گناباد-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: افزایش برداشت گندم در این شهرستان طی سال جاری به دلیل بارندگی‌های مطلوب به میزان ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده است.

رمضانعلی قاسمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل استمرار معضل خشکسالی میزان کشت و برداشت گندم در این شهرستان طی سال گذشته مطلوب نبود.

وی با اشاره به آغاز برداشت گندم از سطح یک هزار و ۱۰۰ هکتار زمینهای زیر کشت این محصول در گناباد گفت: از هر هکتار حدود چهار تن و در مجموع چهار هزار و ۴۰۰ تن گندم طی مدت زمان برداشت (یک ماه آینده) از زمینهای کشاورزی گناباد برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد بیان کرد: بیش از هشت هزار تن جو هم از سطح  ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی این شهرستان طی یک ماه گذشته برداشت شده است.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد در قالب ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند. 

شهرستان گناباد با برخورداری از ۳۰۰ هزار واحد دامی، ۲۸ هزار راس دام سنگین و ۱۱۰ هزار راس دام سبک، ۴۰۰ واحد گاوداری، ۱۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، ۱۲ واحد تولیدی مواد لبنی و خوراک دام و طیور و بسته‌بندی گوشت مرغ و ۶ کشتارگاه طیور و دام سنگین از ظرفیتهای مطلوبی در صنعت دام و طیور برخوردار است. 

صنعت پرورش گاو شیری گناباد با بیش از ۲۰ هزار  راس دام اصلی و دورگه و تولید سالانه بیش از ۶۸ هزار و ۶۰۰ تن و روزانه به طور متوسط ۱۸۸ تن شیرخام، رتبه سوم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده و تولید طیور گوشتی صنعتی هم در این شهرستان از رشد قابل توجهی برخوردار است.

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم‌مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم خراسان رضوی را در بین ۳۳ شهرستان این استان دارد.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.