به گزارش ایرنا از وزارت آموزشوپرورش، یوسف نوری روز دوشنبه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم و در بازدید از دانشگاه شهید رجایی و در دیدار با جمعی از دانشجو معلمان دانشگاه شهید رجایی با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم، افزود: باید به بررسی نقش دانشجو معلمان در تولید دانشبنیان بپردازیم، باید پارک علمی و فناوری در دانشگاه داشته باشیم، زیرا دانشجویان استعدادهای خوبی دارند که باید برای شکوفاییشان تلاش کرد. همچنین باید در کشف استعدادها سعی کنیم از مکانها و افراد معنوی در مسیر تربیت بهرهمند شویم.
نوری با بیان اینکه دانشگاه شهید رجایی میتواند به یک دانشگاه تربیتی چرخش پیدا کند، اظهارداشت: بسیاری از دانشجو معلمان دارای استعدادهای برتر و حلقه اتصال صف با ستاد هستند. دانشجو معلم باید آداب اجتماعی را در خصوص محیط پیرامون خود بداند تا بهتر تصمیمگیری کند.
عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به وجود بیش از ۷ هزار و۱۰۰ هنرستان فنی حرفهای در کشور، تصریح کرد: اکنون تولیدات هنرستانها ناچیز است، لذا اگر بخواهیم این وضع بهبود یابد باید هنرستانها را از حالت کلیشهای خارج کنیم تا این مراکز مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند.
نوری با بیان اینکه دانشگاه نباید نیازمند بودجه دولتی باشد و باید درآمدزایی کند و اشتغال ایجاد کرد، اظهار کرد: در حوزه دانشبنیان نگاه ما به دانشگاه شهید رجایی است، اگر امروز در این زمینه کار نشود و آموزشی نداشته باشیم فردا تولیدی نخواهیم داشت و در راستای تولید دانشبنیان دو پارک علمی و فناوری در دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی ایجاد میشود.
وی با اشاره به مطالبات مطرحشده از سوی دانشجویان، تاکید کرد: سوالم این است چرا نظام رتبهبندی طی ۱۰ سال اخیر انجام نشده؟ چرا تغذیه رایگان دانش آموزان قطع شده است؟ چرا همسانسازی اساتید انجام نشده است؟ و من در این حوزه مطالبه گر هستم لذا دولت انقلابی آمده است و این موارد را پیگیری میکند. دولت سیزدهم دولتی مردمی و انقلابی است که پیگیر تحقق شعار عدالت است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر در محتوای کتابهای درسی، روشهای تدریس و کارگاههای آموزشی نیازمند تحول باشیم، باید برای این کار اقدام کنیم، افزود: مسیر تحقق جامعه دانشبنیان از طریق دانشگاه میگذرد؛ بنابراین اگر دانشگاه تولید علمی نداشته باشد جامعه دانشبنیان شکل نمیگیرد.
وی با بیان ضرورت معرفی الگوهای دینی و علمی همچون سردار شهید سلیمانی، افزود: دانشگاههای شهید رجایی و فرهنگیان باید خود را جزیی از آموزش و پرورش بدانند و در این راستا حرکت کنند و اگر امروز وضعیت هنرستانها در حوزه نیروی انسانی و آموزشهای ضمن خدمت مطلوب نیست به معنی آن است که دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان در تحقق اهداف موفق نبودهاند.
نوری از شهید سلیمانی با عنوان الگویی کمنظیر یادکرد و افزود: سلیمانی یک معلم بود و توانست نیرویهای منسجم عظیمی را در کشورهای مختلف تربیت کند. شهید مطهری نیز با اندیشههای بلندش افراد بسیاری را تربیت کرد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هنرستانها، دارالقرآنها، اردوگاهها و کانونهای فرهنگی تربیتی باید به مراکز خلاق تبدیل شوند.
نوری بر کارآفرین بودن دانشگاه شهید رجایی تاکید و ادامه داد: دانشگاه باید دنبال تحقیق و پژوهش باشد و پروژههایی را در دستور کار قرار دهد که امکان تأمین مالی داشته باشند و الگوهای تجاری پروژهها را به دانشجویان ارائه دهد.
وی بر ضرورت چرخش دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان از وزارت علوم به سمت آموزشوپرورش، تأکید و اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی باید یک دانشگاه قوی در تربیتمعلم و نیروی متخصص موردنیاز هنرستانها باشد.