به گزارش بامداد شنبه ایرنا، بریتیش ایرویز ۹۸ درصد از آمار مسافرانش را بر اثر بحران کرونا در دو سال گذشته از دست داد و به دنبال آن ۱۲ هزار نفر از کارکنانش را برای تعدیل آثار سوء این بحران اخراج کرد.
مدیرعامل این شرکت انگلیسی - اسپانیایی میگوید که آمار مسافران به نسبت سه ماه نخست سال گذشته افزایش یافته اما شرکت هنوز در مسیر سودهی قرار نگرفته است. «لوئیس گالیگو» اضافه کرد که صنعت سفرهای هوایی در سطح جهان با چالشهایی مواجه است و بریتیش ایرویز نیز از این قاعده مستثنی نیست.
این درحالیست که در هفتههای اخیر هزاران پرواز این شرکت هواپیمایی به دلیل کمبود نیرو لغو شده و فعالیتهای شرکت هنوز به ثبات نرسیده است.
بحران شیوع کرونا برای شرکتهای هوایی جهان به ویژه در اروپا از سال ۱۹۵۵ به این سو سابقه نداشته و به گفته کارشناسان انتظار نمیرود این صنعت تا سال آینده میلادی احیا شود.
بسیاری از شرکت های هواپیمایی در انگلیس طی دو سال گذشته برنامههای پروازی خود را کاهش و نیروهای خود را اخراج کردهاند.
«ویلی والش» مدیرعامل سابق شرکت «آی ای جی» که به دلیل زیانهای سنگین شرکت بر اثر کرونا ناگزیر به استعفا شد، معتقد است که برای بازگشت به آمارهای پیش از شیوع بحران کرونا، سه سال زمان لازم است.
چندی پیش هم بزرگترین فرودگاه انگلیس موسوم به هیترو که بر اثر همهگیری کرونا و کاهش مسافرتهای هوایی ۴ میلیارد پوند متضرر شد، پیشبینی کرد که در سال جاری میلادی (۲۰۲۲) هم به دلیل نوسانات اوضاع بهداشتی در جهان، میزان سودی که بتواند خسارت تحمیل شده را جبران کند، کسب نخواهد کرد.
یک سخنگوی فرودگاه هیترو روز سهشنبه به شبکه خبری اسکای گفت: تقاضا برای سفرهای هوایی ثابت نیست و ما انتظار داریم که تعداد مسافران پس از تابستان به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
وی افزود: ما در حال حاضر شاهد لغو خدمات خطوط هوایی در پاییز هستیم و افزایش هزینههای سوخت، رشد منفی اقتصاد، جنگ در اوکراین و همهگیری کرونا باعث نوسان در تقاضاها شده است.
انگلیس ماه گذشته در اقدامی بحثبرانگیز تمام محدودیتهای کرونایی از جمله در حوزه مسافرت را لغو کرد اما سختگیریهای بهداشتی همچنان در بیشتر کشورها برقرار است و مسافران نیازمند ارائه گواهی واکسن و یا آزمایش منفی پیسیآر هستند.
کارشناسان حوزه گردشگری همچنان نگران شیوع سویههای جدید کرونا و بازگشت محدودیتهای مسافرتی در انگلیس هستند.