رونمایی از آثار تولید شده در کنگره مزبور و رونمایی از پوستر کنگره بین‌المللی سال ۱۴۰۱ با موضوع «چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی دانش بنیان» از دیگر بخش‌های کنگره دو روزه اقتصاد،اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت است.