شهر قدس - ایرنا - فرماندار شهر قدس گفت: برای اولین بار شاهد احداث سه هزار و ۵۵۵ متر خط انتقال از تصفیه خانه شماره ۶ تهران مبنی بر تامین آب پاک (شرب) شهرستان به میزان ۲۵۰ لیتر در ثانیه هستیم.

به گزارش ایرنا، وحید گلی‌کانی روز یکشنبه با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف در قالب مصرف بهینه افزود: مسئولان محلی با رویکرد پیگیری در راستای اجرای طرح و تخصیص بودجه به منظور تامین آب اقدامات لازم را انجام داده‌اند اما شهروندان نیز می‌توانند با اصلاح الگوی مصرف آب در قالب مصرف بهینه از کمبود این عنصر حیاتی جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: تصفیه خانه فاضلاب این شهر درسال ۸۹ با صرف هزینه‌های بسیار زیاد افتتاح شد اما در حال حاضر با اشباع شدن ظرفیت مدول یک و گسترده شدن هزینه‌های اجرایی مدول دوم روبرو هستیم و پیشنهاداتی برای استفاده از پساب خروجی این تصفیه برای مصارف صنعتی و کشاورزی برنامه‌ریزی و درحال پیگیری تا حصول نتیجه باشیم.

فرماندار شهر قدس گفت: در سطح شهرستان ۴۶ حلقه چاه با دبی یک هزار و ۴۶ لیتر بر ثانیه وجود دارد که از این تعداد پنج چاه در اختیار شهرداری برای آبیاری فضای سبز و خدمات شهری استفاده می‌شود که با بهره‌برداری از پساب آب تصفیه خانه فاضلاب برای مصارف فضای سبز شهرداری می‌توانیم پنج حلقه چاه را به چرخه تامین آب شرب شهرستان اضافه کنیم.

گلی‌کانی افزود: در شهرستان قدس  با کمبود ۴۰۰ لیتر آب شرب در ثانیه مواجه هستیم که با افتتاح این پروژه در ماه‌های آینده بخشی از این کمبود آب جبران می‌شود و دنبال رفع این مشکل با ارائه طرح‌ها مختلف هستیم.

به گزارش ایرنا، اردیبهشت سال ۱۳۸۸ هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت کشور با ایجاد شهرستان قدس به مرکزیت شهرقدس که با ساختار تقسیماتی بخش مرکزی شامل دهستان‌های هفت‌جوی و دانش با درجه تراکمی زیاد، در غرب شهر تهران و کیلومتر ۲۰بزرگراه فتح و مجاورت استان البرز و راه‌آهن «تهران ـ تبریز» قرار گرفته‌است، موافقت کرد.

اما باتوجه به رشد جمعیت در چند سال اخیر و بدون در نظر گرفتن زیر ساخت‌های شهری این شهرستان شکل گرفته و همین امر باعث عدم توازن امکانات و زیرساخت‌ها در راستای نیاز شهروندان شده است.

همچنین یکی ازمشکلات و مطالبات شهروندان مشکل تامین آب شرب است در این راستا به منظور تامین و حل مشکل آب شرب شهرستان با پیگیری‌های حسین حق‌وردی نماینده مردم قدس، شهریار و ملارد در مجلس اسلامی، فرماندار قدس و دیگر مسئولین ریل‌گذاری خط انتقال آب پاک به شهرستان در حال انجام است.

اما علاوه برفعالیت مسئولین با رویکرد پیگیری و تامین آب شرب، شهروندان نیز باید باتوجه به اهمیت آب بر زندگی عموم جامعه و کمبود آن به دلیل وجود بحران‌های طبیعی در جهان از جمله خشکسالی، آلودگی‌های زیست محیطی و گرم شدن کره زمین، صرفه جویی لازم را در مصرف آب داشته باشند.