به گزارش ایرنا، یکی از برنامههای سفر یک روزه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در روز پنجشنبه نشست صمیمی با نمایندگان تشکلهای دانشآموزی استان بود و در این نشست تعدادی از دانشآموزان به نمایندگی از سایر دانشآموزان استان به بیان دغدغهها پرداختند.
میثم ویسی یکی از دانشآموزان استان و عضو سازمان دانشآموزی در این نشست اظهار داشت: حال مدارس ما خوب نیست و چهره ای از ارباب رعیتی بر مدارس حاکم است و برخی از فضاهای آموزشی از امکانات برخوردار و مدارس برخی از مناطق فاقد امکانات است.
وی افزود: مدارس ما بویژه در مناطق حاشیه جولانگاه آسیب های اجتماعی شده است.
این دانشآموز کردستانی در ادامه گفت: در حال حاضر آمار بالایی از دانشآموزان از اضافه وزن رنج می برند و این در حالی است که محوطه بیشتر مدارس ما برای ورزش استاندارد نیست.
وی یکی دیگر از مشکلات موجود را ناعدالتی در کنکور اعلام کرد و افزود: دانشآموزان ۱۲سال در مدارس تربیت می شوند برای ماراتن کنکور و در این مرحله حذف می شوند چرا که ناعدالتی وجود دارد و
۶۷ درصد قبولیها از مدارس سمپاد(سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) است و سهم مدارس دولتی فقط پنج درصد است و انتطار داریم مدارس دولتی اضافه شود.
ویسی همچنین به طرح رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این مساله شاید در ظاهر به ما ربط نداشته باشد اما وقتی معلم با دغدغه معیشت سرکلاس بیاید و یا در برپایی تحصنها اصلا سرکلاس حاضر نشود دانشآموز نیز درگیر موضوع میشود.
از ظرفیت دانشآموزان به عنوان مشاور استفاده شود
عضو کانونهای دانشآموزی هلال احمر نیز گفت: همه دانشآموزان ما دارای ظرفیت، استعداد و تواناییهای زیادی هستند و می توانند در جایگاه مشاور در تصمیمسازیها مشارکت داشته باشند.
مانی اردلان افزود: از نمایندگان انتظار داریم از این پتانسیل دانشآموزی استان در قالب مشاوران در مجلس دانشآموزی استفاده شود.
وی یادآور شد: دادرس یعنی دانشآموز آماده در روزهای سخت و ما اجازه نداده ایم این موضوع در حد شعار باقی بماند و دانشآموزان ما همواره آماده کمک هستند.
فرهنگ شهید و شهادت در کتب درسی گنجانده شود
نماینده دانشآموزان بسیجی کردستان نیز در این نشست اظهار داشت: دانشآموزان حساس ترین قشر جامعه و نقطه هدف دشمن هستند لذا باید مورد توجه جدی باشند.
امیر محمدرضایی افزود: یکی از موضوعات مهم که نیاز امروز جامعه است،ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و اگر بخواهیم این فرهنگ را در کشور بنیان بنهیم باید،از دانشآموزان شروع کرده و آن را در کتب درسی بگنجانیم.
وی همچنین خواستار عدالت آموزشی در مدارس شد و گفت: برخی از مدارس مناطق حاشیه با کمترین امکانات اداره می شوند و گاهی دانش آموزان درسه شیفت در این مدارس حاضر می شوند.
این دانشآموز کردستانی یادآور شد:راهیان نور یکی از شاخصه های فعالیت بسیج دانش آموزی است اما یک سری کارشکنیها از سوی آموزش و پرورش بوده است و انتظار می رود بخاطر برکات و ثمرات آن این موضوع مورد توجه باشد.
در ادامه این نشست وزیر آموزش و پرورش نیز در پاسخ به دانشآموزان گفت: اگر در حال حاضر ناعدالتی و نابرابری آموزشی و تربیتی در مدارس استان و کشور وجود داشته باشد،تدریحی ایجاد شده و رفع آن نیازمند زمان است.
یوسف نوری با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که این نابرابری ها رفع شود، ادامه داد: برنامه های زیادی برای حاکم کردن عدالت تربیتی و ترمیم ناعدالتی آموزشی وجود دارد و این مهم با جدیت دنبال می شود.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش روز پنجشنبه از طریق فرودگاه سنندج وارد کردستان شد.
وی سپس با حضور در گلزار شهدای بهشت محمدی سنندج و اهدای گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
دیدار صمیمی با جمعی از فرهنگیان و اطلاع از مشکلات و خواستههای آنان، نشست با تشکلهای دانش آموزی کردستان و سفر به شهرستان مریوان از جمله برنامههای سفر یک روزه وی به کردستان بود.