لارستان- ایرنا- معاون معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: حفظ و صیانت از بافت های تاریخی در شهرهای مختلف ایران بدون سرزنده بودن و جریان زندگی مردم و شهروندان بی معناست و این دو اقدام یعنی صیانت و جریان داشتن زندگی مردم باید توامان و مکمل همدیگر در این بافت ها شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزانه صادق مالو اجرد عصر یکشنبه در همایش ویژگی ها و ظرفیت هیا معماری شهرسازی در لارستان کهن اظهار داشت: شورای عالی معماری و شهرسازی نیز در همین زمینه سندی را از سال های قبل تدوین

و طراحی کرد و آن را در قالب مصوبه ای به همه استانداری ها ابلاغ کرده است.

وی بیان کرد: در حقیقت بر اساس این سند توانستیم محدوده تاریخی ۱۶۸ شهر در کل کشور را به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برسانیم که شهر لار مرکز لارستان فارس با ۱۳۰ هکتار بافت تاریخی یکی از آن شهرهاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است که طرح صیانت از بافت های تاریخی و تنها به دنبال تبث ملی کردن این بافت ها به ویرانی بیشتر و رهایی این آثار و بافت ها طی یک مدت خواهد انجامید و به طور حتم اجرای طرح صیانت

باید همراه و توام با جریان و حضور مردم در متن و بطن این بافت ها باشد.

صادق مالو اجرد برخی ویژگی های منحصر به فرد شهر لار و بافت تاریخی آن را یادآور شد و گفت: شهر لار با توجه به نوع معماری و ویژگی های خاص آن از شهرهای با ساختار و نظام شهری اصیل در بین همه شهرهای ایران است.

بر اساس افق طرح تفصیلی، تا سال ۱۴۰۸ محدوده شهر لار حدود دو هزار و ۱۰۰ هکتار تعیین شده و میزان جمعیت شهری نیز ۶۹ هزار و ۵۰۰ نفر پیش بینی شده است.

وی همچنن تاکید کرد: یکی از ویژگی های منحصر به فرد شهر لار مربوط به ساختار شهر قدیم آن بوده که استخوان بندی و نظام  شهری آن همچنان دست نخورده باقی مانده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این در حالی است که بیشتر شهرها حتی کلان شهرهایی همچون شیراز و اصفهان بافت های تاریخی و کالبد شهری آنها به شدت دچار آسیب شده است.

وی تصریح کرد: ساختار و نظام آبرسانی در بافت قدیمی و تاریخی شهر لار و وجود بیش از ۱۵۰ آب انبار با سبک ها و معماری های خاص خود از دیگر ویژگی های بارز این شهر خاص در کشور است که می تواند به عنوان یک الگو در

دستور کار وزارت نیرو برای بررسی بیشتر این مهم قرار گیرد.

صادق مالو اجرد افزود: مردم این منطقه از گذشته های دور با ساختن آب انبار و با سبک و معماری خاص به حیات خود ادامه می دادند و بر اساس بررسی های انجام شده و پیوستگی و در هم تنیدگی این برکه ها حتی از بروز برخی

خطرات و خسارات بیشتر ناشی از بلایای طبیعی هم در طول سالیان متمادی در این مناطق جلوگیری کرده است .

سبک معماری شهری باید در خدمت سبک زندگی اسلامی و انسانی باشد

امام جمعه شهر لار نیز گفت: یکی از ابزارهای مهم و شاخص های اساسی در تغییر سبک زندگی انسان مربوط به ساختار و نوع معماری در کالبد شهرهاست که باید این موضوع در خدمت سبک زندگی اسلامی و انسانی باشد.

حجت الاسلام سید مختار موسوی خرم تصریح کرد: عامل و ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی و خانوادگی شامل طلاق و برخی خیانت ها و خباثت ها در سطح جامعه ناشی از دوری جستن از سبک و شیوه های سنتی و اسلامی

حاکم بر ساختار شهرهاست.

وی با بیان اینکه در بحث آسیب های اجتماعی و خانوادگی به جای علت ها باید سراغ معلول ها را گرفت، یادآور شد: امروزه ساختار و نوع معماری شهرها به سمت سبک های غربی پیش رفته و با گذشته و معماری اصیل ایرانی و

اسلامی فاصله و شکاف عمیقی وجود دارد.

امام جمعه لار افزود: با اینکه ایران و اسلام همواره مهد تمدن و در ساخت و طراحی و معماری کالبد شهرها حرف های زیادی برای گفتن داشته ایم اما امروزه طراح و نقشه بردار خانه های ایرانی شرکت های ترکیه‌ای و کره‌ای شده اند.

وی بیان کرد: این شرکت ها و طراحان که با همان ساختار و زندگی مدرن غریی و اتاق های شیشیه ای اقدام به ساخت و معماری خانه در ایران می کنند؛ در حقیقت سبک اسلامی زندگی مردم را نشانه رفته‌اند.

مختار موسوی یادآور شد: از یک جهت می گوییم باید سبک زندگی ایرانی و اسلامی را پیاده کنیم و از سوی دیگر به دنبال طراحی و معماری به سبک غربی ها در ساختار و کالبدشهرها هستیم که این خود نوعی تعارض آشکار است و به

مرور زمان نیز با دوری از سبک زندگی ایرانی و اسلامی هر نوع گناه و خیانت در خانواده ها را هم توجیه می کنیم.

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان نیز در این آیین بر ضرورت احیای دوباره سبک معماری سنتی و ایرانی و اسلامی از گذشته های دور خطه لارستان کهن در ساختار و کالبد اصلی شهرهای جنوبی فارس شد.

علی طاهری افزود: یکی از اهداف برگزاری این همایش هم ضرورت شناخت و احیای سبک های معماری قدیمی و بومی در و ویژگی ها و ظرفیت های عظیم معماری و ساختار شهری مردمان لارستان کهن بوده است.

این همایش علمی نیز در ادامه سلسله برنامه های هفته لارستان بزرگ و گرامیداشت یاد سفر پر خیر رهبری معظم انقلاب اسلامی در ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ به لارستان و استان فارس برگزار شد.

شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر و با هفت شهر و ۱۷۰ روستا با مرکزیت شهر لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیرا واقع است.