مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱ را به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردهاند و از آغاز سال، تکاپوهایی در سطوح ارشد مدیریتی استان فارس، دانشگاه ها و پارک علم و فناوری و فعالان عرصه فناوری و تولیدات دانش بنیان استان همگام با سایر مناطق کشور شکل گرفته است.
در این میان، بازدیدهای جداگانه استاندار فارس از مراکزی همچون پارک علم و فناوری و همچنین بنیاد نخبگان و میزبانی استاندار از فعالان شرکتهای دانش بنیان و شنیدن حرف دل و سخن آنها گویای حرکتی است که در استان فارس برای تحقق شعار سال شکل گرفته است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس نیز ضمن انعکاس این رخدادها به تحلیل مسائل و مشکلات شرکتهای دانش بنیان پرداخته و در میزگردی مهمترین راهکارها برای رفع این مسائل را بررسی کرده است.
در بخش نخست این میزگرد که از نظر مخاطبان گرامی میگذرد، استادان دانشگاه، مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکتهای دانش بنیان و مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز، رئیس پارک علم و فناوری استان، رئیس کمیسیون هوشمندسازی،فناوریهای نوین و اطلاعات و عضو شورای اسلامی شهر شیراز و دو تن از فعالان شرکتهای دانشبنیان استان به طرح دیدگاههای خود در خصوص ملزومات تحقق شعار سال پرداختند.
لزوم آشنایی با مفاهیم دانش بنیان/ برای همه ؛ از سنین پایه
مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت های دانشبنیان در این میزگرد تخصصی گفت: اگر ما بخواهیم بر مشکلات جاری در حوزه دانشبنیان غلبه کنیم و یک برنامهریزی منسجم برای رسیدن به اهدافمان داشته باشیم لازم است به یک تعادل و توازن در بحث دانشبنیانها برسیم؛ افراد فعال در این عرصه از سرمایهگذار، مدیر شرکتها و نیروهای خدماتی گرفته تا مصرفکننده نهایی بایستی با مفاهیم دانشبنیان آشنا شوند.
منصور کنعانی ادامه داد: در حال حاضر صنایع مادر در کشور ما به شدت کهنه شده و برای راهاندازی خط تولید هم با مشکلات بسیاری رو به رو هستیم. لذا ما چارهای نداریم جز اینکه بحث دانشبنیان را به صورت جدیتری دنبال کنیم و به پرورش افراد متخصص در این زمینه بپردازیم و حتی آموزشهای خود را از سنین پایه آغاز کنیم.
مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت های دانش بنیان اضافه کرد: فرهنگسازی و آموزش در همه سطوح از اهمیت بسیاری برخوردار است و برای تحقق این امر هر چه هزینه و انرژی صرف کنیم، ضرر نکردهایم.
کنعانی با اشاره به نقش مهم رسانه در فرهنگسازی و آموزش مفاهیم مربوط به دانشبنیان، گفت: مدلهایی که رسانهها از شرکتها یا افراد فعال در عرصه دانشبنیان ارائه میکنند بایستی مبتنی بر واقعیت باشد و رسانهها باید با آگاهی و اطلاعات کامل به فرهنگسازی در این زمینه بپردازند.
استاد دانشگاه شیراز تاکید کرد: آموزش همگانی در زمینه دانشبنیان از مهمترین برنامهها در استان فارس به شمار میرود و رسانهها که حلقه واسط گردش اطلاعات هستند میتوانند با فراگرفتن آموزشهای لازم و انتقال آن بین عموم مردم،نقش بسزایی در این عرصه ایفا کنند.
لزوم آشنایی بدنه کارشناسی دولت با مفاهیم دانشبنیانی
مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت های دانش بنیان ادامه داد: بدنه کارشناسی دولت در نهادها و سازمانهای مختلف هم بایستی با این اصطلاحات و مفاهیم آشنا شوند و عمق اطلاعات را درک کنند.
کنعانی بیان کرد: مقوله دانشبنیان باید از ابعاد مختلف موردبررسی قرار بگیرد تا نفوذی که لازم است ایجاد شود. بایستی شرایطی فراهم کنیم که در برخی از مفاهیم در حوزه دانشبنیان تنها اشتراک لفظی نداشته باشیم و به اشتراک مفهومی هم برسیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر دانشبنیان مانند بسیاری از مفاهیم وارداتی دیگر محل استفاده و سوءاستفاده واقع میشود. به عنوان مثال آماری که از تعداد شرکتهای دانشبنیان ارائه میشود آماری واقعی نیست به گونهای که افزایش این شرکتها از نظر کیفی تفاوتی در وضعیت فعالیتهای دانشبنیانی استان ایجاد نمیکند.
لزوم پرهیز از ارائه آمارهای غیرواقعی در عرصه دانشبنیان
مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز اضافه کرد: ارائه آمارهای غیرواقعی از تعداد شرکتهای دانشبنیان این تصور را ایجاد میکند که شرکت جدیدی با نوآوری و ایدهای تازه راهاندازی شده که ویژگیهای دانشبنیانی و متمایز از شرکتهای تولیدی دارد. این در حالیست که برخی از این شرکتها دانشبنیان نیستند و دانشبنیان نبودن آنها میتواند مشکلات عدیدهای ایجاد کند.
کنعانی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آیا اقتصاد دانشبنیان و توسعه دانشبنیان یک مفهوم وارداتی صرف است یا قابلیت این را دارد که بتوانیم تغییرات بنیادین را در آن ایجاد کنیم، گفت: مُدل اقتصاد یا توسعه ما در کشور کل سیستم و مجوزهایش بر مبنای مراودات است. در حالی که هنوز هم اختلافنظرهای جدی در مسئله کارآفرینی و اقتصاد دانشبنیان وجود دارد که نمیتوانیم این مفهوم را صرفا وارداتی بدانیم.
دانشبنیان به یک گفتمان تبدیل شود
مشاور استاندار فارس ادامه داد: بایستی قبل از پرداختن به مشکلات شرکتهای دانشبنیان این پرسش را مطرح کنیم که مفهوم دانشبنیان چیست و چه شرکتهایی مستعد دانشبنیان شدن هستند؟ این موضوع باید تبدیل به یک گفتمان شود.
کنعانی برنامهریزی برای نیروی انسانی باکیفیت را ضروری دانست و افزود: برنامهریزی برای پرورش و حفظ نیروی انسانی باکیفیت و تأمین عقبه آنها بایستی مورد توجه قرار بگیرد. برنامههای حمایتی از شرکتهای دانشبنیان باید مشخص و به صورت غیرمستقیم باشد. میبایست با درگیر کردن بخش خصوصی و شرکتهای بزرگ و نهادهای دولتی، برنامهریزیهای خود را در عرصه دانشبنیان پیش ببریم.
وی با بیان اینکه فرهنگ خطر (ریسک) پذیری در حوزه دانشبنیان باید نهادینه شود، گفت: باید این نگرش را در میان افراد فعال در عرصه دانش بنیان ترویج بدهیم که در فرهنگ غیرخطر پذیر نمیتوانیم برهمزننده باشیم. اگر قصد داریم سیستم معمول را بر هم بزنیم باید ریسک پذیر باشیم.
وی با اعتقاد به اینکه فرهنگ بلندمدت نگریستن باید نهادینه شود، گفت: باید تمام جامعه را به سمت محقق کردن شعار سال سوق دهیم و جامعه «تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین» بسازیم.
فعالیت دانشبنیانها در فارس در یک نگاه
رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز در این میزگرد تخصصی با ارائه گزارشی از فعالیت این مرکز گفت: از ابتدای شکل گیری این پارک (سال ۸۱) تاکنون یک هزار و ۲۰۰ شرکت مورد حمایت قرار گرفتهاند و هم اینک نیز ۳۵۰ شرکت با سه هزار و ۱۰۰ نیروی شاغل در محل این پارک مستقر هستند.
امین رضا ذوالقدر افزود: با توجه به وجود دانشگاههای بزرگی همچون دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه صنعتی، دانشگاه فنی و حرفهای و دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان فارس، زمینه برای ارتقاء این استان در حوزه دانش بنیان ها در کشور فراهم است و امیدواریم استان فارس بتواند در این زمینه در کشور پیشرو باشد.
وی ادامه داد: سیاست پارک علم و فناوری فارس این است که از شرکتها در یک دوره پیش رشد که نیازی به ثبت ندارند به عنوان یک هسته فناوری حمایت شود و این شرکت ها پس از یک دوره ۶ ماهه باید ضمن اقدام برای ثبت، تیم حرفه ای خود را نیز برای ادامه فعالیت شکل دهند.
رئیس پارک علم و فناوری فارس اظهار داشت: ورودی های پارک های علم و فناوری خروجی های دانشگاه ها هستند و اگر دانشگاههای ما دانشجویان خوبی را پرورش ندهند ما نیز ورودی نخواهیم داشت.
ذوالقدر اضافه کرد: طی این سالها همواره ظرفیت پارک تکمیل بوده و در مقطعی ۷۰ شرکت در لیست انتظار بودند که امکان استقرار آنها نبود و با تعامل با دانشگاه شیراز فضایی به متراژ ۶ هزار متر مربع شامل فضای کارگاهی، آزمایشگاهی و اداری ایجاد شد و حدود ۵۰ شرکت نیز در این فضا مستقر شدند.
ذوالقدر افزود: همچنین مراکز رشد شهرستانی ما در دانشگاه های شهرستان های آباده، جهرم، استهبان، نی ریز و فسا مستقر هستند.
وی گفت: در شهرستان لارستان نیز یک برج علم و فناوری با سه هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت توسط خیرین ساخته شده که از آن به عنوان یک کریدور صادراتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می کنیم.
ذوالقدر با بیان اینکه یکی از راهکارها برای توسعه شرکتهای دانشبنیان این است که به نیروی انسانی تکیه کنیم، گفت: بدون شک فارغالتحصیلان دانشگاه در حوزههای مختلف به عنوان گنجینه ما به شمار میرود. شناسایی توانمندی افراد و پرورش نیروی انسانی کارآمد در حوزه دانشبنیان کمک شایانی به پیشبرد اهدافمان در این زمینه خواهد کرد.
بازاریابی،مهمترین مشکل شرکتهای دانشبنیان
این استاد دانشگاه، بازاریابی را مهمترین مشکل شرکتهای دانشبنیان در استان فارس دانست و گفت: بسیاری از شرکتهای مستقر در پارک سالها تلاش کردند که دانش فنی لازم را کسب کنند و محصولات دانشبنیانی ارائه بدهند اما برای بازاریابی و متقاعد کردن صنعت به منظور فروش محصولات خود با مشکلات بسیاری رو به رو هستند.
تحقق شعار سال نیازمند کار جهادی است
رئیس پارک علم و فناوری فارس بیان داشت: استنباط من از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم افزایش دوبرابری تعداد شرکتهای دانشبنیان در سال جدید این است که حوزه دانشبنیان نیازمند کار جهادی است.
شرکتهای دانشبنیان حمایت شوند
وی ادامه داد: اگر شرکتهای دانشبنیان حمایت شوند میتوانند حتی با راهاندازی کسب و کارهای کوچک به ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری در جامعه کمک کنند.
ذوالقدر اضافه کرد: در برخی کشورها در قالب اجرای برنامههایی برای توسعه شرکتهای دانشبنیان در یک بازه زمانی از ایدههای برخی دانشجویان و فارغالتحصیلان حمایت میشود. برخی از دانشجویان که برای تبدیل پایاننامههایشان به محصول نیاز به حمایت بیشتری دارند هم در صورتی که قدرت تجاریسازی محصول خود را داشته باشند مورد حمایت قرار میگیرند.
وی در رابطه با جذب سرمایهگذار در حوزه دانشبنیان گفت: خوشبختانه در پارک علم و فناوری شاهد حمایتهای برخی شرکتهای قدرتمند از شرکتهای نوپا هستیم. هرچند که نیاز است در این زمینه اقدامات اساسیتری انجام شود.
ضرورت بهرهگیری از اقتصاد دانشبنیان در استان فارس
رئیس کمیسیون هوشمندسازی،فناوریهای نوین و اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز نیز در سخنانی در میزگرد تخصصی خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس با اشاره به اهمیت نقش آفرینی شرکتهای دانشبنیان در عرصه اقتصاد استان گفت: بیش از اینکه آمار تعداد شرکتهای دانشبنیان را مدنظر قرار دهیم بایستی به نقش این شرکتها در اقتصاد استان و کشور توجه کنیم. در واقع باید تمام تلاش خود را برای بهرهگیری از اقتصاد دانشبنیان به کار بگیریم.
مهدی نصیری قرقانی افزود: محصولات دانشبنیان باید تبدیل به محصولاتی درآمدزا شوند. در حقیقت میبایست از این محصولات که در قالب شرکتهای دانشبنیان تولید میشوند به منظور توسعه اقتصادی استان بهره ببریم.
لزوم حل مشکل بازاریابی
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه مشکل بازاریابی یکی از مهمترین چالشهای پیشروی شرکتهای دانشبنیان فارس است گفت: در جلسات متعددی که با برخی از نمایندگان و مسئولان برگزار شده به این نتیجه رسیدیم که بازاریابی یکی از عمدهترین مشکلات شرکتهای مستقر در پارک و دیگر شرکتهای دانشبنیان در استان فارس محسوب میشود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: آموزش بازاریابی و بهرهگیری از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان توسط سازمانهای دولتی میتواند کمک شایانی به پیشبرد اهداف این شرکتها کند. با این کار حتی شاهد افزایش تعداد شرکتها و سهم این شرکتها در رُشد اقتصادی استان و شهر شیراز خواهیم بود.
لزوم رعایت دقیق استانداردها
نصیری قرقانی بر لزوم تعریف و رعایت دقیقتر استانداردها تأکید کرد و گفت: زمانی که ایده جدیدی در قالب نوپا یا استارتاپ مطرح میشود، این ایده توسط یک شتابدهنده پرورش مییابد و پس از آن نیز باید در مرحله ارزیابی قرار گیرد. در واقع فرصت فعالیت در عرصه دانشبنیان را بایستی با ارزیابی سطح توانمندی شرکتها در این عرصه ایجاد کنیم.
استفاده از ظرفیت مدارس و دانشگاهها
وی با بیان اینکه مهارت آموزی به جای سوادآموزی کمک شایانی به توسعه دانشبنیانها میکند، گفت: میبایست از ظرفیت مدارس، دانشگاهها و حوزه فنی و حرفهای در زمینه توسعه شرکتهای دانشبنیان استفاده شود.
نصیری با اعتقاد به اینکه در بودجه کمیسیون هوشمندسازی، فناوریهای نوین و اطلاعات، دو بودجه با رقمهای قابل توجهی در نظر گرفته شد، گفت: یک بودجه برای راهاندازی مرکز نوآوری شهرداری با تمرکز بر مدیریت شهری و بودجهای هم به منظور اجرایی شدن پروژههای فناورانه در نظر گرفتیم که در تلاش هستیم این بودجهها را در سالهای آینده افزایش دهیم.
او عنوان داشت: شرکتهای دانشبنیان و شرکتهایی که در بخش نوآوری فعالیت میکنند بخش عمدهای از طرف قراردادها برای انجام پروژههای فناورانه هستند.
ملزم شدن شهرداری به تغییر رویکرد در فرآیند برخورد با پروژههای حوزه هوشمندسازی
وی اعلام کرد: ما شهرداری را ملزم کردیم تا فرآیند برخورد با پروژههای حوزه هوشمندسازی و فناوری نوین را متفاوت از وضعیت کنونی دنبال کند چراکه در حال حاضر فرآیند برخورد شهرداری برای پیشبرد پروژههای مختلف یکسان است و حتی در این فرآیند اعتبار پروژهها در نظر گرفته نمیشود. این نوع برخورد موجب شده شرکتها تمایل چندانی برای ورود به حوزه دانشبنیان و فناوری اطلاعات نداشته باشند.
نصیری به بیان راهکارهایی برای توسعه شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک پرداخت و گفت: در وهله اول میبایست سه دوره آموزشی در زمینه آشنایی با بیمه، مالیات و بازاریابی برای این شرکتها برگزار شود. همچنین با توجه به جایگاه استان فارس و شیراز در عرصه گردشگری باید تلاش کنیم از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در حوزههای مختلف گردشگری استفاده کنیم.
نقش رسانهها در ایجاد گفتمان عمومی در حوزه دانشبنیان
رئیس کمیسیون هوشمندسازی، فناوریهای نوین و اطلاعات شورای شهر شیراز اظهار کرد: رسانهها نیز نقش مؤثری در ایجاد گفتمان عمومی در حوزه دانشبنیان دارند و میتوانند گامهای محکمی برای عملیاتی شدن شعار سال بردارند.
درک ناقص رسانه ها و مسئولان اصلاح شود
مهدی اسکروچی مدیرعامل یک شرکت دانشبنیان نیز در میزگرد تخصصی ایرنا فارس اظهار کرد: بسیاری از مدیران و حتی رسانهها با اصطلاحات و مفاهیم دانشبنیان آشنا نیستند و نیاز است درک ناقص رسانهها و مسئولان در این زمینه اصلاح شود.
عضو هیات علمی بخش مهندسی نفت دانشگاه شیراز ادامه داد: البته مسئولان و مردم از رسانهها تأثیر میپذیرند و همین مسئله نقش مهم رسانهها در این عرصه را بیش از پیش آشکار میکند. لذا نیاز است که قبل از هر اقدامی در این زمینه، به تقویت رسانهها در حوزه دانشبنیان بپردازیم و برای آشنایی اهالی رسانه با مفاهیم دانشبنیان، دورههای آموزشی برگزار کنیم.
شعار سال ۱۴۰۱ در ادامه راه اقتصاد مقاومتی است
اسکروچی بر اهمیت توجه به بحث آموزش و فرهنگسازی در زمینه دانشبنیان شدن صنعت تأکید کرد و با اشاره به پیامهای نوروزی رهبر معظم انقلاب که در ابتدای هر سال اعلام میشود، گفت: رهبر معظم انقلاب از سال ۸۷ تاکنون شعارهای سال را در حوزه اقتصادی بسیار هدفمند و دقیق انتخاب کردند. با این حال بسیاری از سازمانها پس از اعلام شعار سال برای تحقق اهداف موردنظر رهبری، تنها به برگزاری چند جلسه، نمایشگاه یا سمینار اکتفا میکنند.
وی بیان داشت: موضوع اقتصاد مقاومتی موضوعی است که چندین سال به صورت متوالی به عنوان بخش مهمی از شعار سال به آن تأکید شد و مقوله تولید هم در طول سالهای اخیر بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. اما متأسفانه شاهد اقدامات اساسی از سوی سازمانها برای تحقق این شعارها نبودیم.
این فعال دانشبنیان اضافه کرد: «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» ادامه همان اقتصاد مقاومتی است و مسیری که رهبر معظم انقلاب از سال ۸۷ تاکنون ترسیم کردهاند مسیر ادامه داری است که نباید مورد بیتوجهی قرار بگیرد.
نیاز به توازن در عرصه آموزش و پژوهش کشور
وی با اشاره به سخنی از زندهیاد محمدعلی اسلامی ندوشن مبنی براینکه ایران نیاز به موازنه فکری دارد، گفت: ما نیاز داریم که در حوزههای مختلف به تعادل برسیم. کشور ایران در برخی از شاخصها در جهان رتبه بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که در بعضی شاخصها هم عملکرد بسیار ضعیفی داریم.
اسکروچی با اشاره به شرایط کنونی کنکور در کشور، افزود: متأسفانه وضعیت ثبت نام دانشآموزان در کنکور فاجعهای است که در سالهای آینده با پیامدهای ناشی از آن رو به رو خواهیم شد. در واقع رهبر معظم انقلاب نیز در بهمنماه سال ۱۴۰۰ در سخنرانی خود به این موضوع اشاره و اعلام کردند که تا پانزده سال آینده نیاز مبرمی به پژوهشگر پیدا خواهیم کرد.
نیازهای جامعه در انتخاب رشته دانش آموزان دیده نمیشود
این فعال عرصه شرکتهای دانش بنیان عنوان داشت: متأسفانه در طول سالهای گذشته تعداد بسیاری از دانش آموزان به رشته تجربی روی آوردهاند به گونهای که برخی از مدارس مجبور شدند فرآیند آموزشی در رشته ریاضی را متوقف کنند. این مسئله باعث شده که بسیاری از دانشجویان در رشتههای غیرپزشکی هم دلسرد و بیانگیزه شوند. این یک فاجعه است که ما را در آینده با مشکلات عدیدهای مواجه خواهد کرد.
مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت طرح و اندیشه پتروآزما گفت: وضعیت انتخاب رشته دانشآموزان نشان میدهد که نیازهای جامعه در این انتخاب دیده نشده است و باید هر چه سریعتر تدابیری برای حل این مشکل اتخاذ شود.
لزوم تربیت نیروی انسانی با کیفیت
وی توجه به ظرفیت مدارس و دانشگاهها و تأمین نیروی انسانی باکیفیت را به عنوان راهکارهایی برای توسعه شرکتهای دانشبنیان قلمداد کرد و گفت: ما باید شرایط لازم برای پرورش نیروی انسانی توانمند و باکیفیت را فراهم کنیم تا در ۱۵ سال آینده از نظر نیروی انسانی با مشکلی مواجه نشویم.
تعریف شرکت دانش بنیان
محمدمهدی رجا کارگزار توانمندسازی و ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استان فارس نیز در این میزگرد به ارائه تعریفی از شرکتهای دانش بنیان پرداخت.
وی با بیان اینکه شرکت دانشبنیان شرکتی است که در حوزه فناوریهای برتر فعالیت میکند، گفت: شرکت دانشبنیان به شرکتی گفته میشود که یک محصول یا خدمتش در حوزه دانشبنیان تأیید شده باشد. البته پس از ارزیابی شرکتها و تأیید آنها در فرآیند دانشبنیان شدن، نوع و فروش محصولات این شرکتها نیز باید به عنوان شاخص مهمی برای ادامه فعالیتهایشان در این عرصه در نظر گرفته شود.
هدف از دانشبنیانها، ارتقای کیفیت زندگی در کشور است
این فعال عرصه دانش بنیان اضافه کرد: البته در بحث دانشبنیان بودن شرکتها نباید به میزان فروش آنها بسنده کنیم چراکه هدف از راهاندازی شرکتهای دانشبنیان افزایش کیفیت زندگی و حل مشکلات اساسی کشور است.
برخی مشکلات دانشبنیانها به عوامل بیرونی ارتباطی ندارد
رجا با بیاناینکه آمارهای منتشر شده توسط شرکتهای دانشبنیان نیاز به ارزیابی دارد، گفت: در حالی که اغلب شرکتهای دانشبنیان مشکلات خود را به عوامل بیرونی نسبت میدهند اما میتوان گفت که بسیاری از این مشکلات، ریشه در نقاط ضعف و عوامل داخلی این شرکتها دارد. در واقع بخش عمدهای از این معضلات ارتباطی با عوامل بیرونی ندارد.
وی توجه به آموزش در حوزه دانشبنیان را ضروری دانست و گفت: آموزش دیدن سازمانها، مدیران و رسانهها در عرصه دانشبنیان برای رسیدن به یک زبان مشترک در این عرصه از اهمیت بسیاری برخوردار است.
شرکتهای دانش بنیان نیازمند ترحم نیستند
این فعال عرصه دانش بنیان در ادامه سخنان خود برگزاری جلساتی با محوریت مطالبهگری شرکتهای دانشبنیان را از مهمترین راهکارها برای توسعه این شرکتها دانست و گفت: در گذشته مسیر مطالبهگری رسمی در قالب برگزاری جلسات اقتصاد دانشبنیان وجود داشت که نیاز است به این مسیر برگردیم و تمام تلاش خود را برای برگزاری دوباره این جلسات تحت عنوان ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان در استان فارس به کار بگیریم.
رجا بر لزوم حمایت از شرکتهای دانشبنیان تأکید کرد و افزود: بر اساس شاخصهای جهانی به این باور رسیدهایم که وضعیت کسب و کار به ویژه در حوزه فناوری دچار نقص عضو و از کارافتادگی شده و معلول است. همانگونه که افراد معلول معتقدند نیازی به ترحم ندارند، شرکتهای دانشبنیان هم نیازمند ترحم جامعه نیستند. افراد فعال در عرصه دانشبنیان بر این باور هستند که حمایتهای مورد نیاز باید در زمینه تصحیح فرآیند اشتباه سازمانها صورت بگیرد.
در بخش دوم این میزگرد که طی روزهای آتی منتشر خواهد شد، راهکارهای عملیاتی برای حرکت استان فارس در مسیر توسعه و اقتصاد دانش بنیان ترسیم خواهد شد.
عکسهای بیشتر از این میزگرد را اینجا ببینید.