به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی گروه تراکتورسازی ایران، مصطفی وحیدزاده اظهار کرد: باتوجه به قابلیتها و ویژگی هایی که در این بخش وجود دارد، میتوان با استفاده از نانو تکنولوژی تحولات بنیادین در عرصه تولید و صنعت به وجود آورد.
وی، مهمترین مزیت استفاده از تکنولوژی نانو در تولید و صنعت را بالا بردن کیفیت اعلام کرد و گفت: با استفاده از قابلیتهای این حوزه میتوان محصولی با کیفت و قابلیت های بالا به دست مصرف کننده رساند و در فرآیندهای مصرف به تبع طولانی شدن عمر محصول، بتوان عنوان کیفیت بالا و قیمت پایین را نیز به آن داد.
وحیدزاده از فعال بودن علوم نانو در شرکت ریختهگری تراکتورسازی خبر داد و افزود: شرکت ریخته گری تراکتورسازی که یکی از مجموعههای موفق در عرصه بین المللی بوده و سابقه همکاری با بسیاری از شرکتهای معتبر جهانی از جمله فیات را در کارنامه دارد، چندین سال است که وارد حوزه نانو تکنولوژی هم به عنوان تولید کننده و هم به عنوان مصرف کننده شده است.
مدیر عامل تراکتورسازی، عرصه صنعتی و تلاش در این بخش را مقدس دانست و گفت: فعالیت در حوزه صنعت و ارائه دستاوردها به بشر، با عبادت به درگاه خداوند، برابری میکند و این معنویات بیشترین پشتکار را برای ادامه این مسیر در فعالان این عرصه بوجود میآورد.
به گزارش ایرنا، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگترین واحد تولیدکننده تراکتور در کشور ۹۸ درصد نیاز کشور به این محصول را تامین کرده و سالانه حجم قابل توجهی از تولیدات خود را نیز روانه بازارهای جهانی در بیش از ۱۵ کشور دنیا میکند.
تراکتورسازی تبریز با توانایی تولید ۱۸ نوع تراکتور سبک، متوسط و سنگین در کشور و تولید فعلی ۱۴ نوع انواع تراکتور برای نه فقط رفع نیاز داخلی بلکه برای صادرات به اروپا و کشورهای همسایه نیز گامهای بلندی برداشته است.
بیشترین صادرات تراکتورسازی تبریز تراکتورهایی است که مختص کشورهای خارجی تولید میشود که عمدهترین آن تراکتور ۷۵ تا ۸۰ اسب بخار و تراکتورهای مدل ۳۹۹ و ۲۸۵ به شمار میرود که به اروپا و جمهوری آذربایجان صادر شده است.
سال گذشته خط تولید ۲ محصول جدید تراکتور مدل ۴۵۵ و ۴۱۲۰ افتتاح شد که پس از تامین نیاز داخلی، امیدواری نسبت به صادرات این محصولات نیز وجود دارد.
شرکت تراکتورسازی ایران به مرکزیت تبریز سازندهٔ انواع تراکتور، کامیونت و ابزار است؛ این شرکت در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار احداث شده و ظرفیت تولید ۲۰ هزار دستگاه تراکتور، ۳۰ هزار دستگاه موتور دیزلی، ۳۳ هزار تن انواع قطعات آهنگری و ۵۴ هزار تن انواع قطعات ریختهگری را در سال دارد.
شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۴۷ به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و در ادارهٔ ثبت شرکتها در تبریز به ثبت رسید؛ این شرکت طی سهماههٔ آخر سال ۱۳۴۸ کار ساخت تراکتور را با مونتاژ تراکتورهای یونیورسال رومانی با قدرت ۶۵ اسب بخار شروع کرد.
در سال ۱۳۵۴ نخستین تراکتورهای MF (مسی فرگوسن) در چهار نوع به بازار عرضه شد، شرکتهای آهنگری، موتورسازان و ریختهگری در سال ۱۳۶۶ از این شرکت تفکیک شد؛ در سال ۱۳۷۳ نیز کارگاه ابزارسازی این کارخانه مستقل شد.