بجنورد- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: سومین پویش ملی «خیام خوانی» با هدف آشنایی و بزرگداشت مفاخر فرهنگی ایران اسلامی در بجنورد برگزار می شود. 

تقی صادقی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پویش ملی در بخش های خیام خوانی، سرایش رباعی، خوشنویسی رباعیات خیام و بخش ویژه با موضوع غدیر خم برگزار خواهد شد. 
وی افزود: علاقه مندان می توانند در بخش شعر خوانی، یک ویدیوی حداکثر۲ دقیقه ای به صورت افقی از خوانش اشعار، بخش خیام خوانی در ۲ گروه سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال ، در بخش سرایش رباعی هر فرد حداقل پنج و حداکثر هشت رباعی، در قالب فایل وورد، در بخش ویژه رباعی با موضوع غدیر و مدح و منقبت حضرت علی (ع) و در بخش خوشنویسی آثار باید با رزولیشن ۴۰۰ و در ابعاد ۵۰*۷۰ با فرمت jpeg به دبیرخانه پویش ارسال کنند. 

وی با بیان اینکه علاقه مندان می توانند برای شرکت در این پویش ملی آثار خود را تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ به شماره ۰۹۹۴۰۶۸۵۰۳۳ ارسال کنند، تصریح کرد: آیین پایانی و معرفی و تجلیل از نفرات برتر این پویش ۲۷ تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد. 

صادقی گفت: این اداره کل با همکاری موسسه فرهنگی و هنری اردیبهشت بجنورد سومین پویش خیام خوانی را به منظور آشنایی و بزرگداشت مفاخر فرهنگی ایران اسلامی برگزار می کند.

۲۸ اردیبهشت ماه هر سال به نام روز ملی خیام در تقویم ملی ایران ثبت است و یاد وی به دلیل خدمات نبوغ آمیزش در عرصه‌های مختلف علم و ادبیات گرامی داشته می‌شود.

حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم خیامی، مشهور به خیام، فیلسوف، ریاضیدان و شاعر ایرانی است که در ۱۲ محرم سال ۴۳۹ هجری قمری در نیشابور متولد و در سال ۵۱۷ هجری در همان شهر درگذشت.

این شاعر پس از طی تحصیلات  حوزه ای در رشته ریاضیات و نجوم تبحر خاصی یافت و در این حوزه شیوه های خاصی را در حل مسایل مختلف ابداع کرد . حکیم عمر خیام به دلیل تبحر و دانش عظیمی که در این دو علم بدست آورده بود، ملکشاه سلجوقی او را به سوی در بار فراخواند و وی را در صدر نشاند.

خیام در نزد ملکشاه دست به انجام کارهای علمی بسیاری زد که از میان آنها می توان به نگارش تقویم جلالی اشاره کرد.

حکیم عمر خیام بنا به در خواست ملکشاه رصدخانه ملکشاهی را ساخت و در صدد اصلاح تقویم موجود برآمد. تقویم جلالی او که امروزه در میان ایرانیان رواج دارد از چنان اعتباری بر خوردار است که تا کنون کمتر به آن ایراد وارد شده است.