سمنان- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: بندهای سنگ و ملات در حوضه آبخیز آستانه این شهرستان به حجم ۷۵۰ مترمکعب با هدف تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در حال احداث است.

به گزارش ایرنا، علی اکبر عباسی راد روز پنجشنبه به رسانه ها گفت: در راستای رسیدن به اهداف آبخیزداری، عملیات احداث بندهای سنگ و ملات  با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۹۶ میلیون  ریال از محل اعتبارات ملی سال ۱۴۰۰  در منطقه آستانه دامغان در حال  اجرا است.

 وی افزود: در این طرح به منظور حفظ و احیای عرصه های منابع طبیعی احداث تعداد دو بند سنگ و ملات با حجم عملیات ۷۵۰ مترمکعب  در حال انجام و امید است تا نیمه خرداد ماه خاتمه یابد.

وی خاطر نشان کرد: هدف از احداث این بندها مهار سیلاب و کنترل فرسایش و تغذیه سفره های آب زیرزمینی منطقه است که با توجه به حجم مخازن ایجاد شده قادرند هر بار  مقدار قابل توجهی سیلاب را ذخیره کنند و ضمن تغذیه سفره های آب زیرزمینی از خسارات احتمالی سیلابهای فصلی در پایین دست جلوگیری می کند.

عباسی راد یادآور شد: اجرای این پروژه تاثیر بسزایی در حفاظت از منابع آب و خاک و جلوگیری از اثرات مخرب وقوع سیل دارد و همچنین با کاهش سرعت جریان سطحی موجب افزایش نفوذ آب به لایه های زیرین خاک شده  و از ورود رسوبات به داخل سد دامغان جلوگیری می کند.

۴.۱۲ میلیون هکتار از مجموع ۴.۱۵ میلیون هکتار مساحت شهرستان دامغان را عرصه های منابع طبیعی تشکیل داده است که ۴.۹۶ درصد از کل مساحت شهرستان را شامل می شود.