به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، امیرحسین کاکایی درباره تاثیر فعالیت فضای مجازی و افزایش فروش در این فضا نسبت به برگزاری نمایشگاه به شکل حضوری به خبرنگار ایرنا گفت: فضای مجازی یکی از مخربترین سلاحها برای حوزه هنر شدهاست، میزان مراجعه به سینما و خرید آلبومهای موسیقی هم در نیتجه فعالیت فضای مجازی پایین آمدهاست. این روند موجب کاهش فروش کتاب در نمایشگاه و کتابفروشیها هم شدهاست.
به گفته کاکایی سینما و موسیقی صنعت هستند و خودشان میتوانند چرخه مالی داشتهباشند، اما فضای مجازی جای اینکه به بهبود وضعیت فروش کتاب کمک کند، موجب آسیب به آن صنعت شدهاست. به راحتی نسخه پی.دی.اف کتابها در فضای مجازی پخش میشود، هر فردی میتواند به راحتی کتاب را در فضای مجازی دانلود کند و با تغییر چند خط از ترجمه، نام مترجم جدیدی را روی آن منتشر کند.
این فضا ضرر کلی بر مقوله هنر زدهاست
مدیر انتشارات دالاهو با تاکید بر اینکه فعالیتهای فضای مجازی، تشنگی مخاطبها به مطالعه کتاب را کاهش میدهد، توضیح داد: به طور مثال فضای مجازی مسیر تبلیغات برای کتاب را سادهتر کردهاست. همچنین مردم میتوانند مستقیم به درگاه نمایشگاه مجازی متصل شوند؛ اما این فضا ضرر کلی بر مقوله هنر زدهاست، این بستر خیلی ناچیز به نظر میرسد.
کاکایی با اشاره به تاثیر برندسازی بر فروش کتاب و دیده شدن مولفان بیان کرد: امروز با موضوع برندسازی مواجه هستیم، فرد از طریق تولید محتوا در فضای صوتی و تصویری برای خودش برند میسازد و این برند محصولاتی را عرضه میکند. کسانی که آن برند را دوست دارند، از آن محصول تهیه میکنند. مانند گروههای موسیقی شناخته شده و افراد هنرمند که کنار اقدامات هنری که دارند، فروشگاه لباس، رستوران و ... تاسیس میکند.این چرخه اقتصادی در نتیجه آن برندیگ است.
وی افزود: در حوزه کتاب هم همین است و اگر کسی در فضای مجازی شناخته شدهباشد، میزان فروش کتابهای چاپی او از باقی مولفان حتی آنهایی که سالها فعالیت کردند، بیشتر خواهدبود. در غرفه انتشارات دالاهو کتابی داریم که مولف با برندینگ فروش بالایی داشتهباشد، در حالی که مولفی با بیش از ۵۰ کتاب، نمیتواند به اندازه آن مولف شناخته شده، فروش داشتهباشند.