به گزارش خبرنگار ایرنا سید علیرضا موسوینژاد در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه بیرجند به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم افزود: مدرسهسازی نیاز محوری تعلیم و تربیت است و در خراسان جنوبی همت بیش از پیش خیران و نگاه ویژه ملی را میطلبد.
وی با بیان اینکه کمبود فضای آموزشی نقش مستقیم در کیفیت آموزشی دارد تصریح کرد: سال گذشته خیرین ۵۶ میلیارد تومان به این امر اختصاص دادند که مومنین هم میتوانند در طرح آجر به آجر شرکت کنند و نقش تعیینکنندهای در نظام تعلیم و تربیت داشته باشند.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی کمبود نیروی انسانی را از دیگر چالشهای استان عنوان کرد و گفت: طبق آمار ۲ هزار معلم کمبود داشتیم که با توجه به استفاده از همه ظرفیتها شامل معلمان حقالتدریس، خرید خدمت، برونسپاری، اضافه کاری، سرباز معلم، ۶ ساعت موظفی مدیران و معاونان و استفاده از توان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان این نیاز به ۶۳۰ نفر کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: این چالش همچنان وجود دارد و امیدواریم در پروژه مهر امسال با هماهنگیهایی که صورت میگیرد شاهد کلاس بدون معلم در استان نباشیم.
موسوینژاد افزود: تعلیم و تربیت واژهای عظیم است و بار معنایی کلمات گاهی آن قدر رفیع است که نمیتوان از معلمی به عنوان شغل یاد کرد.
وی گفت: گذشت، سختی، امر به معروف و نهی از منکر از جایگاه معلمی است پس شغل محسوب نمیشود بلکه عشق و اراده خدایی است زیرا خداوند اولین معلمی است که انسان را در اوج جایگاه معنوی بشریت قرار داد.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: معلم فراتر از مهندس، معمار، مکانیک، طراح و دیگر حرفهها و فنون است چرا که با انسان سر و کار دارد و عینیت قدرت الهی در تداوم نسل است که معلم نقش بیبدیلی در تعلیم و تربیت اسلامی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در تعلیم و تربیت اسلامی برای معلم خصوصیات متعددی بیان شده که یکی از خصوصیات معلم خوب تلاش برای بهترین تعلیم است.
موسوینژاد گفت: معلم هدایتگر دانشآموزان است که باید سعه صدر داشته باشد و در دوران سخت کرونا خانوادهها ارزش حضور معلم و کلاس درس را درک کردند و چالشهایی در جامعه نمایان شد که حتی به ذهن هم نمیآمد.
وی یادآور شد: بی تکلف بودن معلمان زبانزد است زیرا معلم در قید مادیات نیست بلکه ساده و از کف جامعه الگو را به جامعه هدف انتقال میدهد.