داود موسایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ابدا معتقد به این نیستم که مردم ما اهل مطالعه نیستند. اتفاقا شهروندان ایرانی بسیار کتاب دوست و کتاب خوان هستند.
او افزود: ۴۱ سال است که مدیر نشر فرهنگ معاصر هستم. واقعیت این است که کسی به حرف های ما توجه نمی کند. برای ترویج کتاب خوانی راه حل ساده ای وجود دارد و آن ارزان کردن ملزومات چاپ کتاب از جمله کاغذ و زینک است. در تمام دنیا کشورهایی که ادعای فرهنگی بودن دارند، به این مهم توجه دارند ولی دولت های ما که چه بسا ادعای فرهنگی بودنشان از همه جا بیشتر هم باشد، توجهی به این امر نمی کنند. دولت باید کاری کند که قیمت ارز پایین بیاید و کاغذی که الان هر بند آن ۸۵۰ هزار تومان است، مثلا بشود ۱۵۰ هزار تومان. در این صورت خواهید دید که شهروندان ایرانی کتابخوان هستند یا خیر.
او ادامه داد: چند دهه است شعار ترویج کتاب خوانی می دهیم ولی در عمل کاری نکرده ایم. وقتی می بینم مشتاقان زیادی در غرفه ام جمع می شوند و فقط کتاب هایم را ورق می زنند، رنج می برم. چون وقتی قیمت کتاب را می بینند، از خرید آن منصرف می شوند. بر اساس تجربه می گویم از هر ۱۰ نفری که می خواهند از من کتاب بخرند، فقط دو نفر توان مالی این کار را دارند.
موسایی درباره کتاب های دیجیتال گفت: فردی که با کتاب کاغذی عجین شده است دوست دارد کتاب را ورق بزند و به اصطلاح بوی کاغذ را استشمام کند. کتاب های دیجیتال متعلق به نسل جوان است که آن ها هم چندان اهل مطالعه نیستند. مثلا اگر کتابی در بخش کاغذی، سه هزار نسخه فروخته شود، همان کتاب به صورت دیجیتال بیشتر از ۵۰۰ نسخه خریدار نخواهد داشت. در ضمن توجه کنیم در دنیا هم که کتاب های دیجیتال کاملا جا افتاده است شاهد بازگشت مردم به کتاب های کاغذی هستیم.