تهران - ایرنا - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار مقامات بندری و ریلی قزاقستان، اعلام کرد: ترانزیت کالا از مسیر ایران، کاهش قابل‌توجه قیمت تمام شده را برای این کشور به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا از سازمان بنادر و دریانوردی، «جلیل اسلامی» در نشست با «آنار ایرلان» مدیرکل حمل‌و نقل و مدیر ارشد بندر آکتائو و کوریک، «آبای تورکپنبایف» رئیس بندر آکتائو و تعدادی از مدیران حوزه بندری دو کشور  اظهار داشت: ظرفیت و فرصت ترانزیت از ایران همواره وجود داشته است و بنادر ایران برای ترانزیت کالا از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.

وی افزود: در نزدیکی دریای خزر ۵ بندر ایران معادل ۳۰ میلیون تن ظرفیت جابه‌جایی کالا دارند و در جنوب نیز بندر شهید رجایی به‌تنهایی ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت جابه‌جایی کالا دارد و از ۷ میلیون TEU، ظرفیت کانتینری برخوردار است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بنادر جنوبی ایران به جز بندر شهید رجایی، از ظرفیت معادل ۲۵۰ میلیون تن برخوردار هستیم، گفت: بندر امام خمینی (ره) دارای ظرفیتی معادل ۶۰ میلیون تن ظرفیت و طی سال گذشته ۳۰ میلیون تن غلات در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

اسلامی با بیان اینکه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به‌منظور انجام ترانزیت، ۲۵ درصد ظرفیت اختصاص داده‌ایم، خاطرنشان کرد: به جز فورواردرها، تخفیف‌های خوبی نیز برای ترانزیت کالا در نظر گرفته شده است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر با اشاره به اینکه قزاقستان و به‌ویژه بندر آکتائو می‌تواند نقش هاب ترانزیتی منطقه را از طریق ایران بازی کند، عنوان کرد: این اتفاق هم در مورد کالاهای صادراتی و ترانزیتی قزاقستان و هم در خصوص کالاهای کشورهای اطراف قزاقستان همچون روسیه می‌تواند رخ دهد و زمینه‌ساز همکاری بلندمدت بین دو کشور باشد و امیدوار هستیم بتوانیم در یک قرارداد بلندمدت فعالیت‌ها را پیش ببریم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ترانزیت از ایران قیمت تمام شده برای قزاقستان را بسیار کاهش می‌دهد، اظهار داشت: در بندر آمیرآباد به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر شمال ایران، امکانات بسیار خوبی را برای حمل ریلی و جاده‌ای ایجاد شده است و در سایر بنادر نیز امکانات بسیار خوبی داریم.

اسلامی با اشاره به اینکه در مورد بنادر جنوبی ایران نیز دو نوع همکاری را با قزاقستان پیشنهاد می‌کنیم، گفت: یکی از موارد این است که کالاهای ترانزیتی را در انبارها و محوطه های بندری جابجا کنید و در صورت خوب بودن شرایط، می توانید در بنادر شمال و جنوب زمین و انبارهای خاص خود را داشته باشید.

وی افزود: این نوع همکاری‌ها در اسرع وقت می‌تواند مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: بنادر ایران به‌منظور افزایش همکاری‌ها بندری با قزاقستان آمادگی کامل دارند و در حوزه کانتینری هیچ محدودیتی  وجود ندارد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: در مورد کالاهای سنگین نیز می‌توانیم با برنامه‌ریزی حجم موردنظر را تعریف و ارتقا بخشیم و هر نوع کمکی که امکان داشته باشد در حوزه همکاری‌های مشترک دو کشور در دستور کار قرار خواهیم داد.