۱۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۱۸
کد خبر: 80403024
T T
۰ نفر
81 درصد ظرفيت ترانزيتي بنادر كشور بلااستفاده است

تهران - معاون امور بندري و مناطق ويژه سازمان بنادر و دريانوردي گفت: هم اكنون تنها 19 درصد از ظرفيت هاي ترانزيتي بنادر كشور مورد استفاده قرار مي گيرد و 81 درصد مابقي بلااستفاده مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'محسن صادقی فر' روز سه شنبه در نخستین همایش 'توسعه ترانزیت از بنادر جمهوری اسلامی ایران' ظرفیت ترانزیتی ایجاده شده در بنادر كشور را حدود 25 میلیون تن در سال برشمرد و افزود: ظرفیت های بلااستفاده در بنادر كشور در حالی است كه كشورهای امارات متحده عربی، قطر، عمان، عربستان، هند و كشورهای آسیای میانه پروژه های مهمی را در بحث ترانزیت در دست اجرا دارند.

وی، میزان سرمایه گذاری های انجام شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی از سال 79 تا 90 در امر ترانزیت را حدود سه هزار میلیارد تومان عنوان كرد و گفت: علاوه بر این حدود دو هزار و 300 میلیارد تومان نیز توسط بخش خصوصی در بنادر كشور در امر ترانزیت سرمایه گذاری كرده است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: ادامه طرح توسعه بندر شهیدرجایی، اتمام طرح توسعه بندر بوشهر، اجرای طرح توسعه بندر چابهار و اجرای طرح توسعه بنادر امام خمینی(زه)، بندرانزلی، امیرآباد و نوشهر از جمله اقدامات سازمان بنادر در امر توسعه ترانزیت از بنادر كشور است.

وی با بیان این كه، ایران كوتاه ترین و كم هزینه ترین مسیر ترانزیت به شمار می رود، گفت: ترانزیت كالاهای نفتی و غیرنفتی از بنادر كشور از روند ثابتی برخوردار نبوده است و طی سالهای گذشته شاهد نوسانات رشد ترانزیت در بنادر كشور بوده ایم.

صادقی فر به چالشهای عملیات ترانزیت در ایران اشاره كرد و اظهار داشت: عدم نگاه استراتژی به ترانزیت، تعامل نامناسب سازمانهای مرتبط در امر ترانزیت، فقدان كار گروه حمل و نقل چند وجهی، عمر زیاد ناوگان جاده ای، عدم انتقال برخی مسیرهای ترانزیت به راه آهن و تفاسیر سخت گیرانه از قوانین و مقررات كشور از جمله چالشهای فراروی بحث ترانزیت در كشور به شمار می رود.

وی، سپس افزایش تعامل بین بخش ها و سازمان های مسئول جهت تسریع عملیات ترانزیت و اصلاح قوانین، افزایش میزان بهره وری از ظرفیت های ترانزیتی بنادر، عقد موافقتنامه های ترانزیتی با كشورهای هدف، معرفی ظرفیت های ترانزیتی كشور از طریق سفارتخانه و كنسولگری های ایران در سایر كشورها، توسعه نقش دبیرخانه كریدور شمال - جنوب و توسعه و تكمیل زیرساخت های ریلی و كاهش تعرفه ها را از جمله پیشنهادات سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه امر ترانزیت از بنادر كشور عنوان كرد.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی در بخشی از سخنان خود ایران را یكی از كشورهای مهم دریایی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر برشمرد و گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر كشور در سال 85 حدود 123 میلیون تن در سال بود كه این میزان طی سال گذشته به 172 میلیون تن رسید، ضمن این كه این ظرفیت در سال 95 به عنوان سال پایانی برنامه پنجم توسعه به حدود 220 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

وی سپس به عملكرد 10 ساله بنادر كشور اشاره كرد و افزود: در سال 81 میزان تخلیه و بارگیری كالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر كشور 77 میلیون تن بود كه در سال 90 با رشد به طور میانگین 11 درصد به 135 میلیون تن در سال رسید.

صادقی فر ادامه داد: در سال 81 حدود 800 هزار TEU كانتینر جا به جا شد كه این میزان در سال 90 با رشد 14 درصدی به سه میلیون و 200 هزار TEU افزایش یافت.

وی سپس سهم وزنی حمل و نقل دریایی از صادرات و واردات كشور را به ترتیب 88 و 93 درصد برشمرد و گفت: به لحاظ ارزشی 82 درصد صادرات و 77 درصد واردات كشور از طریق حمل و نقل دریایی انجام می گیرد.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تصریح كرد كه نزدیك به 47 درصد تولید ناخالص داخلی كشور وابسته به حمل و نقل دریایی است.

نخستین همایش توسعه ترانزیت از بنادر جمهوری اسلامی ایران با شعار 'بنادر، دروازه های ترانزیت بین المللی' روز سه شنبه در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

اقتصام(3)1574/1594