تهران- ایرنا- پنجمین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال در بخش‌های عمومی و کودک و نوجوان سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک تحلیل کلی نشان می‌دهد که میزان فروش نمره متوسطی از ناشران گرفته است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا، تحقق درستی و کیفیت هر نمایشگاهی چه در بُعد ملی و چه در حوزه بین‌المللی به مولفه‌های آمایش، پیمایش و نظرسنجی‌های وابسته به آن رخداد وابسته است.

همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا با رصد مهمترین مولفه‌ها و مطالبات متکی بر خواست، نظر و نیاز مخاطبان در قالب نظرسنجی با ناشران حاضر در بخش‌های مختلف این رخداد بتواند سهمی مفید در ارائه کیفیت و قدرت برگزاری این دوره نمایشگاه بعد از ۲ سال وقفه به سبب ویروس کرونا در راستای رسالت رسانه‌ای خود ایفا کند.

بر این اساس مولفه‌های ۱۰گانه‌ای از جمله قیمت‌گذاری کتاب‌ها، میزان تخفیف، حضور مردم، چیدمان و دکور غرفه‌ها، خدمات جانبی، عملکرد برگزارکنندگان، موضوع نشست‌ها و تنوع کتاب‌های تازه منتشر شده، محل برگزاری نمایشگاه و میزان فروش را با ناشران حاضر در بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی، خارجی و بین‌الملل به تبادل نظر گذاشت.

در این نظرسنجی عدد یک نشان‌دهنده ضعیف‌ترین و عدد ۱۰ نشان‌دهنده عالی‌ترین رویکرد ناشران در مواجهه با مولفه‌های عنوان شده است.


در پنجمین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر فعال در بخش ناشران عمومی و در یک تحلیل کلی این نظرسنجی مطابق تمامی چهار آمایش قبلی یک مولفه ثابت بازتاب ویژه‌ای دارد. مؤلفه «محل برگزاری نمایشگاه» کماکان بیشترین رأی و رویکرد رضایتمندی ناشران را با خود به‌همراه دارد.

همچنین در این آمایش «تنوع تازه‌های نشر» و «میزان تخفیف در نظر گرفته شده» اگر چه نه به شکل مطلق رضایتمندی (عالی) اما هنوز با اقبال متوسط رو بالا ( قریب به ۶۰ درصد رضایت) در دو بخش فیزیکی و به‌ویژه بخش مجازی نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران با رضایت خوب ناشران همراه است.

اما نکته حائز اهمیت در این میان که بازتاب متفاوتی در پنجمین آمایش ایرنا از ۱۰ ناشر منتخب حاضر در این نظرسنجی دارد؛ متوجه این  مساله است که بعد از ارتقای رتبه و افزایش میزبان رضایت ناشران و غرفه‌داران از «خدمات جانبی» مسئولان و برگزارکنندگان این رویداد در روزهای پیشین بار دیگر به سبب قطه برق غرفه چند ناشر، همچنین عدم دسترسی آن به پوز دریافت کننده پول و پیچیدن این اتفاق به شکل دهان به دهان میان ناشران در مصلای امام خمینی(ره)؛ بار دیگر ضریب رضایتمندی ناشران و غرفه داران از نئلفه «خدمات جانبی» با سقوطی فاحش از حد مطلوب روز گذشته به میزان رضایت متوسط رو به پایین مواجه شده است.

همچنین در ادامه آمایش‌های قبلی مولفه «موضوع نشست‌ها» کماکان با عدم اقبال یا عدم اشراف ناشران نسبت به موضوعات طراحی و اجرا شده همچون روزهای پیشین مواجه است و این خود نشان دهنده سستی و بی‌توجهی روابط عمومی این رویداد در برطرف سازی این آسیب با وجود خورجی خود نشست ها و انتشار آمایش‌هایی از این دست است.

همچنین این آمایش نشان می‌دهد که چهار مؤلفه چون «میزان فروش»؛ «حضور مردم» و «قیمت گذاری کتاب‌ها» با کسب میانگین نمره متوسط یا متوسط رو به پایین نیازمند توجه، حمایت و آسیب‌ششناسی جدی از سوی بدنه ناشران و همچنین متولیان و برگزار کنندگان این رویداد فرهنگی است.

هر چند با توجه به در پیش بودن دومین تعطیلات پایان هفته (پنجشنبه و جمعه؛ ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه) قطعا سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با سیل مخاطبان، مطابق تعطیلات پایانی هفته پیش مواجه خواهد شد و این افزایش شور و اقبال عموم مردم به یار مهربان بار دیگر شاخصه مولفه‌هایی چون حضور مردم، میزان فروش و نظایری از این دست را با شتاب بالایی ارتقا خواهد بخشید.  

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) این نظرسنجی را طی روزهای آتی برگزاری نمایشگاه سی‌وسوم کتاب تهران ادامه خواهد داد. قطعاً طی روزهای پیش رو با گسترش دامنه ناشران حاضر در این نظرسنجی می‌توان به آرای قطعی و متقن‌تری دست پیدا کرد.