همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت: واحدهای آلاینده ای که فعالیت آنها برای سلامت مردم، محیط زیست و گونه های جانوری مضر باشد در صورت نصب نکردن تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز، تعطیل می‌شود.

علیرضا قاسمی فرزاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: فعالیت واحدهای آلاینده به بهانه کسب درآمد و ایجاد اشتغال هیچگونه ارزشی ندارد چرا که به بهانه ایجاد فرصت شغلی سلامت شمار زیادی از مردم به مخاطره می افتد.

وی تاکید کرد: انتشار ذرات ناشی از فعالیت برخی از واحدها در فضا بسیار برای سلامت انسان، محیط زیست و گونه های جانوری مضر بوده و افراد را دچار بیماری های صعب العلاج می کند.

استاندار همدان بیان کرد: مبتلا شدن افراد به بیماری های صعب العلاج به علت سهل انگاری مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده، موجب گرفتاری اعضای خانواده و وارد شدن هزینه های هنگفت مادی به آنها، بخش سلامت و جامعه می شود.

قاسمی فرزاد با تاکید بر اینکه در برخورد با واحدهایی که حتی ذره ای به سلامت مردم آسیب وارد می کنند عقب نشینی نمی کنم افزود: علاوه بر جریمه نقدی واحدهای آلاینده محیط زیست، این واحدها باید پلمب و تعطیل می شود.

وی از کارشناسان محیط زیست و علوم پزشکی خواست وضعیت آلایندگی واحدهای تولیدی و صنعتی را بررسی و گزارش دقیقی ارائه و از فعالیت واحدهایی با کوچکترین و کمترین آلودگی، جلوگیری کنند.

استاندار همدان ادامه داد: فرصت زمانی محدودی برای مجهز کردن واحدهای تولیدی به دستگاه و فیلتراسیون مورد نیاز برای رفع آلودگی داده می شود و در این مدت زمان مدیران واحدهای تولیدی آلاینده ملزم به نصب تجهیزات مورد نیاز مطابق با استانداردهای روز هستند.

قاسمی فرزاد اضافه کرد: علاوه بر سلامت انسان ها، حفظ محیط زیست و گونه های جانوری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است با این توضیح که چنانچه فعالیت واحدی برای انسان مضر نبوده اما به طبیعت و حیات وحش آسیب وارد کند نیز تعطیل می شود.

وی گفت: حوزه بهداشت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی استان همدان وضعیت آلایندگی واحدهایی که با گرد و غبار، گازها و بخارات سمی سر و کار دارند را به همراه وضعیت سلامت کارگران بررسی کنند.

استاندار همدان تاکید کرد: میزان فرصت شغلی و محصول تولیدی واحدهای آلاینده به هیچ وجه مهم نیست و تا زمان اصلاح نکردن فرایندها و نصب نکردن تجهیزات مورد نیاز برای رفع آلودگی اجازه فعالیت و بازگشایی به آنها داده نمی شود.

قاسمی فرزاد خواستار برخورد شدید و بدون اغماض با واحدهایی که هنگام شب اقدام به خاموش کردن دستگاه فیلتراسیون می کنند، شد و افزود: سازمان صمت مدت زمان مورد نیاز برای نصب تجهیزات رفع آلودگی و فیلتراسیون را بررسی کرده و حداکثر زمان پیش بینی شده نباید از ۶ ماه تجاوز کند.