به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف نوری روز یکشنبه در نشست تخصصی "تبیین برنامهها و سیاستهای راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر (یاریگران زندگی - مشارکت اجتماعی - خیرین)" اظهار داشت: اعتیاد به مواد مخدر یکی از پدیدههای خطرناک عصر نوین است که آثار و پیامدهای زیانبار متعددی در بعد فرهنگی، اجتماعی، سلامت و... داشته و ساختارهای اجتماعی به ویژه نهاد خانواده را به خطر میاندازد.
وی افزود: این پدیده همچنین اثرات مخربی بر توان شناختی دانشآموزان داشته و زمینههای فردگرایی اعم از هوش، شخصیت، رغبت و تمایلات سرکوبی را تحت تاثیر قرار میدهد.
نوری توضیح داد: براساس پیمایشات، ١۴۵ آزمون بهمنظور شناسایی نیمرخ روانی یک فرد وجود دارد. بنابراین با شناخت این ابعاد باید دانش را به این دانشآموزان منتقل کرده و از رویکرد دستوری و تجویزی پرهیز کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت برنامهریزی در این زمینه ادامه داد: از طریق برنامهریزی همچنین باید دانشآموزان را در مسیرهای یادگیری قرار داده و در کلاسهای آموزشی شاگردمحوری برقرار شود.
نوری اضافه کرد: در کلاسهای آموزشی معلممحوری نمیتواند فرد را معرفی کرده و در حقیقت شاگردمحوری از معضلات نظام تربیتی کشور محسوب میشود. یکی از مصوبات سال ١٣٩٠ در این زمینه هم نظام آموزشی را به نظام تربیتی تبدیل کرد. اکنون برنامهها و اقدامات نظام آموزش و پرورش نیز در این راستاست.
وی با اشاره به راهاندازی برخی هنرستانها افزود: تشکیل هنرستان فاقد ابزار و وسایل مورد نیاز نمیتواند موثر باشد و بر این اساس هنرستانها را در جوار صنایع احداث کردیم. همچنین برای احداث سالنهای ورزشی و زمین چمنهای کوچک اعتباراتی پیشبینی کرده و اردوگاهها همچون اردوگاه شهید باهنر تهران به مراکز نوآوری بدل شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راهاندازی مراکز رشد و خلاق نیز گفت: اقدامات و طرحهای تربیتی باید برنامهریزی شده باشد و اثربخشی در این زمینه انجام پذیرد.
وی با اشاره به طرح ٢٠٢٠ در تهران ادامه داد: براساس تفاهمات انجام شده نخست برای ۴٠٠ محله در تهران اقدامات فرهنگی با هدف پیشگیری از آسیبها انجام شده و حضور خیرین در این زمینه کمک شایانی محسوب میشود، این جمعیت خیر در حقیقت میتواند حلقه میانی حاکمیت و گروه هدف بوده و مشکلات را مرتفع کند.
نوری افزود: ۴۰ هزار مدرسه نیز از طریق سامانه شاد و با تولید محتوا در این زمینه فعال و انتظار میرود که در آغاز سال تحصیلی جدید براساس تفاهمنامه مربوطه تمامی صد هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار بگیرد.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت عظیم آموزش و پرورش گفت: سکوی استعدادیابی مباحث خودکنترلی را میبیند و میتوان فرد را از منظر روانشناسی و جامعهشناسی شناخته و در راستای یک جامعه سالم و خلاق حرکت کرد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:
ضرورت شاگردمحوری در کلاسهای آموزشی مدارس
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۱۱
کد خبر:
84745156
تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت شاگردمحوری در کلاسهای آموزشی مدارس و مراکز آموزشی گفت: معلممحوری از معضلات نظام ترتیبی کشور است.
نظر شما