استاندار همدان: تجهیز واحدهای تولیدی برای کاهش میزان آلودگی ضروری است

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت که واحدها و شرکت های صنعتی و تولیدی در راستای کاهش میزان آلودگی آب، خاک و هوای استان باید از تجهیزات به روز و نوین استفاده کنند.

به گزارش ایرنا «علیرضا قاسمی فرزاد» روز سه شنبه در کارگروه مقابله با آلودگی هوا اظهار داشت: در برخی کشورها صنایع آلاینده در وسط شهر ایجاد شده اما به علت استفاده از تجهیزات نوین و به روز هیچگونه چالش و آلودگی زیست محیطی برای ساکنان شهر نداشته است.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی با بکارگیری دستگاه های به روز، فیلترهای استاندارد و تقویت زیر ساخت ها میزان آلودگی را کاهش داده و حتی به صفر برسانند.

بالاترین مقام اجرایی استان همدان با بیان اینکه استفاده از مازوت یکی از علل آلودگی هوا است گفت: در شرایط غیراضطرار استفاده مازوت ممنوع است اما در شرایط اضطراری با وجود لغو این ممنوعیت باید نحوه مصرف مازوت مدیریت شود.

قاسمی فرزاد گفت: محیط زیست برای همه مسئولان و مردم باید به یک مساله محوری و مهم تبدیل شود چرا که آلوده، تخریب و آسیب زدن به چرخه محیط زیست در اصل عامل از بین بردن حیات جهان است.

وی افزود: اقدامات یکصد سال اخیر بشر در تقابل با طبیعت بوده در حالیکه طبیعت ساز و کار خاص خود را دارد و هر کس با آن بجنگند به طور حتم مغلوب می شود.

استاندار همدان تاکید کرد: بنابراین اقدامات بشر به ویژه طرح ها و برنامه های در دست اجرا نباید در تقابل با محیط زیست باشد بلکه باید با در نظر گرفتن پیوست زیست محیطی برای طرح ها، زمینه احیای محیط زیست فراهم شود.

قاسمی فرزاد خواستار اجرای دقیق قوانین محیط زیست شد و گفت: اگر قوانین به خوبی اجرایی می شد امروز شاهد آلودگی هوا، آب و خاک نبودیم.

استاندار همدان با بیان اینکه در سطح کلان شهرها شاهد پدیده وارونگی دما و گرفتاری های ناشی از آن هستیم افزود: اثر این آلودگی کوتاه مدت، لحظه ای و آنی نیست بلکه به علت استنشاق هوای آلوده افراد در طولانی مدت دچار بیماری های قلبی عروقی می شوند.

قاسمی فرزاد، تاثیر منفی بر روی خُلق و خوی افراد و ناتوانی در کنترل خشم را از دیگر آثار آلوده شدن هوا دانست و گفت: یکی از علل پایین بودن آستانه تحمل ساکنان مناطق شهری و افزایش تنش ها، آب و هوای آلوده است.

وی ادامه داد: همه دستگاه های اجرایی مکلف به رعایت مفاد قانون هوای پاک هستند و همه طرح ها و برنامه ها باید پیوست زیست محیطی داشته باشند.

 استاندار همدان خواستار نظارت دستگاه ها بر حُسن اجرای مفاد قانون هوای پاک شد و گفت: در غیراینصورت دستگاه های نظارتی پس از بررسی فرایند کار با افرادی که تخطی کردند برخورد لازم را داشته باشد.

قاسمی فرزاد خاطرنشان کرد: هر چند حمایت از تولید به ویژه در شرایط کنونی کشور و تحریم های ظالمانه دشمن اصل محوری دولت است و در این راستا مهلتی برای رفع مشکل واحدهای آلاینده داده می شود.

وی با بیان اینکه محیط زیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و سلامت انسان ها قابل معامله نیست افزود: بروز مشکل زیست محیطی خسارت های جبران ناپذیر زیادی بر روی جامعه می گذارد.

هفت ماه گذشته هوای استان همدان ۴۰ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و سه روز ناسالم برای همه گروه ها بوده است همچنین فروردین با ۱۲ روز و مرداد ماه با ۱۰ روز بیشترین میزان آلودگی هوا را به خود اختصاص دادند.

هوای شهر همدان از ابتدای سالجاری تا پایان مهر ماه ۱۰ روز، نهاوند ۱۳ روز، کبودراهنگ ۱۲ روز، ملایر سه روز و اسدآباد ۲ روز آلوده بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha